Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMichiel van Wijk Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
HOORCOLLEGE SALES Mediaondernemerschap (#MO16) 10 oktober 2016 Eric de Boer HC Sales oktober 2016 #MO16
2
INHOUD VAN DEZE LES: Algemene info en mededelingen: Hoorcollege over sales: Wat is sales? Is sales nog wel van deze tijd en past het bij “Millennials”? Om je groepsopdracht “Salesplan” te kunnen maken Als input voor workshop Sales van volgende week Paar tips HC Sales oktober 2016 #MO16
3
TIJDLIJN LESSEN EN OPDRACHTEN NU aan de slag met: Lean canvas + maximaal 4 pagina’s toelichting: Mini salesplan (maximaal 3 x A4) Mini promotieplan (maximaal 3 x A4) 2 (Exploitatie) begrotingen (les van Marcel op 26 okt. 11.10 uur): Dit semester (tot 1 februari 2017) Voor het eerste jaar Voorbereiden Pitches: Engels (individueel in week 41 = deze week) Nederlands: 2-4 minuten (per team, week 43, de week na het herfstreces) HC Sales oktober 2016 #MO16 Zie beoordelingsformulier (op de site)
4
ONDERZOEK BINNEN MEDIAONDERNEMERSCHAP Onderzoek is middel (en geen doel!) Onderzoeksportfolio sprint 1+2 is ingeleverd (afgelopen vrijdag….) 3 ECTS onderzoek versus 6 ECTS voor groepsportfolio (x 4 = 24 ECTS!) Onderzoek helpt je om je aannames te checken (maakt canvas sterk!) Onderzoek en sales lopen in elkaar over in Lean Startup (straks meer!) Blijf onderzoeken en praten met mensen! HC Sales oktober 2016 #MO16
5
LEAN CANVAS INVULLEN Uit 4 hoofden op papier in Lean canvas Noteer alles wat je weet en hebt (maak alle 9 blokken overvol!) Onderzoek is belangrijke input voor canvas: Fieldresearch (onderzoeksopdrachten en eigen onderzoek) Deskresearch naar markt, concurrenten etc etc. Voeg samen en prioriteer binnen alle 9 blokken van Lean Canvas Presenteer en overleg jullie Lean Canvas deze week en week na herfstvak. met je coach Geen onzin, maar doordachte punten noteren in Canvas: Je moet vragen erover kunnen beantwoorden Geen losse woorden maar korte zinnen (die begrijpelijk zijn voor buitenstaander) Denk alvast na over “logische” vragen (en vooral jullie antwoorden daarop) Hoe nou met de 3 blokken waarover je nog geen les hebt gehad? Kijk op beoordelingscriteriaformulier (daar staat per blok wat er in moet) HC Sales oktober 2016 #MO16
7
Liever wel wat meer toelichting: korte zinnen in plaats van alleen kernwoord in je canvas “Alleen werken geeft weinig inspiratie” i.p.v. “Alleen” Kijk terug naar college van Rick Goosens (Chick on a stick) met voorbeelden In toelichting op canvas (4 x A4) de argumentatie (incl. cijfers) die je hebt geleerd in field- en deskresearch! (=bewijsvoering)
8
RESTERENDE BLOKKEN: ONDERNEMEN IS OOK ZELF DOEN! √ √ √ √ √ √ ? ? ? HC Sales oktober 2016 #MO16
9
ONLINE EXTERNE EXTRA BRONNEN ALS HULP BIJ INVULLEN LEAN CANVAS: https://prezi.com/mu0fqyiqxinv/lean-canvas-model/ https://prezi.com/mu0fqyiqxinv/lean-canvas-model/ https://prezi.com/dnibaohghwzl/lean-canvas/ https://prezi.com/dnibaohghwzl/lean-canvas/ https://prezi.com/ioa5crwfgsbs/speakup-coffee-sleeve/ https://prezi.com/ioa5crwfgsbs/speakup-coffee-sleeve/ 1e video: 22 minuten lean canvas door Ash Maurya: https://www.youtube.com/watch?v=7o8uYdUaFR4 https://www.youtube.com/watch?v=7o8uYdUaFR4 2 e video: 16 minuten https://www.youtube.com/watch?v=uE34HsmT6E0 https://www.youtube.com/watch?v=uE34HsmT6E0 HC Sales oktober 2016 #MO16
10
BEOORDELINGSFORMULIER GROEPSPORTFOLIO: 6 ECTS X 4 STUDENTEN = 24 ECTS!! HC Sales oktober 2016 #MO16 Print het uit en leg naast je werk (checklist!) Formulier staat op onze site: http://mediaondernemerschap.hvamic.nl/ mo01-start-up-1/
11
HC Sales oktober 2016 #MO16
14
VRAGEN OVER STUDIEPUNTEN, OPDRACHTEN, CRITERIA? HC Sales oktober 2016 #MO16
