Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?

Verwante presentaties


Presentatie over: "Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?"— Transcript van de presentatie:

1 Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?

2 Startdocument ‘Meten van Mediawijsheid’  Mediawijzer.net:  competentiemodel ‘Competentieniveaus Mediawijsheidcompetenties’  door SLO erkend competentiemodel Hoe zou je kunnen meten hoe mediawijs iemand is?

3

4

5

6

7 Koppel opdrachten met betrekking tot mediawijsheid aan een vakinhoud  o.a. Taal in beeld. Houd zicht op de competenties van leerlingen.

8 Gebruik hierbij ook proceswerkbladen.

9 En (mentale) modellen.

10 Online tekstbegripsvaardigheden: -Online teksten zijn multimediaal en multimodaal (niet alleen letters,  schema’s, animaties, video’s en soms zelfs gesproken informatie). -Opbouw: een cluster van teksten of tekstdelen d.m.v. hyperlinks.

11 Online tekstbegripsvaardigheden: -Opbouw: in interactie met lezers  Je leest aanvullingen van lezers op een ‘hoofdtekst’, interpretatie? -Één tekst met meerdere en wisselende auteurs.  ‘Wat bedoelt de auteur?’ …  ‘Wat is de hoofdgedachte van deze tekst?’ …

12 Online tekstbegripsvaardigheden: -Nieuwe tekstsoorten en tekstvormen: websites, blogs en tweets. -Zoektermen  Een pagina met zoekresultaten (nieuwe tekstsoort). -Leesstrategieën: zoekend lezen, doelgericht lezen en kritisch lezen.


Download ppt "Begrippen Belang van aandacht voor mediawijsheid op school Leerkrachtcompetenties Hoe kunnen we mediawijsheid integreren in het taalonderwijs?"
Ads door Google