Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliaan Thys Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Gezond Vertrouwen Ronnie van Diemen
2
Gezond vertrouwen Arts en organisatie, 10 juni 2016 2
3
3 De samenleving verandert Onrust over houdbaarheid Eenzaamheid Verschillen worden groter Vertrouwen in politiek en bestuurders neemt af Arts en organisatie, 10 juni 2016
4
4 De samenleving verandert de zorg verandert mee Patiënt als partner Openheid over kwaliteit Openheid over veilige zorg Continu verbeteren Arts en organisatie, 10 juni 2016
5
TOEZICHT- RISICO’S 5 25 wetten 1.2 miljoen werkers 80 miljard waarden en normen in de zorg Afstand en nabijheid van de inspectie Arts en organisatie, 10 juni 2016
6
Onze uitgangspunten Perspectief van mensen in onze samenleving 6 Vertrouwen in intrinsieke motivatie zorgverleners Balans lerend vermogen vs. sanctioneren Per situatie meest effectieve aanpak Arts en organisatie, 10 juni 2016
7
Vragen over goede zorg - Is de zorg veilig? - Is het effectief? - Is het zorgzaam? - Beantwoordt aan de behoefte van patiënt? - Wordt de instelling goed geleid? 7 Arts en organisatie, 10 juni 2016
8
Onafhankelijkheid Toezicht Politiek Bestuurlij k MeldingenRisico’s 8 Het toezicht is gericht op de grootste risico’s, in de krant of niet Toezicht is onpartijdig en deskundig Gezag/slagkracht Toezicht werkt binnen duidelijk kader van taken, bevoegdheden Politiek Aanbieders en betrokkenen Media Arts en organisatie, 10 juni 2016
9
ARGOS https://www.youtube.com/watch?v=7cEV9jzbRlM 9 Arts en organisatie, 10 juni 2016
10
De samenleving verandert de media verandert mee 10 Harde handhaver Bouwt aan beter Dovenmansoren Schoothond Valse waakhond Slappe hap Kalf al verdronken Ivoren toren Arts en organisatie, 10 juni 2016
11
11 Kwaliteit en veiligheid : verantwoordelijkheid ligt bij zorginstelling Lerend vermogen = Systemen en gedrag Arts en organisatie, 10 juni 2016
12
Spanningsvelden 12 Arts en organisatie, 10 juni 2016
13
13 Chaos op de Operatiekamer 2005 Dilemma: samenwerken of sanctioneren Arts en organisatie, 10 juni 2016
14
14 Gemiddelde kwaliteit Onverantwoorde zorg Waar staat de sector? Best practices en literatuur Rol inspectie Arts en organisatie, 10 juni 2016
15
15 Norm vereist zeer betrouwbare naleving. 2014 Best practices en literatuur Voorbeeld: Time- out voor operatieve ingreep Halvering van vermijdbare sterfte in het operatieve proces Arts en organisatie, 10 juni 2016
16
CALAMITEIT 3 zeer ernstige incidenten 30 incidenten 300 bijna incidenten 3000 risicovolle gedragsmomenten 16 Arts en organisatie, 10 juni 2016
17
CALAMITEIT Signalering achteruitgang patiënt Deskundigheid onvoldoende Overdracht en communicatie Assistenten en supervisie Teamwork 17 Arts en organisatie, 10 juni 2016
18
Systemen op orde……. ….maar wordt er echt geleerd? ….en wat verwacht de patiënt? 18 Arts en organisatie, 10 juni 2016
19
Zembla en NOS https://www.youtube.com/watch?v=KuIVbVE1BjA http://nos.nl/artikel/2101189-ruim-900- calamiteiten-gemeld-bij-inspectie- gezondheidszorg.html 19 Arts en organisatie, 10 juni 2016
20
Waar angst regeert wordt niet geleerd Klimaat in instelling: Schuld of leervraag? Open of gesloten? Effect van toezicht? 20 Arts en organisatie, 10 juni 2016
21
Lerende cultuur=rechtvaardige cultuur 21 Openheid en reflectie als 2e natuur Arts en organisatie, 10 juni 2016
22
EFFECT OP LEREN EN VERBETEREN ? Openheid over uitkomsten van toezicht: - Rapporten - Dashboard IGZ - Maatregelen - Calamiteiten 22 Arts en organisatie, 10 juni 2016
23
VORMING VAN ARTSEN VAN LEVENSBELANG EEN LEVEN LANG 23
24
24 ‘ZORG DIE JE JE EIGEN FAMILIE EN NAASTEN GUNT’ VERTROUWEN-VEERKRACHT-VERANTWOORDING-VRIJHEID Arts en organisatie, 10 juni 2016
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.