15
NU OVER SALES! Wat is sales? Is sales nog wel van deze tijd en past het bij “Millennials”? Wat moet er in jullie salesplan? = plan maken voor sales, deadline 28 oktober! Input voor workshop Sales in de week na de herfstvakantie (per klas) = Hoe moet je sales doen + oefenen van sales! HC Sales oktober 2016 #MO16
16
WAT IS SALES? Dit lijkt sales, maar is het NIET: Veel praten Iemand iets door zijn strot duwen U.S.P. Zoveel mogelijk omzet willen scoren Alleen je verhaal telt Korte termijn PUSH “Voet tussen de deur” “Bord voor je kop” “Doorrammen” Doener! Dit is moderne sales: Onderzoeken gaat naadloos over in sales Luisteren en vragen stellen (sociaal intelligent) U.B.R. Je lost probleem van klant op! Lichaamstaal en stem belangrijker dan verhaal Langere termijn PULL Doordacht en selectief met je tijd omgaan: Juiste keuze doelgroep (eerst early adopters) Juiste keuze salesmethode (bijeenkomst, persoonlijk, telefoon etc.) Eerst denken en dan pas doen! HC Sales oktober 2016 #MO16
17
Is sales nog wel van deze tijd en past het bij “Millennials”? Probleem: Millennials hebben hekel aan hard selling en willen zo niet benaderd worden Als je zo niet benaderd wil worden zal je hard selling ook wel niet leuk en zinvol vinden om te doen? Oplossing: Doe niet aan hard selling, maar informeer meer Ga in gesprek met Millennial Misschien zijn millennials wel niet je doelgroep (ouder dan 36 jaar of jonger dan 18 jaar) Lean Startup is juist niet van hard selling maar van co-creatie en meedenken (leidt tot MVP) Creëer vertrouwen bij je potentiële klanten HC Sales oktober 2016 #MO16
18
SALES DOEN IS NIET ZO NIEUW EN ENG: HC Sales oktober 2016 #MO16 Onderzoek doen Netwerken Sales
19
HET IS ÉÉN GEHEEL! HC Sales oktober 2016 #MO16 Onderzoek doen Netwerken Sales Onderzoek doen Netwerken
20
NETWERKEN EN ONDERZOEKEN IS BREDER VAKGEBIED (DAN SALES): ALLE STAKEHOLDERS HC Sales oktober 2016 #MO16
21
BIJ SALES LIGT FOCUS OP (POTENTIËLE) KLANTEN HC Sales oktober 2016 #MO16
22
SALES VOOR STARTUP HC Sales oktober 2016 #MO16 https://www.youtube.com/watch?v=SHAh6WKBgiE&feature=player_embedded
23
INFO VOORAF OVER SALESPLAN: HC Sales oktober 2016 #MO16
24
TOENEMEND INTERESSANTE GROEPEN: Suspect – Everyone in your target market Prospect – Anyone who has taken action to solve a problem that you can assist them with Lead – The right person with the ability to buy Opportunity – The right person who is ready to buy HC Sales oktober 2016 #MO16
25
ACQUISITIE/SALES: Vaak minimaal 20-50 gesprekken voordat je één keer succes hebt: Klant Partner Investeerder Etc. Dus: Veel gesprekken voeren! Alle vier de ondernemers doen dit! Nu beginnen! Varieer in aanpak + leer van elkaars successen Stel je flexibel op Pak de telefoon en spreek mensen live aan! HC Sales oktober 2016 #MO16
26
WAT MOET ER IN JE SALESPLAN? (MAXIMAAL 3 X A4) 1. Criteria voor potentiële klanten (van suspect naar prospects): B2B en/of B2C!?!? 2. Wijze van benaderen 3. Wie uit het team doet wat op sales gebied? 4. Salesprognose (aantallen en planning) 5. Potentiële klantenlijst (op volgorde: kansrijkste bovenaan) HC Sales oktober 2016 #MO16
27
1. CRITERIA VOOR POTENTIËLE KLANTEN Wat is jouw doelgroep (B2B en/of B2C?): benoem de belangrijkste criteria Beschrijf je doelgroep Wat zijn daarin de early adopters: benoem de criteria Beschrijf je early adpoters (het type prospect waar je meeste kans maakt) HC Sales oktober 2016 #MO16
28
