Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdGabriël van der Linden Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Nabije Oosten – Kunstnijverheid
2
NO Kunstnijverheid - Examenreglement Tijdvak 1850 – 1900 Stofbeperking Europese kunstnijverheid en Oosterse sierkunst, met speciale aandacht voor The Grammar of Ornament van de Engelse architect Owen Jones en de keramische ontwerpen van de Nederlandse architect T.A.C. Colenbrander Exameneis Waarom en met welk doel architecten en vormgevers zich in de tweede helft van de 19e eeuw richtten op het Nabije Oosten en hoe in hun werk oosterse invloeden zichtbaar zijn Hoe door de crisis in de kunstnijverheid in Europa in de 19e eeuw de blik gericht werd op de oosterse sierkunst
3
NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? - Men is er niet over te spreken - Arts & Crafts
4
Charles Macintosh Stoel 1901
5
Leonard F. Wyburd Wastafel 1894
6
Ernest Barnsley Kast 1902
7
Hamada Shōji Vaas 1923
8
Phillip Webb Groene eetkamer 1866-1868 V & A, Londen
9
William Morris Patronen voor bedrukt katoen 1876
10
NO Kunstnijverheid – Inleiding Arts & Crafts Ambachtelijk vakmanschap – handgemaakt Vormentaal afgeleid van Engelse platteland Eenvoudige vormen zonder overtollige decoratie Bescheiden Kenmerken (textiel)druk, tapijten etc.: - Plant- en bloemmotieven - Gestileerde vormen - Natuurlijke kleuren onrealistisch toegepast - Symmetrisch Doel: verbeteren sociale omstandigheden arbeiders door voor iedereen kwalitatief goede producten te maken
11
NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? Waarom is men wel te spreken over Islamitische kunstnijverheid? - Duidelijke identiteit: herkenbaar - Eenvoud - Heldere kleuren - Tweedimensionale stilering naar natuur
12
NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? Waarom is men wel te spreken over Islamitische kunstnijverheid? George Birdwood (ideologisch) vs. Owen Jones (esthetisch)
13
NO Kunstnijverheid – Inleiding Wat vind men midden 19e eeuw van de Europese kunstnijverheid? Waarom is men wel te spreken over Islamitische kunstnijverheid? George Birdwood (ideologisch) vs. Owen Jones (esthetisch) Nieuwe kunstnijverheid in Europa ≠ kopiëren = principes en wetmatigheden van goed ontwerp
14
NO Kunstnijverheid – Owen Jones Biografische gegevens Engeland 1809 – 1874 Architect, ontwerper decoratieve elementen, theoreticus - Alhambra (1836 – 1845) - The Grammar of Ornament (1856) Grand tour (1832 – 1834) Wens: een moderne decoratieve stijl voor de 19e eeuw te vinden. Onderzoek, ontwerpen en verzameling Jones basis oriëntaalse collectie huidige V & A (Londen) Wereldtentoonstelling 1851 The Grammar of Ornament
15
Owen Jones Ontwerp Alhambra Court voor het South Kensington Museum 1864
16
NO Kunstnijverheid – Owen Jones Biografische gegevens Wereldtentoonstelling 1851 Jones verantwoordelijk voor decoraties en inrichting van het Crystal Palace Mogelijkheid om nieuwe theorieën in praktijk te brengen Toepassing van primaire kleuren werd niet gewaardeerd The Grammar of Ornament Joseph Paxton Crystal Palace 1851
17
Owen Jones Crystal Palace 1854
19
Owen Jones Alhambra Court Crystal Palace, Sydenham 1854
20
NO Kunstnijverheid – Owen Jones Biografische gegevens Wereldtentoonstelling 1851 The Grammar of Ornament 1856 Eerste druk, daarna herziene uitgaven Onderzoek naar de basisprincipes van het ornament Ornamentele motieven uit hele wereld van Oudheid tot Renaissance Onder andere veertien principes voor Moorse ornamentiek Algemene conclusie Jones: Beste ornamenten zijn gebaseerd op vormen van de natuur, geen kopieën wel geïdealiseerde (gestileerde) vorm
21
Owen Jones The Grammar of ornament 1856
24
NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander Biografische gegevens Nederland 1841 – 1930 Weinig van hem bekend Ontwerper van met name keramiek, in een tot dan toe ongekende stijl Inspiratiebronnen Kenmerken werk Colenbrander
25
NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander Biografische kenmerken Inspiratiebronnen Boeken met ontwerpen uit vreemde culturen (Jones) Wereldtentoonstelling van 1867 Kenmerken werk Colenbrander
26
Paleis van Tunesië 1867
27
NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander Biografische kenmerken Inspiratiebronnen Kenmerken werk Colenbrander –Grillige vormen van het keramiek –Grillige beschildering van het keramiek (benadrukt vorm) –Tweedimensionale aan natuur ontleende vormen (meestal op witte achtergrond) –Geen dieptewerking/ verschil in motief en achtergrond –Zeer felle en ook zeer donkere kleuren –Glanzend glazuur –Associatieve namen
29
T.A.C. Colenbrander Dag en nacht 1885
30
T.A.C. Colenbrander Diverse modellen 1900 – 1925
31
NO Kunstnijverheid – T.A.C. Colenbrander
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.