De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant."— Transcript van de presentatie:

1 marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant

2 Indeling van de Handel Groothandel: handel tussen ondernemers Kleinhandel : handel tussen ondernemer en consument De Groothandel verzamelt producten en wordt ook wel collecterende handel genoemd Kleinhandel (winkel, detaillist) wordt ook wel distribuerende handel genoemd

3 Internationale handel Export: uitvoer naar andere landen Import: invoer uit andere landen Functies handel : -Overbruggen afstand tot consument -Overbruggen tijd -Overbruggen hoeveelheid -Overbruggen kennis

4 bedrijfskolom Weg die product aflegt van producent naar consument Producent Groothandel Kleinhandel, detaillist, winkel consument

5 Uitbreiding/inkrimping bedrijfskolom Differentiatie Bij differentiatie worden extra schakels aan bedrijfskolom toegevoegd. Bv. Bedrijven die product bewerken Integratie inkrimpen bedrijfskolom. Bv. Producent die rechtstreeks levert aan winkel of consument (huisverkoop boer)

6 Vormen van kleinhandel Kleinhandel levert aan verbruiker/ consument 3 soorten kleinhandel: - Gevestigde handel: winkels -Ambulante handel: markt, colportage aan huis -Internethandel: webshop

7 Handelsplaatsen of markten Een Markt is een plaats waar producenten en consumenten samen komen. Veel vormen van Markten: -Weekmarkt in stad: vorm ambulante handel -Beurs: orientatie op product, later levering -Veiling: bij opbod of afslag (ook internet) -Aanbesteding of inschrijving: overheid geeft werk uit en bedrijven schrijven in, laagste bod krijgt werk

8 Abstracte marktvormen Afhankelijk van concurrentie onderscheiden we: Monopolie: 1 aanbieder, veel vragers. aanbieder heeft veel macht, rest volgt Oligopolie: weinig aanbieders, veel vragers aanbieders veel macht. Bv. Olie, telefoon, tv Monopolistische concurrentie: veel aanbieders en veel concurrentie. ( belangrijk om je te onderscheiden, niet alleen op prijs)

9 Prijs- of vraagelasticiteit Vraag naar een artikel wordt bepaald door: - behoefte - prijs Prijsdaling gevolg vraagstijging Prijsverhoging gevolg minder vraag Klant reageert dus op prijsveranderingen. Goederen perse nodig: inelastisch (voedsel) Goederen niet perse nodig: elastisch (luxe)


Download ppt "Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant."

Verwante presentaties


Ads door Google