Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJohanna Sanders Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
INTRALOG Erik Verboon0869988 Marvin Aytar0868402 Oskar Sinke 0879000 Edwin Pieters0877402
2
I NHOUDSOPGAVE Introductie Probleembeschrijving Logistieke stromen Stakeholders Situaties PPP-criteria Conclusie Vervolg projecten 2
3
I NTRODUCTIE Significante bijdrage leveren aan de kansen voor autonoom rijden in de sector commercieel vervoer “Is het aan de hand van de PPP-eisen haalbaar om automatisch geleide trucks toe te passen bij containerstromen in de Rotterdamse haven?” 3
4
P ROBLEEMBESCHRIJVING HIC (Haven Industrie Cluster) Concurrentiepositie Rotterdamse haven Rotterdam Climate Initiative Terminals Hub functie Snellere doorvoer na en tussen de terminals Verbeteren “stilstand” verliezen van containers Hoge investeringen DC’s Efficiëntere en schone afhandeling Sneller en nauwkeuriger docken Transport ondernemingen Toekomstige milieueisen Efficiëntie (rijtijden, verspilling wachttijden chauffeurs) Congestie in het HIC Rotterdam 4
5
H UIDIGE SITUATIE : C ONTAINERSTROMEN HIC Gemiddelde verblijftijd Terminal: 46 minuten Verwachte groei containerstromen: factor 2 Leegrijden is 36% van het total, inter-terminal verkeer zelfs 67% leegrijden 5 CERInter-terminalAchterlandDC Grondvorm1800 ritten per dag.1700 ritten per dag 15000 ritten per dag Beperkt AfstandCa 15 km per ritCa 40 km per ritCa 150 km per rit 20km per dag Openbare weg/ gesloten terrein Geslotenopenbaar Gesloten Maximale snelheid in km/u 2080 20
6
S CHATTING GROEI VAN DE GOEDERENSTROMEN 6
7
S TAKEHOLDERS 7
8
A UTONOOM RIJDEN, INFRA EN VERANTWOORDELIJKHEID Drie situaties. 1. gesloten route 2. “mixed mode” met beperkte blootstelling aan andere weggebruikers 3. “mixed mode” met intensief gebruik van de weg door autonome voertuigen en andere weggebruikers Complexiteit in verkeersbewegingen van het voertuig op de openbare weg vereist Multi Agent Software (MAS) ipv gecentraliseerde software zoals toegepast bij AGV's op gesloten terminal terrein Plaatselijke overheid. Voor het hele HIC beslissen 23 gemeenten over de openbare weg, eisen 100% veiligheid en hebben nauwelijks budget voor aanpassingen toekomstige infrastructuur. Wetgeving in 2020 gereed, testlocaties via RDW Verzekeringmaatschappijen: verantwoordelijkheid komt bij het voertuig zelf te liggen eisen aan fabricage, assemblage, veiligheid (dubbele zekerheden bij systemen voor navigatie en connectiviteit) plus black box 8
9
P EOPLE P LANET P ROFIT People: Grote verschillen per situatie CER: tot en met 2020 via MTS met chauffeur. Ca 70 arbeidsplaatsen DC’s impact autonoom transport beperkt zich tot 2020 tot auto docken. Pas na 2025 start met niveau 5 op de openbare weg Planet: Geluids- en emissievrij o.b.v. batterijenpakket Profit: 9
10
C ONCLUSIE Op basis van People Planet Profit haalbaar; Geen fit-for-all oplossing start met CER en auto docken Focussen op innovators voor succesvolle implementatie. Systeemverandering met als belangrijkste drijfveren Veranderende rol havenbedrijf – Van Landheer naar facilitator van de hele keten Vereiste doorvoersnelheid i.c.m. minder leeg rijden, minder congestie, minder ongelukken Digitalisering (Connectiviteit – Autonoom – Intra- en extranetten) Nieuwe bedrijfsmodellen Technische ontwikkelingen schone energie Kosten (Besparing op chauffeur, energie, onderhoud, leegrijden, beperkte verhoging ICT-kosten) Aanpassing wetgeving openbare weg 10
11
V ERVOLG PROJECTEN Lege containers; Keuze energie voor de verschillende vervoersstromen; Energievoorziening / laadinfrastructuur op de laad- en losplaatsen; Invloed van data uitwisseling o.b.v. IoT op logistieke stromen / processen; Vermindering leegrijden. Contact: Adrie SpruijtA.F.Spruijt@hr.nlA.F.Spruijt@hr.nl Frank RieckF.G.Rieck@hro.nlF.G.Rieck@hro.nl 11
12
INTRALOG Erik Verboon0869988 Marvin Aytar0868402 Oskar Sinke 0879000 Edwin Pieters0877402
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.