Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdClara Verstraeten Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Lesgeven achter de tralies.
2
Ann De Chevil Lesgever en stafmedewerker bij Leerpunt Waas & Dender Contact: a.dechevil@cbe9.be Welkom!
3
Penitentiaire inrichting Beveren
4
Opstart maart 2014 ◉ Cursus ◉ Cursus ICT Start
6
filmpje
7
“ Prison Cloud werd eigenlijk ontwikkeld om een antwoord te bieden op twee cruciale vragen. Enerzijds is er een zoektocht geweest om de gedetineerde op een meer efficiënte en verantwoordelijke manier te laten deel uitmaken van de interne werking in de inrichtingen. Daarnaast evolueert de huidige maatschappij steeds meer in de richting van een digitale maatschappij en willen we aan de gedetineerde in het kader van onze opdracht tot reintegratie daarop een antwoord bieden. Steven Van De Steene, directeur ICT Federale OverheidsDienst Justitie
8
Toegang ◉ voor gedetineerden en medewerkers ◉ Persoonlijke stick voor toegang
9
Intranet ◉ Huisregels ◉ Dagindeling ◉ Info bezoek ◉ Menu ◉ Telefoontarieven ◉ …
10
Online hulp – en dienstverlening InformatiefCommunicatiefOndersteunend NieuwsberichtenRapportbriefjesAgenda Wie is wie in de gevangenis?Comm. tussen gedetineerdeKantine TelefoonboekMijn PC TVEigen justitieel dossier MaandmenuBudget opvolgen ………
11
Services
12
Online hulp- en dienstverlening ◉ Zelfredzaamheid en onafhankelijkheid ◉ Multimediale info bereikt bredere groep gedetineerden ◉ Snellere bereikbaarheid van externe hulpverleners ◉ Directe communicatie (digitale rapportbriefjes) ◉ Dienstverlener kan verwijzen naar online beschikbare info voor de gedetineerde ◉ …
13
Online hulp- en dienstverlening ◉ Digitale kloof: online communiceren vergt mediawijsheid, taalkennis en lees- en schrijfvaardigheden; ◉ Onduidelijkheid of digitale communicatie goed begrepen wordt; ◉ Sensibilisering en ondersteuning nodig bij het werken met ondersteunende online tools; ◉ Ondersteunende onlinetoepassingen kunnen niet ingezet worden bij alle gedetineerden (omwille van beperkte competenties).
14
Uitwerken van ondersteunend lesmateriaal
18
Cursisten per leerdomein 2013-2014 Informatica-en communicatietechnologie14 Nederlands11 2014-2015 Maatschappijoriëntatie (VCA)14 Nederlands19 Wiskunde9 2015-2016 Maatschappijoriëntatie (VCA)14 Nederlands*29 Wiskunde19 13 op niveau FUNC– 15 op niveau PAR 13 ctn NT1,5
19
Huidig aanbod Rekenen o OM wiskunde van 20u en 40u o OM NT1 20u en 40u NT 1 o Geletterdheidsmodules NT1 o FUNC spelling, schrijven, papieren, lezen en digitale teksten o PAR spelling, schrijven
20
Groep en organisatie Samenstelling o Alle niveaus o Nederlandstaligen en anderstaligen (NT1,5) o 3 groepen – 9u/week o Gemiddeld 10 à 14 cursisten Organisatie o Ondersteuning door vrijwilligers/stagiair o Geen vaste opstartmomenten o Veel cursisten komen intensief
21
Lesorganisatie in de praktijk
22
Lessen maandag
23
Lessen dinsdag
24
Lessen dinsdag 1x per week
25
Finaliteit
26
Finaliteit cursussen rekenen Opfrissing Basiskennis Rekenen Voortraject Rekenenen en taal voor opleiding in gevangenis IT-operator, fietshersteller, grootkeuken Uitstroom Wiskunde in functie van VDAB opleiding na detentie Wiskunde voor examen (start opleiding)
27
Finaliteit cursussen Nederlands Persoonlijke ontwikkeling NT1/NT1,5 Verbeteren van lezen, spreken, schrijven Interne communicatie NT1/NT1,5 In functie van het schrijven van rapportbriefjes en andere schriftelijke commun. binnen de gevangenis Verslagen NT1/NT1,5 In functie van het schrijven van verslagen (cursist in overlegorgaan van de gevangenis), brieven schrijven, …..
