Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKaren van de Berg Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
INNOVATIEROUTINE Hoe managers herhaalde innovatie kunnen stimuleren Dany Jacobs Groningen, 17 september 2010
2
DE KERN vraag SMS: rol managers bij innovatie? ons idee: herhaald succes bij innovatie onderzoeken brede selectie 22 cases simpele, brede definitie van innovatie
4
INNOVATIE iets nieuws (dat gerealiseerd wordt) met (hopelijk) een toegevoegde waarde bijv. ook mode, dagbladen
5
productinnovaties van stijlinnovatie tot nieuwe concepten transactie-innovaties ~ marketing, verkoop ~ instituties procesinnovaties ~ nieuwe organisatievormen (re-engineering, sociotechniek, keteninnovatie) HET BREDE SCALA VAN INNOVATIES productiviteit transacties
6
soorten innovatie incrementele product- innovatie nieuwe concepten voor bestaande producten totaal nieuw producten transactie- innovatie proces- innovatie technisch niet- technisch nieuwe generatie microchips nieuwe garens straal- vliegtuig DVD fax video- games ATM’s e- business zonne- energie CAD-CAM RFID nieuwe ontwerpen nieuwe modes plattedoos- meubels roller blades nieuwe franchise- formule eerste pretpark kleding- advies leasing buzz marketing uitzend- werk matrix- structuur afslanking uitbesteding Productinnovatie in een sector leidt mogelijk tot proces- of transactie-innovatie in een andere
7
‘IETS NIEUWS… MET HOPELIJK TOEGEVOEDE WAARDE…’ IS DAT WEL ‘ECHTE’ INNOVATIE? WAAROM NIET ALLEEN RADICALE INNOVATIE? 99% VAN DE INNOVATIE IS (GELUKKIG) MARGINAAL
8
HOE RADICALER EN MEER OMVATTEND EEN INNOVATIE, HOE GROTER DE BREUK MET HET BESTAANDE WAARDENSYSTEEM DUS HOE GROTER DE ONZEKERHEID EN HET RISICO
9
gadji beri bimba glandridi laula lonnni cadori gadjama gramma berida bimbala glandri galassassa laulitalomini gadji beri bin blassa glassala laula lonni cadorsu sassala bim gadjama tuffm i zimballa binban gligla wowolimai ben beri ban o katalominai rhinozerossola hopsamen laulitalomini hoooo gadjama rhinozerossola hopsamen laulitalomini hoooo gadjama rhinozerossola hopsamen blulu tarullala blaulalla loooo zimzim urullala zimzim urullala zimzim zanzibar zimzalla zam elifantolim brussala buomen brussala bulomen tromtata velo da bang bang affalo purzamai affolo purzamai lengado tor gadjama bimbalo glandridi glassala zingtata pimpalo ögrögöööö viola laxato viola zimbrabim viola uli paluji malooo tuffim im zimbrabim negramai bumbalo negramai bumbalo tuffm i zim gadjama bimbala oo beri gadjama gaga di gadjama affalo pinx gaga di ogaga di ogaga gaga di bumbalo bumbalo gadjamen gaga di bling blong gag blung Hugo Ball, 1917 gadji beri bimba
10
EEN LEUKE PARADOX INNOVATIE MOET ER UITZIEN ALS WAT WE AL KENNEN 1898, Indiana, de eerste hybride auto
11
de ligfiets
12
‘fuzzy’ benadering van innovatie 00.51.0 electrificatie beperkte stylistische innovatie nieuw automodelnieuwe soort auto’snieuw autoconcept internet hinderpaal 1: verabsoluteren van innovatie
13
“maak het jezelf niet te moeilijk” de meeste innovatie bouwt voort op iets bekend “maak het jezelf niet te gemakkellijk” af en toe zul je met iets meer vernieuwends moeten komen de ambidextere organisatie
14
ORGANISATIEROUTINES Organisaties zijn zowel sterk als zwak door hun organisatieroutines Population Ecology: adaptatie vindt plaats door geboorte en sterfte van organisaties en sectoren (bevolkingen van organisaties) variatie = starten van nieuwe organisatie selectie = ‘fitness’ van organisaties in hun omgeving Onze hypothese: sommige organisaties hebben wellicht een innovatieroutine tot stand gebracht
15
INNOVATIEPIJPLIJNEN MODE DAGBLADEN AUTO’S FARMACEUTICA FILM, BOEKEN, MUSIEK TENTOONSTELLINGEN SOFTWARE
16
variatie (interne) selectie realisatie (externe) selectie, overleven vermenigvuldigen, soortvorming strategische routineimplementatieroutine ambiance, onrust, leercultuur leerroutine t.a.v. doorontwikkeling [DARWINISTISCHE] INNOVATIEROUTINE hinderpaal 2: leider als Deus ex machina
17
professionele bureaucratie machine- bureaucratie adhocratie = de innovatieve organisatie simpele structuur Mintzbergs basis-organisatievormen (1879/1989) ‘onttovering’ van innovatie [ Mintzbergs favoriet ] eenvoudig complex stabiel dynamisch
18
professionele bureaucratie machine- bureaucratie simpele structuur eenvoudig complex stabiel dynamisch ambidexter: exploratie én exploitatie Mintzbergs basis-organisatievormen (1879/1989) ‘onttovering’ van innovatie adhocratie = de innovatieve organisatie [ Mintzbergs favoriet ] mentale hinderpaal 3: innovatie en routine zijn onverenigbaar
19
NONAKA’S HYPERTEXT ORGANISATION
20
EEN NIEUWE TIENKAMP 1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment
21
INNOVATIETIENKAMP discipline 1 = innovatie sterk verbonden met strategisch profiel kerncompetenties dieptestrategieën visuele identiteit, handschrift groeiplatforms maar ook: noodzakelijke variëtiet Niet alle organisatie hoeven even innovatief te zijn
22
discipline 2 = maatschappijgerichtheid discipline 3 = klantgerichtheid “wees bijziend” “wees verziend” INNOVATIETIENKAMP
23
discipline 4: ambitie en durf (van de Dorpsstraat naar Fifth Avenue en Bund) INNOVATIETIENKAMP
24
discipline 5 = doorontwikkeling (experimenteer en leer) INNOVATIETIENKAMP
25
discipline 6 = leren van reële getallen (die er toe doen, bijv. Balanced Scorecard) discipline 7 = de beste mensen discipline 8 = ambiance, open cultuur discipline 9 = sterke netwerken INNOVATIETIENKAMP
26
discipline 10 = focus, commitment lange adem, maar ook weten op te houden (= helderheid) INNOVATIETIENKAMP
27
professionele bureaucratie machinebureaucratie adhocratie simpele structuur Intervet Effectory Gron. Museum Kunsthal Achmea HEMA MEXX Amsterdam K&H Siemens NL Rabobank Shell Unilever Efteling Ten Cate ASML Kessels Kramer simpel omgeving complex stabiel omgeving dynamisch Dordrecht Stage Entertainm. DSM Philips Albert Heijn
28
goud zilver brons? successen uit het verleden vormen geen waarborg voor de toekomst
29
1.Helder strategisch profiel met daarin noodzakelijke plaats voor innovatie 2.Maatschappijgerichtheid 3.Klantgerichtheid 4.Ambitie & durf 5.Doorontwikkeling 6.Leren van reële getallen 7.De beste mensen 8.Ambiance, open cultuur 9.Sterke netwerken 10.Focus, commitment INNOVATIETIENKAMP Dik deze lijst niet verder in! Concentreer u op wat u nog niet goed genoeg doet!
30
OPMERKINGEN? VRAGEN?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.