Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBert Smeets Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Training voor beginners
2
Agenda Waarvoor LinkedIn gebruiken? Hoe maak je een aansprekend profiel? Digitaal netwerken: hoe doe je dat? De interactie aangaan
3
Waarvoor LinkedIn gebruiken?
5
Waarom LinkedIn gebruiken Zakelijk sociaal netwerken – Contacten / volgen vakgenoten – klanten – partners - … – Kennis en informatie delen – Netwerk delen Moderne ‘kaartenbak’ Expertise zichtbaar maken (personal branding) Werknemers vinden / baan vinden
6
Hoe maak je een aansprekend profiel?
7
Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
8
Voor je gaat sleutelen aan je profiel
10
Hoe maak je een aansprekend profiel? Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
11
Profiel – Professionele foto
12
Je kunt niet netwerken met een zak over je hoofd!
13
Profiel – Professionele foto
14
Tip: gebruik je DTV foto, dit geeft herkenbaarheid
15
Profiel – Professionele foto Foto’s staan op > R:\Foto algemeen\Pasfoto's DTV\Hi-res
16
Hoe maak je een aansprekend profiel? Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
17
Profiel - Kopregel Standaard je huidige functie Altijd aanpassen! Je specialisme + wat jou bijzonder maakt personal branding Vindbaar in LinkedIn search Max. 120 karakters
18
Profiel - Kopregel
19
Oefening: welke verbetering kun je NU in je kopregel doorvoeren?
20
Hoe maak je een aansprekend profiel? Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
21
Profiel – Samenvatting Zakelijk met persoonlijke noot Waar sta je voor? Welke resultaten lever je? Personal branding Evt. contactgegevens
22
Profiel – Samenvatting
25
Huiswerk: bedenk een pakkende samenvatting en plaats deze op je profiel. Blijf schaven.
26
Hoe maak je een aansprekend profiel? Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
27
Profiel – Contactgegevens
28
Tip: gebruik bij voorkeur je DTV telefoonnummer
29
Hoe maak je een aansprekend profiel? Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
30
Profiel – Uniek LinkedIn adres
31
Nog een standaard URL? Pas hem nu aan
32
Hoe maak je een aansprekend profiel? Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
33
Profiel - Werkervaring Vermeld alle functies die je hebt uitgeoefend Langer bij 1 werkgever? Vermeld de verschillende functies / rollen bij deze organisatie Vermeld wat je hebt gepresteerd
34
Profiel – Samenvatting Huiswerk: loop al je functies na en zorg voor een goede beschrijving.
35
Hoe maak je een aansprekend profiel? Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
36
Profiel - Opleiding Vermeld alle opleidingen (oud- klasgenoten of docenten kunnen interessant zijn) Upload evt. (eind) scriptie
37
Hoe maak je een aansprekend profiel? Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
38
Hoe maak je een aansprekend profiel? Professionele foto Kopregel (met juiste trefwoorden) Goede samenvatting (juiste trefwoorden) Contactgegevens Persoonlijk Publiek LinkedIn profieladres (URL) Werkervaring Opleiding Cursussen Projecten, presentaties
39
Profiel - Projecten
41
Oefening: voeg minstens één relevant project toe aan je profiel
42
Profiel – Samenvatting Huiswerk: neem minstens 3 goed uitgewerkte projecten op in je LinkedIn profiel
43
Profiel – Nog meer:
44
Digitaal netwerken
45
Persoonlijke uitnodigingen Introducties maken / vragen Verwijzen naar je profiel
46
Persoonlijke uitnodigingen
47
Maak het persoonlijk Waarom wil je linken? Verhoogt de kans op connectie
48
Persoonlijke uitnodigingen Tip: stuur connectieverzoeken niet vanaf je smartphone. Dan is een persoonlijk bericht toevoegen lastig.
49
Persoonlijke uitnodigingen Wie uitnodigen? – Mensen die binnen jouw vakgebied werken – Mensen bij interessante organisaties – Mensen die een lijntje zijn naar bovenstaande personen Wie nog meer?
50
Persoonlijke uitnodigingen Wie zou je kunnen uitnodigen om te linken? Doe het nu! Wel een persoonlijk berichtje erbij!
51
Introducties maken / vragen Kracht in je netwerk zit in 2 e graads connecties Je kunt makkelijk zien of je iemand kent, die iemand kent Andersom geldt dat voor anderen ook zij kunnen zien wie jij kent
52
Introducties maken / vragen
56
Introductie maken / vragen Vind mensen / organisaties op steekwoorden
57
Introductie maken / vragen Maak contact met je profielbezoekers
58
Verwijzen naar je profiel In je presentaties Op de DTV website Bij offline contacten (bijv. events, netwerkgesprekken) …..