POTENTIËLE KLANTENLIJST OP VOLGORDE: KANSRIJKSTE BOVENAAN (IN BIJLAGE) Maak een lange lijst met klanten die voldoen aan je criteria Zet de kansrijkste prospects bovenaan (prioriteer) Bedenk dat als je succes-score haalt van 2-3%, je 30 – 50 prospects moet hebben voordat je één klant hebt Klantenlijst van 100 prospects is helemaal niet (te) veel…… Zorg dat je naam contactpersoon, functie, mailadres, adres en telefoonnummers hebt van elke prospect (hoeft niet in salesplan) Hoe kom je aan telefoonnummers en andere info? Zet deze lijst in bijlage van salesplan! HC Sales oktober 2016 #MO16
29
2. WIJZE VAN BENADEREN: HOE GA JE SALES DOEN? HOE BENADER JE DE PROSPECT? Denk na wat beste strategie is in benaderen prospect (soms per klantgroep verschillend): Live en/of Bellen en/of Mailen en/of Vaak doe je meerdere methodes In welke volgorde? HC Sales oktober 2016 #MO16
30
3. WIE DAT WAT IN SALES? Alle 4 de teamleden doen sales! Verdeel taken Verdeel geografische gebieden Verdeel type prospects HC Sales oktober 2016 #MO16
31
4. SALESPROGNOSE Doelstellingen op het gebied van sales (SMART en met argumentatie en korte uitleg) Planning van sales: Wanneer starten we? (NU!) Wanneer doen we wat? (Milestones) Zorg voor aansluiting/afstemming van deze salesprognose op: Promotieplan Wanneer is MVP klaar? Revenues in Lean canvas HC Sales oktober 2016 #MO16
32
PITCH (EN SALES) VOOR STARTUP HC Sales oktober 2016 #MO16 https://www.youtube.com/watch?v=SHAh6WKBgiE&feature=player_embedded
33
NOG EEN PAAR TIPS: HC Sales oktober 2016 #MO16
34
DOE NIET ALLES ZELF: Zoek partners (liefst zonder zelf voorraadrisico te lopen) Koop services in: “componeer” je eigen onderneming Laat zaken over aan experts die het beter en goedkoper kunnen: Transport/verzending Import van ver Technische zaken Etc. (zie volgende sheet) HC Sales oktober 2016 #MO16
35
NUTTIGE LINKS VOOR STARTENDE ONDERNEMERS IN DE MEDIA: Freelancers: designers, app bouwers, programmeurs etc.: http://99designs.nl/ https://www.elance.com/ http://www.peopleperhour.com/ https://nl.fiverr.com/ Bouw je eigen app: http://www.appmachine.com/ http://mobile.conduit.com/ Affiliate en advertentie-inkomsten voor jullie site: http://www.zanox.com/nl/ https://www.tradetracker.com/nl HC Sales oktober 2016 #MO16
36
ALS NIEUWELING OP DE MARKT MOET JE 4 KEER ZO GOED ZIJN ALS JE CONCURRENT: Bijvoorbeeld: 2 keer zo goed (kwaliteit) en/of Voor de helft van de prijs HC Sales oktober 2016 #MO16
37
Blijf naar buiten gaan DOEN Maak fouten! Efficiency: maak je uren! Gebruik ze effectief! Denk niet in (school)opdrachten, maar in kansen en € PASSIE! Splits je op, niet alles met 4! Verdeel het werk Werk los van elkaar Overleg samen! Onderneem! Zelfstartend (je coach is niet de persoon om jullie aan het werk te zetten) Denk aan bewijsvoering/argumentatie/antwoorden op vragen Elk teamlid moet vanaf komende week overal en altijd kunnen pitchen over eigen startup!
38
VOORBEREIDING OP WORKSHOP SALES VAN VOLGENDE WEEK HC Sales oktober 2016 #MO16
39
WAT MOET JE ALS TEAM VOORBEREIDEN VOOR SALES WORKSHOP VAN VOLGENDE WEEK? Bereid pitch van 30 seconden voor als team/startup richting prospect Lees 3 x A4 over; “omgaan met bezwaren” 50% van de teams doet telefoongesprek met prospect (= docent) bereid korte introductie voor zoals je gesprek begint (paar zinnen) Bereid vooral vragen voor die je prospect kunt stellen 50% van de teams doet kort sales gesprek voor de klas (met docent) bereid korte introductie voor zoals je gesprek begint (paar zinnen) Bereid vooral vragen voor die je prospect kunt stellen HC Sales oktober 2016 #MO16
40
INTERESSANT OM ZELF TE KIJKEN: Foute manier van sales: “The real wolf of Wall Street”: https://www.youtube.com/watch?v=5gp1envfxCo https://www.youtube.com/watch?v=5gp1envfxCo of https://www.youtube.com/watch?v=AxjICDji92I https://www.youtube.com/watch?v=AxjICDji92I (zoek op youTube.com) HC Sales oktober 2016 #MO16
41
VRAGEN? HC Sales oktober 2016 #MO16
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.