28
Motivatie
29
“ Mijn vrouw zegt dat ik veel fouten schrijf in de brieven. Ik wil een mooie en foutloze brief leren schrijven. Als ik voor de rechter moet komen en ik kan zeggen dat ik cursus wiskunde en Nederlands volg, dan maak ik meer kans om vrij te komen.
30
“ Volgens de PSD heb ik een laag IQ. Met de lessen wiskunde wil ik bewijzen dat dit niet zo is. Ik zit al 10 jaar in de gevangenis. Ik wil weten of ik de dingen nog op dezelfde manier kan schrijven als 10 jaar geleden.
31
Waarom kom je naar de les? ◉ beter te leren schrijven ◉ vlotter te leren lezen ◉ later beter werk te vinden ◉ hier of buiten een opleiding te kunnen volgen ◉ mijn kinderen te kunnen helpen als ik buiten kom ◉ mijn vrouw een brief te kunnen schrijven ◉ mijn Nederlands te verbeteren ◉ (vele vrije) tijd nuttig in te vullen Om …
32
De lespraktijk Elke cursist wordt individueel gescreend.. Cursisten werken individueel.. Cursisten NT1,5 (van een gelijklopend niveau FUNC) werken in een apart groepje Extra begeleider
33
De lespraktijk differentiëren autocorrectief materiaal peer- ondersteuning ondersteundend materiaal lesmateriaal voor alle modules PC’s in leslokaal Laptop met edu. software
34
◉ Geen vaste instapmomenten ◉ Intensief aanbod mogelijk (tot 9u/week) ◉ Flexibel systeem: ‘ iedereen’ kan deelnemen ◉ Inspelen op leervragen cursist ◉ Les op niveau en tempo cursist ◉ Afwezigheid weegt niet zo zwaar door ◉ Versterken van sociale interactie door samenwerking cursisten onderling Voordelen flexibel systeem
35
◉ Groepsleren soms makkelijker voor instructie ◉ Veel voorbereidingswerk voor lesgever ◉ Veel administratie ◉ Extra begeleider is noodzakelijk ◉ Instroom van nieuwe cursisten (impact groepsgevoel) ◉ Infrastructuur: - leslokaal met kastruimte voor materiaal - voldoende groot leslokaal (les-eilanden) - 2 lokalen zijn aangewezen Nadelen flexibel systeem
36
Meer dan enkel cursus
37
◉ 47 jaar, 6 jaar in de gevangenis ◉ Woonwagenbewoner ◉ Geen scholing ◉ Kon niets lezen en schrijven ◉ Cursus PrisonCloud – maanden later NT1 ◉ Les individueel en in groep ◉ Ondersteuning geboden bij Voorleesproject voor papa’s Het verschil maken … Gerard
38
“ Rozen verwelken, Scheepjes vergaan … Maar af en toe wil ik gewoon iemand op zijn bakkes slaan
39
“ Mijn cursussen. Ik studeer hier. Nederlands. Toen ik in de gevangenis belandde kon ik niet lezen of schrijven. Ik ben zo blij dat ik nu mijn eigen verhaal in de krant zal kunnen lezen. Na twee uur nemen we afscheid. Louis drukt me de hand, vraagt wanneer het interview verschijnt. Hij wijst naar de kast boven zijn bureautje, naar een keurig gestapeld pakje boeken.
40
Niet allemaal succesverhalen
41
Werving ◉ Aanbod BE op PrisonCloud ◉ Doorverwijzing door onderwijsco ö rdinator ◉ Bibliotheek ◉ Mond-aan-mondreclame ◉ Zichtbaarheid ◉ Eindejaarsmarkt
42
Meer dan enkel lesgeven
43
Meer dan enkel lesgeven Missie: eenvoudig taalgebruik ◉ Eenvoudig taalgebruik binnen de gevangenismuren ◉ Herschrijven van brochures, flyers, …. ◉ Herschrijven lesreglement Ondersteuning ◉ Ondersteuning gezondheidsonderzoek ◉ … Trajectbegeleiding ◉ individuele screening ◉ Opvolging cursisten tijdens en na de cursus ◉ Doorstroom CBE na detentieperiode
45
Vragen? Contact: Ann De Chevil a.dechevil@cbe9.be Leerpunt Waas & Dender Bedankt!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.