Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFerdinand Maes Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Plusklas Ommen PCO Ommen en openbaar onderwijs Ommen Een ochtend in de plusklas
2
DAGOPENING De dag wordt op verschillende manieren begonnen: even een kort praatje, daarna hebben we verschillende opdrachten of werkvormen: een spel, creatieve opdracht, het ik museum, creatief denken opdrachten, diverse coöperatieve spellen…enz. Kinderen kunnen ook zelf met een initiatief komen.. Ook is er ruimte voor vrije inloop om elkaar informeel te ontmoeten, tijd voor een spelletje of lezen uit de plusklasleesbladen.
3
VOOR DE PAUZE Na de opening gaan we in 2 groepen uiteen en gaan we aan de gang met filosoferen Of met hersenwerk voor groep 6 of mindset met groep 7. En dit wisselen we de week erna weer om.
4
Hersenwerk/mindset Met hersenwerk gaan we met de kinderen aan het werk over de werking van het brein, hoe leer je, hoe onthoud je het beste, enz. En mindset is vooral Daarbij spelen we vnl. in op de mindset: doorzetten, leren leren, uit je comfortzone stappen, samenwerken, inzet, bewustwording van je best ergens voor doen.
5
Mindset Mindset meer bepalend voor succes dan talent De afgelopen 20 jaar deed Carol Dweck onderzoek naar mindset. Zij toonde aan dat de manier waarop iemand naar zijn eigen vaardigheden en talenten kijkt (mindset), in hoge mate bepaalt hoe je je zal ontwikkelen. Dit geldt niet alleen voor kinderen maar ook voor volwassenen. Iedereen heeft een overtuiging (mindset) over zijn kwaliteiten, intelligentie en ontwikkeling. Die overtuiging kan je ontwikkeling enorm stimuleren of juist belemmeren.
6
Filosofie
7
NA DE PAUZE Project Na de pauze werken we aan een gezamenlijk project dat elke periode wordt afgerond met een presentatie/tentoonstelling voor ouders en belangstellenden. Tijdens dit project gaan leerlingen leren onderzoeksvragen te stellen bij het thema waar we over werken. De informatie daarover moeten ze zelf opzoeken en verwerken in een of andere presentatievorm. Daarnaast proberen we zo mogelijk een excursie of gastspreker te vinden passend bij het project.
8
start van het project Na de introductie van het nieuwe project maken we o.a. gebruik van: -een planning -een woordweb -een mindmap -brainstormen -onderzoeksvragen
9
brainstormen
10
onderzoeksvragen
11
excursie
12
gastspreker
13
Media * Onze plusklas heeft een eigen site: www.plusklasommen.nl Hierop staat alle (actuele) informatie over de plusklas zelf. Elk project wordt uitgewerkt op een aparte projectsite. De link staat altijd op de homepagina van de hoofdsite. * De leerlingen krijgen gedurende hun plusklasperiode een eigen account op Office 365, een digitale werkomgeving, online dus overal te gebruiken. * Twitter: op de homepagina mee te lezen * Mail: plusklasommen@gmail.com
14
aanvullingen wij werken in 3 periodes: - sept.-dec. leerlingen uit gr 7/8: met eindpresentatie -jan.- febr. leerlingen uit gr 6/7 ( gr 8 lln gaan dan naar het Vechtdalcollege voor plusklasactiviteiten): klein individueel project -maart - juni: leerlingen uit gr 6/7: met eindpresentatie we werken met portfolio’s evaluatieformulieren kinderen/leerkrachten leerlingdoelen en eisen worden vooraf besproken met de kinderen leerlingen werken aan persoonlijk doel eindevaluaties oudergesprekken tweemaal in het jaar/op afspraak informatie avond techniek Programmeren themalessen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.