Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAugusta Mertens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Ondersteuning bij contextopgaven met een intelligent kladblaadje
2
Een digitaal leermiddel Meer dan een boek achter glas persoonlijke leerroutes steun bij het maken van opgaven
3
Steun bij het maken van opgaven Hoe? Een tip geven wanneer nodig maar niet vaker! Signaleren en feedback geven bij een ‘typische’ fout standaardfouten met procenten, afronden, etc Helpen om het probleem te organiseren en nette berekeningen te schrijven Positief stimuleren laat zien wat al gelukt is
4
Steun bij het maken van opgaven Na afloop Opgavespecifiek Bij een fout antwoord volgt een tip die past bij de opgave. Antwoordspecifiek Bij een fout antwoord volgt een tip die past bij de fout.
5
Steun bij het maken van opgaven Tijdens het werk Feedback op tussenstappen in de berekening Hints over een te zetten (vervolg)stap
6
Het noteren van tussenstappen Oefenen met het uitrekenen van complexe contextopgaven. Een checkblok, een intelligent digitaal kladblaadje, dat snapt wat je aan het doen bent en je helpt als je vastloopt.
7
Het noteren van (tussen)stappen bij complexe contextopgaven Wat levert het op voor de student? Dat je weet of je op de goede weg zit Je houdt overzicht over je berekeningen Je leert je denkstappen expliciet maken Je kunt de opgave nog herhalen met andere getallen Voorwaarde Zo min mogelijk gedoe Het programma moet begrijpen wat je doet, de student is leidend, het checkblok volgt.
8
Het noteren van (tussen)stappen bij complexe contextopgaven Wat levert het op voor de docent? Studenten kunnen langer zelfstandig verder Studenten kunnen dezelfde opgave nog een keer oefenen, met andere getallen Snel zicht op de aanpak van een student Preciezer zicht op waar het probleem zit
9
Goed idee, maar hoe? Digitale intelligentie nodig Een slimme ICT-‘engine’ die rekenen snapt Veelgemaakte fouten herkennen, maar niet rigide! Moet vooral de eigen strategie v/d student herkennen En daar voor student begrijpelijke terugkoppeling op geeft In een herkenbare vorm (kladblaadje) Mét belonen voor goede tussenstappen AlgebraKIT, de wiskunde engine uit Mathplus
10
Elementen van het digitaal kladblok OpgaveCorrectiemodel Evalueren Hints feedback Rekenregels Standaardfouten
11
Elementen van het digitaal kladblok Strategie denkstappen Omzetten naar berekening Uitrekenen automatisch evalueer geef hintvoortgang tussenstap
12
Zelf ervaren http://demo.algebrakit.nl/mathbook Vier examenopgaven 3F
13
Nabespreking Wat zijn de eerste bevindingen?
14
Nabespreking Zijn we op de goede weg voor vo en mbo?
15
Nabespreking Welke kansen en/of beperkingen zijn er voor het basisonderwijs?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.