Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBrecht Baert Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
I NTRODUCTIE OUDERAVOND GROEP 3 Welkom
2
V OORSTELLEN WIE ZIJN WE EN WAT VINDEN WIJ BELANGRIJK IN HET ONDERWIJS. Marlijn de Groot (m.degroot@veldvest.nl) maandag, dinsdag en woensdag Estelle Swijghuisen Reigersberg (e.swijghuisen@veldvest.nl) donderdag en vrijdag + enkele woensdag
3
E EN LEERLING DIE BS D E M EERHOEF NA 8 JAAR ONDERWIJS VERLAAT …… Uit uit de schoolgids: heeft een cognitief niveau dat passend is bij zijn/haar mogelijkheden kan oplossingsgericht denken en handelen is zich bewust van eigen kwaliteiten en ontwikkelpunten heeft een positief en reëel zelfbeeld weet zich verantwoordelijk voor eigen gemaakte keuzes toont eigenheid, authenticiteit is weerbaar, kan voor zichzelf opkomen neemt initiatief is sociaal vaardig, op basis van zelfvertrouwen is communicatief vaardig is nieuwsgierig naar de ander en het andere, gericht op diversiteit heeft positieve ervaringen opgedaan op De Meerhoef en kijkt met een goed gevoel terug op een prettige tijd
4
P EDAGOGISCHE DOELORIËNTATIE (1) Wat betekent dit voor groep 3? Zelfstandig werken (omgaan met uitgestelde aandacht, stoplicht, klaartaken, weektaak). Verantwoordelijkheid voor eigen spullen. Respect voor de ander, ieder kind is belangrijk. Reflectie : zelf nadenken. Wat is kenmerkend voor kinderen in groep 3: Van egocentrisch naar inleven in een ander. Start van logisch redeneren. Meer zicht op oorzaak en gevolg. Vorming van moreel gedrag en identificatie met omgeving.
5
P EDAGOGISCHE DOELORIËNTATIE (2) Positief omgaan met elkaar klassengesprekken (klassenvergadering) Lentekriebels nu: (wie ben ik, jongen/meisje, wie vind ik speciaal en hoe zeg ik nee) mrt: wat voel ik, in je blootje, bij ons thuis, ik vind jou lief, ik ben verliefd, wat voelt fijn en niet fijn) Het 6-stappenplan Stop en koel af Praat met elkaar en luister naar elkaar Zoek uit wat de behoeften zijn Bedenk oplossingen Kies het idee dat iedereen het beste vindt Maak een plan en voer het uit Kindermedezeggenschapsraad (KMR)
6
Z ORG EN P ASSEND ONDERWIJS Opbrengstgericht werken groepsoverzichten en groepsplannen Directe Instructie-model methode toetsen / observaties leermonitor/ IB-er – Anja Scheerens strategisch team: leermonitoren, regisseur (Nikki de Jong) en directie (Marieke Tromp) januari 2017: informatie-avond cito-toetsen CITO M3 (midden groep 3) en E3 (eind groep 3) handelingsplannen
7
O VERSTAP VAN GROEP 2 NAAR GROEP 3 Voor de zomer 3x komen ‘wennen’ in groep 3. Kiesbord (hoekenwerk) in de middag. Tot de herfstvakantie langer buiten spelen in de ochtend. Vaker in de kring.
8
Veilig Leren Lezen http://vreemdeletters.veiliglerenlezen.nl/ Doel 2 e rapport (januari): AVI M3. Doel 3 e rapport (juni): AVI E3. Automatiseren van de letters en woorden belangrijk – Flitsen (ook op de site van de Meerhoef).Flitsen Thuis samen lezen is héééél belangrijk! Leeshuiswerk (woordniveau/zinsniveau) uitspraak letters L EREN LEZEN
9
SCHRIJVEN Nieuwe methode: Rekenrijk Doel eind groep 3: - sommen t/m 20 geautomatiseerd - contextsommen makencontextsommen - analoge klok lezen - tellen t/m 100 - thuis: flitsen getallen op site van Meerhoef + Rekentuin (oefenen intypen naam en wachtwoord!) REKENEN groep 2: voorbereidend schrijven → groep 3: aanvankelijk schrijven Doel eind groep 3: aan elkaar schrijven.
10
GYM dinsdag en vrijdag j udolessen (start vrijdag 30 september) atletiek (na de meivakantie 2017) gymschoenen die niet afgeven, sportbroek, t-shirt geen sieraden, lange haren in staart/vlecht veters zelf strikken!! M UZIEK, HANDVAARDIGHEID, TEKENEN 2x per week muziek: muziekleerkracht Ton Speeks; 1 periode
11
T HEMA ’ S Kernen van Veilig Leren Lezen Kinderboekenweek Kinderrechten Feestdagen Lentekriebels
12
PAUZE - INVULLING vooral voorlezen filmpjes m.b.t. letter/thema Huisje Boompje Beestje Letterdas Lettervos
13
P RAKTISCHE ZAKEN : afscheid nemen – bij hoofdingang, niet binnen vragen om 14.15u / anders afspraak verjaardagen (kleine, gezonde traktatie) luizenouders wijzigingen gegevens doorgeven via ouderportaal of mail Meerhoef vertrouwenspersonen: Anja Scheerens (leerkracht) Minou de la Rambelje (ouder)
14
P ERSOONLIJK CONTACT
15
V RAGEN ? N EEM GERUST EEN KIJKJE IN DE METHODES
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.