Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura van der Linden Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
1 Herinrichting N382 Anzegem Infomarkt 7 september 2016
2
Wat? N382 Grote Leiestraat in Anzegem wordt volledig heringericht vanaf de rotonde aan de Vichtsesteenweg/Heuntjesstraat tot aan het kruispunt met de Industrielaan 2
3
Probleemstelling Huidig wegdek in beton = in slechte staat => trillingen en geluidshinder Vandaag: - te smal aanliggend dubbelrichtingsfietspad - in zeer slechte staat - ongevallen met fietsers Nochtans: veel fietspotentieel! 3
4
Doelstelling In dit project wensen we twee zaken te verbeteren: 1) De fietspaden Door het onveilige en oncomfortabel dubbelrichtingsfietspad aan te pakken willen we mensen aansporen meer de fiets te nemen => meer veiligheid en comfort voor fietsers! 2) De rijweg Door de huidige betonplaten te vervangen door een nieuw wegdek zal de geluidshinder en de trillingen voor een deel opgevangen worden => verkeersleefbaarheid verhogen! 4
5
Hoe ziet nieuwe N382 eruit? Ontwerpplannen => grote zaal! Wie er op de infomarkt niet bij was kan de plannen nog inkijken: Op het hoofdgemeentehuis Anzegem, dienst Openbare Werken, De Vierschaar 1, 8570 Anzegem. Principes: Vrijliggende enkelrichtingsfietspaden langs beide zijden van de weg Ook in rotonde N382 x Vichtsesteenweg/Heuntjesstraat vrijliggend enkelrichtingsfietspad Nieuwe inrichting van de bushaltes Middengeleiders voor veilige fietsoversteek Nieuwe rioleringen (gescheiden) 5
6
Er komen vrijliggende enkelrichtingsfietspaden Waarom niet dubbelrichtingsfietspad langs 1 kant? Bebouwing & opritten aan beide kanten Thv opritten & zijstraten: steeds fietser uit onverwachte richting De aansluitende fietspaden t.h.v. het op- en afrittencomplex en t.h.v. de doortocht Anzegem zijn ook ingericht als vrijliggende enkelrichtingsfietspaden => Indien er gekozen wordt voor een dubbelrichtingsfietspad moet fietser 2x de rijbaan kruisen om zijn traject verder te zetten. Indien er gekozen wordt voor een enkelrichtingsfietspad langs beide zijden van de rijbaan kan de fietser blijven doorrijden. Door een enkelrichtingsfietspad te voorzien, worden beide wegkanten identiek afgewerkt. De infrastructuur zal hierdoor het snelheidsregime van 70 km/u ondersteunen. 6
7
Vrijliggend enkelrichtingsfietspad in rotonde Vichtsesteenweg Vandaag geldt er op de rotonde N382 x Vichtsesteenweg/Heuntjesstraat een gemengd regime. De fietsers moeten zich mengen met het gemotoriseerd verkeer => niet ideaal! 7
8
Aanliggend maar verhoogd enkelrichtings- fietspad in rotonde Vichtsesteenweg => ook rotonde wordt uitgerust met aanliggende maar verhoogde enkelrichtingsfietspaden waarbij de fietsers uit de voorrang zijn (o.w.v. dodehoekongevallen) 8
9
Nieuwe bushaltes De bushalte Kruisweg die nog gelegen is binnen de bebouwde kom van Anzegem wordt ingericht als een uitstulpende bushalte (zodat achterliggend verkeer moet wachten tot bus verder rijdt). Alle bushaltes buiten de bebouwde kom (oude Steenbrug, de Predikheer) zullen ingericht worden als haltehavens (bus zelf wijkt uit). 9
10
Beveiliging fietsoversteek door middengeleiders T.h.v. de aansluiting van de Steenbruggestraat en de Steenbrugmolenstraat (deel van recreatieve fietsroute) komen middengeleiders => fietsers kunnen in 2 stappen veilig oversteken => linksafslaand autoverkeer kan zich veiliger opstellen zonder doorgaand verkeer te hinderen => middengeleiders helpen om snelheid t.h.v. dit asymmetrische kruispunt af te dwingen (70 km/u => 50 km/u) 10
11
Rioleringswerken De N382 wordt volledig vernieuwd: beton wordt opgebroken en vervangen door asfalt => alles eruit => ideaal moment om gescheiden rioleringsstelsel aan te leggen: Vanaf de rotonde N382 x Vichtsesteenweg/Heuntjesstraat tot aan het kruispunt N382 x Steenbruggestraat zal de riolering vernieuwd worden door Aquafin. Vanaf het kruispunt N382 x Steenbruggestraat tot aan het kruispunt N382 x Industrielaan zal de riolering vernieuwd worden in het kader van RioP. Het studiebureau Arcadis zal een rioleringsstudie opmaken voor beide trajecten. 11
12
Nog te volgen procedures plannen werden goedgekeurd op Gemeentelijke Begeleidingscommissie (GBC) op 5 juli 2016 vandaag worden plannen voorgesteld aan de bevolking opmerkingen en suggesties worden in mate van het mogelijke meegenomen en deze aanpassingen worden opnieuw voorgelegd op GBC plannen worden nadien voorgesteld op Regionale Mobiliteitscommissie opmaak van de definitieve ontwerpplannen opmaak eventuele onteigeningsplannen aanvraag bouwvergunning onteigeningen opmaak aanbestedingsdossier aanbesteding (timing nog niet gekend!) aanvang der werken (timing nog niet gekend!) 12
13
13 Vragen? => medewerkers in grote zaal
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.