Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant."— Transcript van de presentatie:

1 marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant

2 Indeling van de Handel Groothandel: handel tussen ondernemers Kleinhandel : handel tussen ondernemer en consument De Groothandel verzamelt producten en wordt ook wel collecterende handel genoemd Kleinhandel (winkel, detaillist) wordt ook wel distribuerende handel genoemd

3 Internationale handel Export: uitvoer naar andere landen Import: invoer uit andere landen Functies handel : -Overbruggen afstand tot consument -Overbruggen tijd -Overbruggen hoeveelheid -Overbruggen kennis

4 bedrijfskolom Weg die product aflegt van producent naar consument Producent Groothandel Kleinhandel, detaillist, winkel consument

5 Uitbreiding/inkrimping bedrijfskolom Differentiatie Bij differentiatie worden extra schakels aan bedrijfskolom toegevoegd. Bv. Bedrijven die product bewerken Integratie inkrimpen bedrijfskolom. Bv. Producent die rechtstreeks levert aan winkel of consument (huisverkoop boer)

6 Vormen van kleinhandel Kleinhandel levert aan verbruiker/ consument 3 soorten kleinhandel: - Gevestigde handel: winkels -Ambulante handel: markt, colportage aan huis -Internethandel: webshop

7 Handelsplaatsen of markten Een Markt is een plaats waar producenten en consumenten samen komen. Veel vormen van Markten: -Weekmarkt in stad: vorm ambulante handel -Beurs: orientatie op product, later levering -Veiling: bij opbod of afslag (ook internet) -Aanbesteding of inschrijving: overheid geeft werk uit en bedrijven schrijven in, laagste bod krijgt werk

8 Abstracte marktvormen Afhankelijk van concurrentie onderscheiden we: Monopolie: 1 aanbieder, veel vragers. aanbieder heeft veel macht, rest volgt Oligopolie: weinig aanbieders, veel vragers aanbieders veel macht. Bv. Olie, telefoon, tv Monopolistische concurrentie: veel aanbieders en veel concurrentie. ( belangrijk om je te onderscheiden, niet alleen op prijs)

9 Prijs- of vraagelasticiteit Vraag naar een artikel wordt bepaald door: - behoefte - prijs Prijsdaling gevolg vraagstijging Prijsverhoging gevolg minder vraag Klant reageert dus op prijsveranderingen. Goederen perse nodig: inelastisch (voedsel) Goederen niet perse nodig: elastisch (luxe)


Download ppt "Marketing Alle inspanningen die we doen om tegemoet te komen aan wensen en behoeften van een klant."
Ads door Google