De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten."— Transcript van de presentatie:

1 Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek

2 Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten  Huiswerk vorige week  Afspraken en afsluiting  http://maken.wikiwijs.nl/63454/Vakdidactiek_KOP_ en_Minor_1 http://maken.wikiwijs.nl/63454/Vakdidactiek_KOP_ en_Minor_1

3 Doelen van de bijeenkomst 1.2 Studenten kunnen aan het einde van de les: - uitleggen wat de status van een kwalificatiedossier MBO is en de kerndoelen en eindtermen in het VO. - leertaak 1 uitleggen - hebben een concrete thema voor leertaak 1

4 VAD Leertaak 1  Ontwerp van een les volgens directe instructie model.  Maken van een aantrekkelijk individuele opdracht met daarin o.a. vraagstelling op verschillende denkniveau’s.  Inleveren uiterlijk maandag 19 oktober 2015 in de dropbox

5 Themabijeenkomst week 2  Welke stof is behandeld?  Wat was helemaal nieuw voor je?  Wat vond je opvallend en waarom?

6 Opdracht I  presentaties  1 persoon mbo,  1 persoon kerndoelen V.O.,  1 persoon examenprogramma  Wat levert het onderzoeken van de doelen je op?  Welke vragen levert het onderzoeken van de doelen je op?

7 Jouw les in het grotere geheel  Ministerie  Visie van de school  Leerjaar  Lessenserie  De les

8 Didactisch vormgeven MBO Didactisch concept: OPLEIDINGSCONCEPT / KWALIFICATIEDOSSIER MBO De visie van de school dient als onderwijskundig uitgangspunt voor verdere didactische vormgeving. Er is een samenhang tussen leerdoelen en ordening van de leerstof. Didactisch model: LEERPLAN/LEERPLANSCHEMA Een patroon of model in een leersituatie. bijv. het didactisch model van van Gelder. Uitgangspunt zijn de leeractiviteiten van leerlingen, in samenhang met leerdoelen en leerfuncties. Didactische werkvormen: OPDRACHTEN. Verschillende werkvormen die worden ingezet om een leerproces/leersituatie te creëren. Er is een duidelijke relatie tussen werkvormen en leerdoelen……en: er is een relatie tussen werkvormen, didactisch model en didactisch concept.

9 Ontwerpen van leerarrangement Lesdoelen /leerdoelen Opdrachten/activiteiten Uitvoeren/doen Leren /leeropbrengst Lesvoorbereidingsformulier

10 Opdracht II  In tweetallen 10 min.:  De leertaak doornemen, elkaar uitleggen en je vragen bespreken.  Klassikaal.

11 Opdracht III  Schrijf een thema uit jouw vakgebied op een vel papier en maak met verschillende kleuren een mindmap rondom dit thema. mindmap  Maak associaties van begrippen, voorbeelden, tekeningetjes etc. die je doen denken aan dit thema.  Geef ook aan voor welke opleiding en welk leerjaar je het thema wilt inzetten.  Bespreek je mindmap met je buurman.

12 Terugblik op de doelen

13 Afspraken bijeenkomst 1.3  Zie Wiki


Download ppt "Bijeenkomst 1.2 Vakdidactiek. Inhoud bijeenkomst 1.2  Themabijeenkomsten vanmorgen  Doelen voor vandaag  Einddoelen  Uitleg leertaak 1 + opdrachten."

Verwante presentaties


Ads door Google