De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Na de praktijk, de theorie.. Zoals een gehaktmolen 1.Je stopt er iets in. 2.Je hoeft niet te weten wat er binnenin gebeurt. 3.Het resultaat verschijnt.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Na de praktijk, de theorie.. Zoals een gehaktmolen 1.Je stopt er iets in. 2.Je hoeft niet te weten wat er binnenin gebeurt. 3.Het resultaat verschijnt."— Transcript van de presentatie:

1 Na de praktijk, de theorie.

2 Zoals een gehaktmolen 1.Je stopt er iets in. 2.Je hoeft niet te weten wat er binnenin gebeurt. 3.Het resultaat verschijnt aan het andere eind. Wat is een functie?

3

4 Functies zonder input voorbeeld: Time.ad(); of Ms.pos(); Functies met 1 argument voorbeeld: cirkel.draw(BLUE); Functies met meerdere argumenten voorbeeld: Cuts(Ms.pos(), cirkel); Functies met optionele argumenten voorbeeld: cirkel.draw(BLEU, false); Input

5 bool: if (Cuts(punt, cirkel)) … bool raak = Cuts(punt, cirkel); float: if (Dist(punt1, punt2) > 0.3) … float afstand = Dist(punt1, punt2); Void: (geen output) cirkel.draw(); output

6 Kijk naar de hints Hoe te herkennen? Naam van de functie: b (onderdeel Kb) Input: KB_BUTTON Output: Bool

7 Kijk naar de hints Hoe te herkennen? Naam van de functie: draw (onderdeel van p2) Input1: Color Input2: Bool Input3: Int Input 2 en 3 zijn optioneel (gebruiken = in de lijst) Output: void (geen output)

8 Functies en variabelen kan je groeperen in een structuur. Een dergelijke structuur geven we een naam, bijvoorbeeld Circle, Vec2, Sound, Image, Rect enzovoort. Van elke structuur kan je oneindig veel objecten maken: Vec2 pos; Circle c; Sound mijnGeluid; … Functies die lid zijn van een object houden rekening met de variabelen van het object als je ze uitvoert: Circle c; c.set(0.1, Ms.pos()); c.draw(); // gebruikt de ingegeven straal en positie van c Wat is een Object?

9 Bevat variabelen x, y (om een positie aan te geven) Bevat onder meer de volgende functies: Flt min(); geeft als resultaat x of y, afhankelijk van welke waarde het kleinst is Flt sum(); geeft als resultaat x + y In een object kan het resultaat ook het object zelf zijn. Vec2& zero(); stelt x en y gelijk aan 0 Vec2& set(Flt r); stelt x en y gelijk aan r Vec2& set(Flt x, Flt y); geeft x en y elk een eigen waarde Als de functie het object als resultaat geeft, kan je verschillende functies aan mekaar rijgen: Vec2 positie; positie.zero().set(0.1); 7 Vec2

10 Ook Mouse is een structuur waarvan je een object zou kunnen maken. Toch is dit niet nodig. Omdat de meeste computers een muis aangesloten hebben, bestaat er al een object Ms. Je kan dit zien onder de definitie van de structuur (Input – Mouse.h): extern Mouse Ms; Onthoud: de meeste objecten, zoals cirkels, posities, etc. zal je zelf moeten maken. Maar er bestaan wel standaard objecten zoals Ms (Mouse), Kb (Keyboard), D (Display). Mouse

11 Kies 4 nieuwe functies van de structuur Mouse en zoek uit hoe je ze kan gebruiken. Zoek uit waar de structuur Str voor dient. Test minstens 4 functies van deze structuur. Gebruik het object Cpu om de naam van je processor op het scherm te zetten. Zoek in Misc/Date_time.h naar een functie die je vertelt of 2012 een schrikkeljaar is. Opdrachten


Download ppt "Na de praktijk, de theorie.. Zoals een gehaktmolen 1.Je stopt er iets in. 2.Je hoeft niet te weten wat er binnenin gebeurt. 3.Het resultaat verschijnt."

Verwante presentaties


Ads door Google