Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLaura van der Ven Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Onze eerste oriënterende graad Een nieuwe talentgerichte aanpak Atheneum Wispelberg Gent
2
Waarom een eerste oriënterende graad? Vanaf september 2016 wordt onze eerste graad een ‘oriënterende eerste graad’. Ons doel: Leerlingen na de eerste graad talentgericht oriënteren naar de juiste studierichting.
3
Pijler 1: Ontdekken en proeven van de verschillende domeinen (Wetenschap en Techniek, Taal en Cultuur, Welzijn en maatschappij, Kunst en Creatie, Economie en Organisatie) Eerste jaar: Leerlingen maken met de domeinen kennis via projectwerking. Per domein één project van ongeveer 6 à 8 lesuren. Domein wordt verkend adhv beroepsactiviteiten.
4
Pijler 1: Ontdekken en proeven van de verschillende domeinen (Wetenschap en Techniek, Taal en Cultuur, Welzijn en maatschappij, Kunst en Creatie, Economie en Organisatie) Tweede jaar: Leerlingen kiezen 2 domeinen waarin ze zich verder willen verdiepen. Per domein bezoeken ze 2 bedrijven/organisaties waarin ze kennismaken met de beroepsactiviteiten.
5
Pijler 2: Talentgericht aan de slag -Projectweek ‘Jij hebt talent’ in het eerste jaar -Elke leerling houdt een talentenmap bij -We organiseren talentenspelen -We nemen deel aan de complimentendag -We reiken ‘talententrofeeën’ uit (onze ‘wispars’) op het einde van het schooljaar -Middagactiviteiten om talenten verder te ontwikkelen -‘Leerlinggesprekken’ ifv talentgericht een studiekeuze maken -…
6
Pijler 3: Begeleiding door een kernteam -Leerlingen krijgen in de eerste graad (zoveel mogelijk) les van dezelfde leerkrachten -Leerlingen hebben twee jaar dezelfde klastitularis
7
Pijler 4: Werk maken van nauwe aansluiting met basisonderwijs - Lagere schoolkinderen draaien een halve dag mee op onze school - Uitwisseling leerkrachten basisonderwijs en leerkrachten secundair onderwijs - Aan de slag met de ‘leerlingenfiche’ uit het lager onderwijs
8
Pijler 5: Werk maken van een goede aansluiting met de 2 de en de 3 de graad secundair onderwijs -Infomomenten voor ouders en leerlingen -Leerlingen 6 de jaar gaan in gesprek met leerlingen 2 de jaar over hun studiekeuze -Leerlingen 2 de jaar kunnen ‘stage’ lopen in een studierichting buiten onze school (snuffelstages)
9
Gezocht
10
Vaardigheidsstage eerste jaar Thema: jij hebt talent! 26-30 september 2016
11
Doelstellingen Leerlingen leren elkaar beter kennen Leerkrachten leren de leerlingen beter kennen en omgekeerd Leerlingen ontwikkelen verder hun talenten. Leerlingen worden gestimuleerd om zichzelf in kaart te brengen: Wie ben ik – met mijn talenten en mijn beperkingen?
12
Concept We willen kansen bieden aan kinderen om zich zo volwaardig mogelijk te ontwikkelen. -> Breed aanbod activiteiten die inspelen op verschillende talenten
14
Maandag Samen ontbijten in de klas Woordknap: toneel op school, poëzie, vreemde talen (Spaans, Chineees en Turks) Muziekknap: DJ/Opera, zang, percussie
15
Dinsdag: natuurdag
16
Woensdag: techniekclub!
17
Donderdag Bewegingsknap: flashmob, Kajakken op de Leie Beeldknap: striptekenen, naai je eigen tas, … Fuiven en slapen op school
18
Vrijdag = familiedag! Leerlingen en leerkrachten koken samen desserten Iedereen is uitgenodigd om de talentenweek samen af te sluiten: – Foto’s, filmmateriaal van de vaardigheidsstage – Optredens – Tentoonstelling van de eigen creaties – En… onze zelfgemaakte desserts opsmullen!
19
Praktisch Vaardigheidsstage vormt onderdeel van het leerprogramma (deelname is dus verplicht) Vaardigheidsstage volgt de normale schooluren! DONDERDAG blijft iedereen slapen: matje en slaapzak meebrengen! Iedere dag lunchpakket meenemen
20
Praktisch Meebrengen voor de techniekclub: kosteloos waardevol materiaal 1 pet-fles van 0,5 l (harde soort) Meebrengen om te overnachten: slaapzak (donsdeken), slaapmat
21
Gezocht: m/v met kooktalent
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.