De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek."— Transcript van de presentatie:

1 Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek van Wiskunde en Natuurwetenschappen Faculty of Science Freudenthal Institute for Science and Mathematics Education

2 Elke leersituatie heeft meer dimensies Voorbeeld: Een les over cellen kan tevens een les zijn over berekenen van vergrotingen, het werken met modellen en over vorm en functie. In andere lessen gaat het niet meer over cellen, maar mogelijk wel over berekening van verhoudingen, het werken met modellen en vorm en functie. Dit zijn dus les- en inhoudoverstijgende inzichten. Hoe verbinden docenten en leerlingen die leerervaringen? En wat voor leerervaringen zijn dat? 27 mei 2016 denkinstrumenten 2

3 Een vraag Op welke punten komt u in de biologieles regelmatig terug? En hoe herinnert u de leerlingen dan dat het over iets gaat waarover ze al eerder iets hebben geleerd? 27 mei 2016 denkinstrumenten 3

4 Doel van deze workshop 1.De kennisbasis onderbouw kunnen gebruiken als inspiratiebron 2.Aan de hand van een voorbeeld zien hoe je een denkwijze kunt aanleren 3.Aan de hand van het onderwerp evolutie/biodiversiteit nagaan welke denkwijzen kunnen helpen bij het leren en hoe je die kunt inschakelen 27 mei 2016 denkinstrumenten 4

5 Overzicht workshop 00-10 Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis 10-40 resultaten uittesten voorbeeld lesmateriaal 40-60 uitwerking in groepen van les met denkwijze 60-75 bespreken resultaten 27 mei 2016 denkinstrumenten 5

6 Kennisbasis - Aanleiding en doel Opdracht OCW Doel: Verbetering van de leeropbrengst in de onderbouw van het voortgezet onderwijs, met het oog op het onderwijs in de bovenbouw (vmbo en havo/vwo) Gaandeweg in de ontwikkeling nevendoelen: Samenwerking tussen betavakken Betekenisvol eindonderwijs voor velen Stimuleren van hogere orde denkactiviteiten http://www.slo.nl/downloads/2014/kennisbasis- natuurwetenschappen-en-technologie-voor-de- onderbouw-vo.pdf/ 27 mei 2016 denkinstrumenten 6

7 Keuze voor de Kennisbasis; doelen in drie dimensies Integratie van: 1.Karakteristieke werkwijzen 2.Vakinhoudelijke begrippen en relaties 3.Karakteristieke denkwijzen 27 mei 2016 denkinstrumenten 7

8 Karakteristieke werkwijzen in de Kennisbasis Onderzoeken, ontwerpen en modelgebruik Omgaan met informatie: informatie zoeken, redeneren, waarderen, werken met getallen en grafische weergaven 27 mei 2016 denkinstrumenten 8

9 Karakteristieke denkwijzen in de Kennisbasis 1. patronen 2. oorzaak en gevolg 3. schaal, verhouding en hoeveelheid 4. systeem en systeemmodellen 5. behoud van energie en materie, transport en kringlopen 6. structuur en functie 7. stabiliteit en verandering 8. duurzaamheid 9. risico’s en veiligheid 27 mei 2016 denkinstrumenten 9

10 Werkwijzen, vakinhouden en denkwijzen 27 mei 2016 denkinstrumenten 10

11 Werkwijzen, vakinhouden en denkwijzen 27 mei 2016 denkinstrumenten 11

12 27 mei 2016 denkinstrumenten 12

13 27 mei 2016 denkinstrumenten 13

14 De denkwijze duurzaamheid in schema 1427 mei 2016 denkinstrumenten

15 Overzicht workshop 00-10 Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis 10-40 resultaten uittesten voorbeeld lesmateriaal 40-60 uitwerking in groepen van les met denkwijze 60-75 bespreken resultaten 27 mei 2016 denkinstrumenten 15

16 Onderzoeksvragen 1.Hoe kunnen leerlingen een denkwijze aanleren zodanig dat ze deze ook bewust kunnen toepassen? 2.Helpt dat de leerlingen bij het leren? 3.Ervaren leerlingen verschillen als dezelfde denkwijze bij verschillende vakken wordt toegepast? 27 mei 2016 denkinstrumenten 16

17 Gewenste leereffecten bij expliciete aandacht voor denkwijze ‘Oorzaak en gevolg’ 27 mei 2016 denkinstrumenten 17 -.- -, -

18 Gewenste leereffecten bij expliciete aandacht voor denkwijze ‘Oorzaak en gevolg’ 27 mei 2016 denkinstrumenten 18 –Een opeenvolging in de tijd is nog geen oorzaak- gevolgrelatie –vaak kan je ‘inzoomen’ op een dieper niveau (‘maar hoe dan precies?’)