59
De interactie aangaan
60
Kennis delen – Statusupdates – Persoonlijke berichten – Interactie met berichten anderen: Reageren, 'interessant', delen – Posts Vaardigheden onderschrijven Aanbevelingen geven
61
Kennis delen
62
Kennis delen – status update
63
Kennis delen- status update
64
Kennis delen – status update Wat delen? – Projecten waar je mee bezig bent (complimenten geven is sterk) – Links naar interessante artikelen/filmpjes/presentaties, met reden wat / waarom je het interessant vindt – Presentaties die je hebt gegeven – Publicaties waar je aan hebt (mee)geschreven: papers, e-books etc.
65
Kennis delen – status update Oefening: wat zou jij allemaal kunnen delen?
66
Kennis delen – status update Wanneer delen – Wanneer je netwerk actief is – Vuistregel: op werkdagen, vroeg in de ochtend, rond de lunch of begin avond Hoe vaak delen – Vuistregel: min. 1x per week, max. 1x per dag
67
Kennis delen – persoonlijke berichten
68
Wanneer een persoonlijk bericht? – Als iets erg specifiek is (voor groot deel netwerk niet interessant) – Bij gelijktijdige persoonlijke vraag / aanbieding etc.
69
Kennis delen – reageren ‘Like’ (NL: interessant’) is vergelijkbaar met Facebook-like (vluchtig) Door te reageren ga je het gesprek aan. Je kunt ook andere connecties taggen.
70
Kennis delen – reageren Gebruik de @ voor iemands naam om te taggen Je connectie krijgt daar een notificatie van
71
Kennis delen – bericht delen
72
Kennis delen – Posts
73
Langere artikelen (blogs) op LinkedIn Zeer populair, goed voor je zichtbaarheid Netwerk krijg notificatie van je posts Alleen optie bij taalinstelling ‘Engels’
74
Kennis delen – Posts
75
Goede foto erg belangrijk
76
Kennis delen – Posts Ook hier ‘like’ ‘reageer’ en ‘delen Probeer altijd te reageren op mensen die op je post reageren weer kans om gesprek aan te gaan
77
Kennis delen – Posts Waar kunnen je posts over gaan? – Wat voor concreet advies zou je geven aan iemand die in je vakgebied wil werken? – Hoe ziet je bedrijfstak eruit over vijf, tien of vijftien jaar? – Welke vaardigheid is essentieel in je functie en waarom? – Wat is er veranderd in je baan of bedrijfstak sinds je bent begonnnen? – Wat zou je anders doen als je opnieuw kon beginnen en waarom? – Hoe ben je begonnen in je beroep? – Welke ontwikkeling in je vakgebied vind je opvallend en waarom? – Vertel over de laatste trends op jouw vakgebied. – Schrijf over een interessant nieuwsfeit jouw klant wat aan heeft. Wat betekent dit voor een klant? Of voor het vak? – Geef lezers een kijkje achter de schermen binnen jouw bedrijf. – Een fout die je hebt gemaakt, wat de gevolgen hiervan waren en hoe je dit hebt opgepakt voor de toekomst. – Heb je onlangs een beurs of event bezocht? Schrijf over jouw bevindingen en inzichten. – Wat zijn de meest gestelde vragen van klanten? Beantwoord ze
78
Kennis delen – Posts Oefening: noem nog 40 dingen waar je posts over zouden kunnen gaan
79
Kennis delen – Posts LinkedIn Pulse App
80
Vaardigheden onderschrijven
81
Aanbevelingen geven
82
Degene die je aanbeveelt kan zelf bepalen of hij/zij je aanbeveling op het profiel plaatst Zelf om aanbevelingen vragen kan natuurlijk ook!
83
Tot slot
84
Aanbevelingen Houd je profiel up-to-date (4x per jaar ‘groot onderhoud’) Elke dag inloggen: liever 2x per dag 15 min. Dan 1x per maand 2 uur. Netwerken gaat om delen: je kennis, je netwerk, je inzichten, etc. Gebruik LinkedIn als voorbereiding op gesprekken, events, etc.
85
Huiswerk Bedenk een pakkende samenvatting en plaats deze op je profiel. Blijf schaven. Loop al je functies na en zorg voor een goede beschrijving. Neem minstens 3 goed uitgewerkte projecten op in je LinkedIn profiel
86
http://linkedin.com/in/harmenkrusemeijer
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.