Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdLeo Pauwels Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
visie – didactische invalshoeken Elly Quanten elly.quanten@xios.be 21 maart 2012
3
techniek deel van WO BASIS onderwijs technische geletterdheid voor iedere burger
4
taal tijd ruimte natuur LOmuzische vorming wiskunde technische geletterdheid maatschappijtechniekmens WO
5
TG-BEKWAME LERAAR kader TG didactiek bevorderen TG inhouden techniek TG-BEWUSTE STUDENT techniek in je leven TG-ONBEWUSTE STUDENT inleidende sessie: oefening inleidende sessie (2u) geïntegreerde workshops (8u) ontwerpopdracht GWP (4u) didactische oefening (3u) praktijkopdracht
6
Techniek … voor mij - burger E10-12-14 E13-15 E4 E3 Keuzes maken – beoordelen In gebruik nemen – gebruiken Onderhouden Herstellen
7
Techniek … voor mij – technicus, ingenieur, ontwerper … Maken - uitvoeren Ontwerpen Analyseren Relateren aan wetenschap E13 E7-9-11 E(1-)2 E6
9
CONSTRUCTIETRANSPORTENERGIE COMMU- NICATIE BIOCHEMIE omschrijving materialen vormen en profielen verbindingen krachten omschrijving middelen informatie- technologie omschrijving bronnen vormen omzettingen elektriciteit voeding: grondstoffen verwerking bewaring verpakking verzorging omschrijving bron - kracht overbrenging
10
OPPORTUNITEIT durf! stagepraktijk: meer techniekactiviteiten olievlek voor mentoren NOOD afbakening en aanbod (achtergrond)info (lkr) gelijkgestemde didactiek verwachtingen inhoud per graad (lln)
12
Hoe kunnen we … maken? realiseren van een technisch systeem BEGRIJPEN technisch proces opbouw stappenplan werking TS inzicht in hulpmiddelen HANTEREN lezen stappenplan hulpmiddelen DUIDEN impact op maatschappij beïnvloeding leven mens beroepen organisatie onderhouden herstellen ontwerpen U ITVOEREN - M AKEN
13
beeldend stappenplan beeldend en beschrijvend stappenplan beschrijvend stappenplan prototype bouwplan of werktekening Hoe kunnen we … maken? realiseren van een technisch systeem U ITVOEREN - M AKEN : opbouw en differentiatie Lln stappenplan laten voorlezen Rijker aanbod aan hulpmiddelen Materialen vooraf niet ‘pasklaar’ maken
14
Hoe kunnen we … onderhouden? Hoe kunnen we er voor zorgen dat … beter functioneert / langer werkt? gepast onderhouden technisch systeem BEGRIJPEN onderhoudsvoorschriften en -producten werking TS inzicht in hulpmiddelen HANTEREN lezen onderhoudsplan hulpmiddelen DUIDEN belang voor maatschappij, mens, milieu beroepen verhogen TG en aanscherpen zelfvertrouwen maken herstellen ontwerpen O NDERHOUDEN
15
opbergen hulpmiddelen eenvoudig TS / instructie lkr meegeleverde onderhouds- instructies ≠ TS uit zelfde toepassingsgebied ? zonder instructies O NDERHOUDEN : opbouw en differentiatie Lln instructies laten voorlezen Rijker aanbod aan hulpmiddelen Materialen vooraf niet ‘pasklaar’ maken Hoe kunnen we … onderhouden? Hoe kunnen we er voor zorgen dat … beter functioneert / langer werkt? gepast onderhouden technisch systeem
16
Hoe kunnen we … herstellen / repareren? (Waardoor functioneert … niet meer?) een falend technisch systeem herstellen maken ontwerpen H ERSTELLEN BEGRIJPEN werking TS inzicht in hulpmiddelen HANTEREN lezen herstelplan hulpmiddelen DUIDEN belang voor maatschappij, mens, milieu beroepen verhogen TG en aanscherpen zelfvertrouwen
17
H ERSTELLEN : opbouw en differentiatie Rijk aanbod aan hulpmiddelen Aanbod van niet-falende TS Hoe kunnen we … herstellen / repareren? (Waardoor functioneert … niet meer?) een falend technisch systeem herstellen eenvoudig TS / klassikaal eenvoudig TS / parallel groepswerk complexer TS / parallel groepswerk TS - ≠ oorzaken / complementair groepswerk ≠ TS uit = toepassingsgebied / complementair groepswerk
18
Hoe kunnen we … ontwerpen? (creatief) ontwerp (concept – product) BEGRIJPEN inzicht in ‘wetenschap / technologie’ inzicht in elementen ontwerp inzicht in hulpmiddelen keuzes [HANTEREN] lezen ontwerpplan hulpmiddelen DUIDEN impact op maatschappij en milieu invloed op mens beroepen verhogen TG en aanscherpen zelfvertrouwen maken O NTWERPEN maken analyseren relateren wetenschap
19
O NTWERPEN : opbouw en differentiatie Aanbod aan ontwerpplannen Rijk aanbod aan hulpmiddelen Aanbod aan TS Hoe kunnen we … ontwerpen? (creatief) ontwerp (concept – product) confrontatie bestaand ontwerp schets - tekening ontwerpplan met aanduiding onderdelen ontwerpplan met aanduiding afmetingen, bevestigingswijzen, lijst hulpmiddelen ontwerpplan met stappenplan
20
Didactische benadering ingrediënten stappenplan eindproduct voorbeeld 1a TECHNIEK invalshoek = UITVOEREND aanbod hulpmiddelen
21
ingrediënten stappenplan eindproduct TECHNIEK invalshoek = ONTWERPEND aanbod hulpmiddelen … … Didactische benadering voorbeeld 1b
22
ingrediënten? eindproduct TECHNIEK invalshoek = ANALYSEREND hulpmiddelen? Didactische benadering voorbeeld 1c
23
criteria eindproducten TECHNIEK invalshoek = EVALUEREND Didactische benadering voorbeeld 1d
24
materialen stappenplan eindproduct TECHNIEK invalshoek = UITVOEREND Didactische benadering voorbeeld 2a
25
materialen eindproduct TECHNIEK invalshoek = ONTWERPEND stappenplan … … Didactische benadering voorbeeld 2b
26
materialen + functie? eindproduct TECHNIEK invalshoek = ANALYSEREND Didactische benadering voorbeeld 2c
27
criteria eindproducten TECHNIEK invalshoek = EVALUEREND Didactische benadering voorbeeld 2d
28
ingrediënten probleem/vraag waarneming WETENSCHAP invalshoek = EXPERIMENTEREND Hoe lang moet de soep koken? (gaar) Didactische benadering voorbeeld 1e
29
materialen probleem/vraag waarneming Welke blokken zijn het sterkst? WETENSCHAP invalshoek = EXPERIMENTEREND Didactische benadering voorbeeld 2e
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.