Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdKatrien Vos Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Mobieltjes aan s.v.p. Actief ICT gebruik in de les Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente Wouter van Joolingen ELAN, Universiteit Twente
2
Doe mee! bit.ly/mobecent Twitter: #ecent #mc10n Vragen, opmerkingen. bit.ly/mobecent Twitter: #ecent #mc10n Vragen, opmerkingen.
3
ICT in NWT-onderwijs
4
Doelen van ICT Nooit doel op zich! Versterken van specifieke béta-kennis en - vaardigheden Onderzoekend en ontwerpend leren Nooit doel op zich! Versterken van specifieke béta-kennis en - vaardigheden Onderzoekend en ontwerpend leren
5
Onderzoekend leren
6
Simulaties en onderzoekend leren
7
Onderzoekend leren met simulaties Variabelen varieren Als exploratie Om hypothesen te toetsen Effecten waarnemen Conclusies trekken Variabelen varieren Als exploratie Om hypothesen te toetsen Effecten waarnemen Conclusies trekken
8
Onderzoekscyclus
9
Onderzoekend leren Today at school the teacher had students start inquiry experiments... They first submitted three questions they could study using plants. The teacher then pointed them towards the ideas that were the most workable. It was really cool to see some of the ideas they came up with. Some students are feeding their plants Coke and others are testing the difference between real and fluorescent light. They are also using dyes and various types of soil — even gravel and sand. One group is testing the effects of music on plants. I was really surprised by the sophistication of their ideas— A lot of questions similar to the ones in our methods class. There was even a plant hanging upside down. It was very cool to see the inquiry method implemented. (Windschitl, 2004, p. 497)
10
Maar... Simulaties op zich voldoen niet Twee richtingen Ondersteuning Modelleren Doel: echt onderzoek met en door leerlingen Simulaties op zich voldoen niet Twee richtingen Ondersteuning Modelleren Doel: echt onderzoek met en door leerlingen
11
Voorbeeld: SimQuest
12
Voorbeeld: SCY www.scy-net.eu
13
Ondersteuning Scaffolding Scaffolding paradox Scaffolds nemen snel de leerling volledig bij de hand. Voorbeeld: assignments in SimQuest Programma neemt regie over Scaffolding Scaffolding paradox Scaffolds nemen snel de leerling volledig bij de hand. Voorbeeld: assignments in SimQuest Programma neemt regie over
14
Modelleren Maken eigen modellen In plaats van onderzoeken van bestaande modellen Meer eigen denkwerk, wel moeilijker Maken eigen modellen In plaats van onderzoeken van bestaande modellen Meer eigen denkwerk, wel moeilijker
15
Modelleren
16
Scaffolden van modelleren Doelmodel van een expert Berekenen verschil van model leerling met Doelmodel Leerling helpen missende relaties en variabelen te vinden (en fouten te corrigeren). Doelmodel van een expert Berekenen verschil van model leerling met Doelmodel Leerling helpen missende relaties en variabelen te vinden (en fouten te corrigeren).
17
Model (over) scaffolding
18
Scaffolding paradox
19
Door te scaffolden verandert de aard van de taak Open einde vs. probleemoplossen. Trial & error Gaming the system Door te scaffolden verandert de aard van de taak Open einde vs. probleemoplossen. Trial & error Gaming the system
20
Modelleren & simuleren Allen individuele leerlingen of kleine groepjes 1 op 1 met de computer. Maar, waar is de leraar? Allen individuele leerlingen of kleine groepjes 1 op 1 met de computer. Maar, waar is de leraar?
21
Integreren in de les
22
Controlegroep
25
De leerkracht beantwoordt vragen, geeft uitleg en gaat door naar de volgende vraag. individueel-denken fase Na het klassikaal lesgeven wordt aan de leerlingen een vraag gesteld. overtuig-je buurman fase Leerlingen laten anderen weten wat zij zojuist geantwoord hebben en proberen om de ander van hun eigen antwoord te overtuigen. Vervolgens stemmen de leerlingen opnieuw. Zodra minder dan 35% of meer dan 70% van de leerlingen de vraag juist beantwoordt, is de vraag blijkbaar te moeilijk/makkelijk. Zodra het percentage leerlingen dat de vraag juist beantwoordt tussen de 35-70% ligt, wordt de individueel- denken fase gevolgd door de overtuig-je-buurman fase. Scenario
26
Resultaten
27
Voorlopig Gevarieerd Uitkomst volgt voorspelling docent Docent paste eigen lessen aan aan scenario Voorlopig Gevarieerd Uitkomst volgt voorspelling docent Docent paste eigen lessen aan aan scenario
28
Scenario vs. Script Losbreken van recepten Door live samenwerking met de hele klas Onderzoekende aanpak komt natuurlijker Duidelijke rol voor de docent ook ontwerpend Losbreken van recepten Door live samenwerking met de hele klas Onderzoekende aanpak komt natuurlijker Duidelijke rol voor de docent ook ontwerpend
29
Ook bij modelleren? Financiële huishouding van een scholier Hoe kan hij sparen en toch fijn leven? Financiële huishouding van een scholier Hoe kan hij sparen en toch fijn leven?
30
Resultaat
31
Doe mee! bit.ly/mobecent Twitter: #ecent #mc10n bit.ly/mobecent Twitter: #ecent #mc10n
32
Samenwerkend modelleren Individuele bijdragen Samengebracht en geordend Geïntegreerd in lessen Met eenvoudige middelen te realiseren Individuele bijdragen Samengebracht en geordend Geïntegreerd in lessen Met eenvoudige middelen te realiseren
33
Herontwerp met ICT ICT niet als extra of doel op zich. ScenariodenkenScenariodenken Werkvormen met en zonder ICT Leraar als ontwerper IntegratieIntegratie
34
Toekomst Minder geïntegreerde systemen Bouwblokken en scenarios Communicatie tussen componenten Grotere rol voor de leraar als ontwerper Minder geïntegreerde systemen Bouwblokken en scenarios Communicatie tussen componenten Grotere rol voor de leraar als ontwerper
35
Dank! w.r.vanjoolingen@utwente.nl @woutervj
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.