Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHerman Verbeek Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Nul op de Meter – EPV en de Businesscase Ivo Opstelten
2
Wat is Nul op de Meter? Pagina 6, art. 1.3 SOK: Een woning (nieuwbouw of gerenoveerd) waarbij de in- en uitgaande energiestromen voor gebouw- gebonden energie (ruimteverwarming, -koeling, warm tapwater gebruik) en het gebruik van huishoudelijke apparatuur (incl. verlichting) op jaarbasis per saldo nul is, onder standaard klimaatcondities zoals die gelden in Nederland en bij standaard gebruik van de woning, zoals vastgelegd in de ontwerp-uitgangspunten onderbouwd door Nederlandse normen.
3
Maar voor NOM Keur ook…. Verbeterd binnenmilieu Verbeterd comfort niveau Verbeterde staat van onderhoud Verbeterde veiligheid Zonder noodzakelijke beperking van leefstijl
4
NOM essentieel voor LT&KT energieambities 2015-2050: Doel 100%, dus 2015-2020 16%? In 2020 16% = 90 PJ bereikbaar in gebouwde omgeving? 2-label stappen: 8.5000.000 woningen nodig Label G-B-renovatie: 3.900.000 woningen Nul-op-de-Meter (NOM) benadering: 1.100.000 woningen Doelen Stroomversnelling 2020 Renovatiemutaties nu-2020 NL: 1.1000.000 Stroomversnelling huur NL: 110.000 Stroomversnelling koop NL: 250.000 Dit kun je ook projecteren op opgave van specifieke corporatie
5
NOM is een kwaliteitsimpuls
6
Succesvoorwaarden! BUSINESS CASE IS SLUITEND GEGARANDEERD NUL OP DE METER TEVREDEN BEWONERS
7
Mede mogelijk gemaakt door… Industrialisatie door aanbieders Gegarandeerde minimale afname door corporaties –4 Demowoningen –1000 Pilotwoningen –10.000 Pre-order van 6 corporaties –100.000 Opschalingsinspanning
8
Mede mogelijk gemaakt door… Industrialisatie door aanbieders Gegarandeerde minimale afname door corporaties Meewerkende overheid –Energie Prestatie Vergoeding
9
Wetswijziging per 17 mei 2016 1.Verhuurder en huurder kunnen in het kader van door de verhuurder aan te brengen of aangebrachte energiebesparende en energieleverende voorzieningen aan de woonruimte schriftelijk overeenkomen dat de betalingsverplichting van de huurder met betrekking tot de kosten van de nutsvoorziening met een individuele meter wordt voldaan in de vorm van een energieprestatievergoeding voor een door de verhuurder gegarandeerde energieprestatie van de woonruimte als gevolg van die voorzieningen. 2.De huurcommissie toetst de redelijkheid van de overeengekomen energieprestatievergoeding aan de bij of krachtens het derde en vierde lid gegeven regels.
10
3.De energieprestatievergoeding is gebaseerd op een door de verhuurder gegarandeerde maximale netto warmtevraag en een gegarandeerde minimale productie van duurzaam opgewekte finale energie en bedraagt ten hoogste een bij of krachtens algemene maatregel van bestuur vastgesteld bedrag. 4.Bij of krachtens algemene maatregel van bestuur kunnen nadere regels worden gegeven met betrekking tot de gevallen waarin en de voorwaarden waaronder de energieprestatievergoeding kan worden overeengekomen en de redelijkheid van de vergoeding.
11
Mede mogelijk gemaakt door… Industrialisatie door aanbieders Gegarandeerde minimale afname door corporaties Meewerkende overheid Bereidwillige bewoners
12
DRIE UITGANGSPUNTEN BUSINESS CASE IS SLUITEND GEGARANDEERD NUL OP DE METER TEVREDEN BEWONERS
13
BUSINESS CASE IS SLUITEND CORPORATIE RENDEMENT WSW-PROOF HUURDERS WOONLASTEN NEUTRAAL 5 ¼ %
14
Woonlasten neutraal nu mede mogelijk gemaakt door het rijk Huur + Energienota Huur + EPV De Energie Prestatie Vergoeding (EPV)…
15
Leidende principes EPV wetgeving Woonlastenneutraliteit mogelijk Trias Duas Energetica: stimuleert vraagreductie en afdekking restant energiegebruik met duurzaam geproduceerde energie Houdt woning na renovatie en/of mutatie beschikbaar voor lage inkomensgroepen (binnen DAEB) Economisch haalbare (NOM/NOM + ) businesscase te maken voor woningcorporatie en bouwers Geen gedoe met complexe wet- en regelgeving c.q. hoge bijkomende (administratieve) lasten Stimuleert innovatie (of beperkt het in ieder geval niet) Weert freeriders (woco en conceptaanbieders)
16
Business case? Huur: Label B is het nieuwe label G! Investeringen > 30-40 k€ Gasverbruik verlaagt ≈ 500-700 m3/jaar Energielasten verlagen ≈ 30-40 €/maand (naar ca. 130 €/maand) in jaar 1…… Huurverhoging < 25-30 €/maand Na 25 jaar woonlastenprobleem groter dan vandaag en woco zonder middelen….
