Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdMelanie van der Ven Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Beroepsonderwijs, wiskunde en de rol van de leraar
2
Toename van het gemiddelde opleidingsniveau van de bevolking met een jaar leidt tot een structurele toename van de economische groei van 0,3% (Wim Groot, Henriette Maassen van den Brink, 2003)
4
PISA 2010 Lesen: Hier lag der Schwerpunkt des diesjährigen Pisa- Tests. Deutschland erreicht bei der Lesekompetenz mittlerweile 497 Punkte. Das ist zwar einerseits eine deutliche Steigerung von 13 Punkten gegenüber 2000; andererseits liegen die deutschen Schüler weiterhin nur im OECD-Mittelfeld (500 Punkte). „Die systematische Förderung von Lesekompetenz bleibt die größte Herausforderung“, sagte der deutsche Pisa-Leiter Eckhard Klieme. Rechnen: Hier konnten sich die Schüler leicht verbessern. Mit 513 Punkten liegt die Bundesrepublik über dem internationalen Durchschnitt. Naturwissenschaften: Mit 520 Punkten liegt Deutschland weiterhin klar über dem Durchschnitt, allerdings gab es seit dem letzten Testdurchgang 2006 auch keine signifikanten Verbesserungen.
6
wiskunde, verdient later ongeveer 12% meer (Mulligan, 1999; Murnane, Willet, Duhaldeborde & Tyler, 2000; Lazear, 2003) geletterdheid, verdient later ongeveer 9% meer Voor Nederlandse leerlingen is dit zelfs bijna 15% (Hanushek & Zhang, 2006) Een leerling die (een standaard deviatie) beter presteert bij:
8
Onderzoek naar effectiviteit van pedagogisch didactisch handelen is begonnen met een studie van Coleman c.s. Hij concludeerde in 1966: De meeste verschillen in prestaties van leerlingen worden verklaard door hun verschillen in intelligentie en achtergronden De leraar doet er nauwelijks toe
9
15-25% van de verschillen in leerlingenprestaties kan verklaard worden door het werk van de leraren Brandsma & Knuver, 1989 Bosker & Witziers, 1996 Roeleveld, 2003 Wijnstra, Ouwens, & Béguin, 2003 Houtveen & Van de Grift, 2007a; 2007b
10
De leraar… P-waarde Log δ 24...vraagt leerlingen na te denken over oplossingsstrategieën.502.07 22...stemt verwerking van leerstof af op verschillen tussen leerlingen.531.87 21…stemt instructie af op verschillen tussen leerlingen.561.65 19...leert leerlingen hoe zij complexe problemen kunnen vereenvoudigen.621.27 16…hanteert werkvormen die leerlingen activeren.71.60 15...stimuleert het zelfvertrouwen van zwakke leerlingen.71.57 14…gebruikt de leertijd efficiënt.80-.16 13...geeft duidelijke uitleg van het gebruik van didactische hulpmiddelen en opdrachten.82-.31 12...gaat tijdens de instructie na of leerlingen de leerstof hebben begrepen.82-.33 10…betrekt alle leerlingen bij de les.84-.53 9...bevordert dat leerlingen hun best doen.86-.72 8…zorgt voor een doelmatig klassemanagement.86-.75 7…geeft duidelijke uitleg van leerstof en opdrachten.87-.89 6...gaat tijdens de verwerking na of leerlingen de opdrachten op een juiste manier uitvoeren.88-1.04 4…ondersteunt het zelfvertrouwen van leerlingen.90-1.33 3…zorgt voor een ordelijk verloop van de les.93-1.82 1…toont in gedrag en taalgebruik respect voor leerlingen.94-2.14
12
Leerstrategieën……. Afstemmen………… Activeren…………… Duidelijke uitleg…… Lesorganisatie……… Klimaat……………….
13
VRAGEN OF OPMERKINGEN?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.