Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJuliaan Maas Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
SPICE 3: de koeler case 2 april 2014 Leren Van Elkaar (LeVeL) Deltalinqs Energy Forum
2
LeVeL: Leren Van Elkaar Wat is het ook alweer? Externe expert haalt zijn kennis en ervaring uit de praktijk -> sluit het kort en laat de praktijk rechtstreeks van elkaar leren. Ofwel: Kennis dichtbij delen Uiteraard zonder gevoeligheden of concurrentiepositie te raken. Conclusies pilot 2013: methode biedt perspectief. Wel diverse leerpunten uit de pilot: keep it simple, lean and mean. Doorlooptijd kort houden, groep niet te groot. Je kunt altijd volgende groep beginnen. Voor 2014: nieuwe groep gestart eind maart: koelers/koelsystemen
3
Onderwerpen “koelers” Gekozen: fouling in systemen. mosselen, apenhaar, biofilms, legionella, what have you. Systeem: open, gesloten (met koeltoren die extern wordt gekoeld), zoet, brak. Tube-shell: geen airfins. Systeem, dus geheel: koelers, leidingen, pompen, afsluiters Uitwisselen: ervaringen delen/beschikbaar stellen binnen de gehele groep deelnemers (dus niet alleen die van de case). Meer buy-in. De route: Stapsgewijs inzicht verbeteren, baseren op feiten (“…. Bij hen gaat het daarom beter….”) Resultaat: beredeneerde opties voor besparing E en meer yield. Maar ook: assetmanagement, levensduur, onderhoud (-sgevoeligheid)
4
Bevindingen na sessie 1 Complex: uitgebreide systemen, grotendeels ondergronds, ligt er al een tijdje, wat zie je, waarom begin je er aan? En waar begin je? Status quo: hoe stel je overzichtelijk vast wat de uitgangssituatie is, opdat je zaken verantwoord en in een goede volgorde aan kunt pakken Monitoren: welke parameters en onderdelen te monitoren, waar meet je op, wat is je referentie? Dacht je dat je het best wel goed deed? Prioriteit: het stond niet altijd boven aan de lijst (dus eigenlijk ideal voor LeVeL)
5
Schoonmaken schoonhouden Schoonmaken: welke aanpak, welke volgorde (wat hier los komt, komt elkaar verderop weer tegen). Effect op omgeving (schuim op de rivier Schoon houden: chloor, elektriciteit, pulsen, hoeveel van wat, hoe vaak hoe lang,……. Kennis: wat ligt er: BREF’s, referenties VNCI, werkgroepen RVO, leveranciers, en dus vooral ook elkaars kennis Ook interesse? Horen we graag.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.