17
Huur NOM: de toekomstbestendige norm Investeringen ≈ 70-80 k€ Energiegebruik ≈ 0 (kWh/GJ/m3)/jaar Energielasten verlagen ≈ 175 €/maand EPV < 150 €/maand, huurverhoging? Na 40 jaar woonlastenprobleem verlaagt en woco met middelen voor nieuwe huisvesting/inrichting
18
NOM Verzekert duurzame vastgoedportefeuille … Case corporatie x
19
met enorme waardesprong … Case corporatie x
20
en dus de beste business case voor een corporatie met plannen! Case corporatie x
21
Wetgeving, Energieprestatie vergoeding (EPV) Wat mag je aan de bewoner vragen als corporatie? –EPV: Energie Prestatie Vergoeding Voor zelf opwekken energie Hoogte vergoeding: - all electric: max.1,40 € x m2 BVO –Extra huur: voor isoleren woning maximaal 32 wws punten eengezinswoning en 28 wws meergezinswoning
22
AMvB: energieprestatie vergoeding Netto warmtevraag voor ruimteverwarming [kWh_th/m 2 ] per jaar Minimale duurzaam opgewekte warmte voor ruimteverwarming en warm tapwater [kWh_th/m 2 ] per jaar* Minimale productie duurzaam opgewekte energie voor gebruik huurder [kWh/m 2 ] per jaar, mits per woonruimte ≥ (Ehulp +1800) doch hoeft niet > (Ehulp + 2600) ** Maximale vergoeding [€/m 2 /maand]*** 0 < Netto warmtevraag ≤ 30Netto warmtevraag + 15 Ehulp + 26 1,40 30 < Netto warmtevraag ≤ 40Netto warmtevraag + 15Ehulp + 261,20 40 < Netto warmtevraag ≤ 50Netto warmtevraag + 15Ehulp + 261,00**** Netto warmtevraag voor ruimteverwarming [kWh/m 2 ] per jaar Minimale productie, duurzaam opgewekte energie voor gebruik huurder [kWh/m 2 ] per jaar, mits per woonruimte ≥ (Ehulp + 1800) doch hoeft niet > (Ehulp + 2600) ** Maximale vergoeding [€/m 2 /maand]*** 0 < Netto warmtevraag ≤ 15Ehulp + 260,70 15 < Netto warmtevraag ≤ 30Ehulp + 260,60 30 < Netto warmtevraag ≤ 40Ehulp + 260,30 40 < Netto warmtevraag ≤ 50Ehulp + 260,05****
23
Praktijk Duurzame opwekking van warmte (ruimteverwarming en tapwater) De rest (dus ook elektrisch koken, elektromotor van ventilatiesysteem etc) Stel: Ehuish = 2600 kWh Ehulp = 850 kWh (bij 120 kWh/m2 = 29 m2) Stel: Ag = 100 m2: Qv = 25 kWh/m 2 /jr Ev = 25 x 100 / 3,5 = 714 kWh Qtapw = 2300 kWh Etapw = 2300 / 1,9 = 1211 kWh (bij 120 kWh/m2 = 16 m2) Qv = 25 kWh/m 2 /jr Warmtepomp (SPF 3,5/1,9) Netto warmtevraag voor ruimteverwarming [kWh_th/m 2 ] per jaar Minimale duurzaam opgewekte warmte voor ruimteverwarming en warm tapwater [kWh_th/m 2 ] per jaar* Minimale productie duurzaam opgewekte energie voor gebruik huurder [kWh/m 2 ] per jaar, mits per woonruimte ≥ (Ehulp +1800) doch hoeft niet > (Ehulp + 2600) ** Maximale vergoeding [€/m 2 /maand]*** 0 < Netto warmtevraag ≤ 30Netto warmtevraag + 15 Ehulp + 26 1,40 30 < Netto warmtevraag ≤ 40Netto warmtevraag + 15Ehulp + 261,20 40 < Netto warmtevraag ≤ 50Netto warmtevraag + 15Ehulp + 261,00**** hoeveelheid energie t.b.v. verwarming per toestel: (QH;nd uit NEN7120) hoeveelheid energie t.b.v. warmtapwater per toestel (QW;dis uit NEN7120)
24
DRIE UITGANGSPUNTEN BUSINESS CASE IS SLUITEND GEGARANDEERD NUL OP DE METER TEVREDEN BEWONERS
25
Goede afspraken ( welke garantie aspecten, welke kwaliteit, product, prijs, proces) Kwaliteitsborging (zorg dat het werkt zoals bedoeld, controles, oplevertoetsing, meten) Instandhouding (monitoring, onderhouds-contract en lange termijn garantie) Nul op de Meter: Gegarandeerd goed
26
PrestatiecontractKwaliteitsborgingMonitoring Wat is er al?
27
Uitgangspunten Gegarandeerd Nul op de Meter Conform EPV Belofte aan de huurder is leidend Gegarandeerde bundel Niet meer dan Nu – woonlasten Beleving & waardering product – comfort Afnemer koopt product van Aanbieders Aanbieder volledig verantwoordelijk voor garantie Verantwoordelijkheid = zeggenschap
28
De “Blauwe Tabel” of groen of rood … Afspraken over kwaliteit op het gebied van Energie Binnenklimaat Comfort Oplevering/ Instandhouding
30
DRIE UITGANGSPUNTEN BUSINESS CASE IS SLUITEND GEGARANDEERD NUL OP DE METER TEVREDEN BEWONERS
31
Verwachtingsmanagement De woonbundel die bij u past …
32
Verwachtingsmanagement Voorbeeldwoning
33
Verleiding: upgrade!
34
Maak ze enthousiast https://vimeo.com/105152731 Dan regelen zij 100% commitment vooraf
35
En kom de verwachtingen na!
36
Proof of the pudding
38
Marktconditionering…
39
Zorgen? Saldeerbaar en overheidsbeleid (EZ); risico (huur & koop) Energieprijsdaling (huur) Jaarlijkse prestatietoets (huur) Appels die geen appels zijn… NOM prestatiekeur… Marktconditionering vanuit vereniging Innovatie
40
Meer weten? www.energielinq.nl www.stroomversnelling.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.