19 Methode 2 2havo klassen Pius X college Almelo, locatie Aalderinkshoek Biologie les – natuurkunde les – biologie les – Aangepast aan curriculum Antwoorden werkbladen analyse Lesobservaties Interview na elke les 27 mei 2016 denkinstrumenten 19

20 Biologieles Voedselvergiftiging Werkblad – Opdracht1 & 2: voorkennis test – Opdracht 3 & 4: hulpvragen voor opdracht 5 – Opdracht 5: maken OGS – Opdracht 6 & 7: check opdrachten – Opdracht 8 t/m 10: toepassingsopdrachten 27 mei 2016 denkinstrumenten 20

21 27 mei 2016 denkinstrumenten 21 Bacterie of schimmel op voedsel Bacteriën of schimmels vermenigvuld igen zich in voedsel Bacterie of schimmel in voedsel produceert toxine Verplaatsing toxine naar maag- darmkanaal ? Misselijkheid Duizeligheid Diarree

22 27 mei 2016 denkinstrumenten 22 Bacterie of schimmel op voedsel Bacteriën of schimmels vermenigvuld igen zich in voedsel Bacterie of schimmel in voedsel produceert toxine Verplaatsing toxine naar maag- darmkanaal ? Misselijkheid Duizeligheid Diarree

23 Ervaringen 2 verschillende werkwijzen Voorwaarden box Discussie over voedselveiligheid Positieve reactie van lln 2 verschillende klassen met verschillende voorkeur voor werkwijze 27 mei 2016 denkinstrumenten 23 Optimum temperatuur Aanwezigheid voedingsstoffen Optimum vochtigheidsgraad Bacterie of schimmel op voedsel Bacteriën of schimmels vermenigvuld igen zich in voedsel

24 Biologieles Hartaanval Animatie, bron 1 & post-its Discussie: – OGS – Wat kun je doen om een hartaanval te voorkomen? 27 mei 2016 denkinstrumenten 24

25 27 mei 2016 denkinstrumenten 25

26 27 mei 2016 denkinstrumenten 26

27 27 mei 2016 denkinstrumenten 27

28 Ervaringen Leerlingen waren minder enthousiast Hoeveel tussenstappen? Goede discussie – Geen gebruik woorden “oorzaak” en “gevolg” – Veel discussie over LDL-HDL gedeelte 27 mei 2016 denkinstrumenten 28

29 27 mei 2016 denkinstrumenten 29

30 Ervaringen Leerlingen waren minder enthousiast Hoeveel tussenstappen? Goede discussie – Geen gebruik woorden “oorzaak” en “gevolg” – Veel discussie over LDL-HDL gedeelte – Wat kun je doen hartinfarct tegen te gaan? * voedsel eten met minder verzadigde vetten * de plaque in de kransslagader laten weghalen * sporten  verandering hdl/ldl verhouding bloed 27 mei 2016 denkinstrumenten 30

31 Verbeterpunten Meer afwisseling in werkvormen Meer begeleiding tijdens tweede les Uitsmeren over een groter tijdsbestek 27 mei 2016 denkinstrumenten 31

32 Conclusies Hoe kunnen leerlingen een denkwijze aanleren zodanig dat ze deze ook bewust kunnen toepassen?  OGS  Logische manier van werken  Na 3e les: 98% herkent een OGR 24% herkent in een niet-OGR een OGR 100% kan zelf een voorbeeld van een OGR noemen  Juiste begeleiding  Ontwikkeling manier van denken en werken  Tijdens discussie juiste vragen stellen docent 27 mei 2016 denkinstrumenten 32

33 Conclusies Hoe kunnen leerlingen een denkwijze aanleren zodanig dat ze deze ook bewust kunnen toepassen? 3327 mei 2016 denkinstrumenten

34 Conclusies Helpt de denkwijze leerlingen bij het leren? 27 mei 2016 denkinstrumenten 34 Leerlingen Na les 1: – 81% opnieuw gebruiken Na les 3: – 54% helpt met leren – 32% opnieuw gebruiken Onderzoeker Structureren tekst Docent ziet waar leerling vastloopt Inhoudelijke vragen oproepen Docenten Biologie docent – Goede aansluiting CoCo – Completer beeld voedselvergiftiging Natuurkunde docent: – Activerende les – Koppeling praktijk theorie  beter begrip Biologie docent – Kritisch nadenken – Vragen stellen

35 Overzicht workshop 00-10 Achtergrond en inhoud van de Kennisbasis 10-40 resultaten uittesten voorbeeld lesmateriaal 40-60 uitwerking in groepen van les met denkwijze 60-75 bespreken resultaten 27 mei 2016 denkinstrumenten 35

36 De denkwijze Structuur-Functie in het kader van evolutie/biodiversiteit 1. van structuur naar functie Welke functies kan een witte kleur hebben? Vul het werkblad in 2. van functie naar structuur Wat voor dier kan hier overleven? Ontwerp een dier met uitwerking van de vier V’s 3. biodiversiteit en evolutie Kunnen meerdere dieren hier samen leven? Wat gebeurt er als de omgeving droger wordt? 27 mei 2016 denkinstrumenten 36


Download ppt "Denkinstrumenten voor begripsontwikkeling Nibi vmbo conferentie 27 mei 2016 Dirk Jan Boerwinkel Manon ten Asbroek Freudenthal Instituut voor Didactiek."

Verwante presentaties


Ads door Google