Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRosalia Michiels Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Hoofdstuk 2 Ontwikkelen marketingstrategie § 2.1Wat houdt marketingplanning in? § 2.2Analyse van de marketingomgeving § 2.3Formuleren van marketingdoelstellingen § 2.4Ontwikkelen van een strategie § 2.5 Marketingactieplan: uitvoering, controle en bijsturing (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)
2
4 basistaken management (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)
3
Deming cyclus Plan DoAct Check © Economie Leer Kracht 2011
4
strategie en tactiek Strategie = ‘rode draad’ op lange termijn: doelen en hoe op lange termijn Bijv. welke markten en welke producten? Tactiek = operationeel Hoe de strategie komende uitvoeren (met welke marketingmix)? © Economie Leer Kracht 2011
5
Marketingplanningsproces (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)
6
Strategische planning en missie Strategische planning: Langetermijn plan om middelen optimaal in te zetten, binnen werkterrein (‘business definition’) en ondernemingsmissie. De ondernemingsmissie: 1Kernactiviteiten? (What business are we in?) 2Soort bedrijf? 3Onze klanten en hun wensen en behoeften? Functies van een missie: geeft richting aan bedrijf; motiveert medewerkers en betrekt hen bij de strategie en uitvoering ervan. © Economie Leer Kracht 2011
7
“Connecting people” mensen verbinden. We willen mensen in contact brengen met dingen die van tel zijn. Nokia gelooft in communicatie en uitwisseling – altijd en overal – en in het enorme potentieel dat schuilt in de verbinding van de 2 miljard verbonden mensen met de 4 miljard niet-verbonden mensen. Uit Jaarverslag Nokia © Economie Leer Kracht 2011
8
Marketingomgeving (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)
9
macro-omgevingsfactoren: Invloed op organisatie door : Demografische (o.a. bevolkingsgroei) Economische (o.a.koopkracht) Politiek/juridische (o.a. overheidsmaatregelen) Ecologische (o.a. milieuvervuiling) Sociaal/culturele (o.a. koopgedrag) Technologische (o.a. infrastructuur) DEPEST of DESTEP © Economie Leer Kracht 2011
10
Situatie- en SWOT-analyse situatieanalyse: interne analyse (sterke/zwakke punten organisatie) externe analyse (niet-beheersbare kansen/ bedreigingen) Strengths, Weaknesses, Opportunities en Threats (SWOT-analyse) © Economie Leer Kracht 2011
11
Marketingdoelstellingen SMART Goed geformuleerde doelstellingen zijn: Specifiek (welke maatstaf?) Meetbaar (kwantitatief omschreven) Ambitieus (‘think big…’) Realistisch (wel haalbaar) Tijdbegrensd (in een bepaalde periode) © Economie Leer Kracht 2011
12
Beoordeling van strategische opties keuze van de beste opties voldoen aan de Foetsje-criteria: Financieel haalbaar? Organisatorisch uitvoerbaar? Economisch verantwoord? Technisch te verwezenlijken? Sociaal aanvaardbaar? Juridisch zeker? Ecologisch aantrekkelijk? © Economie Leer Kracht 2011
13
Groeimatrix Ansoff bestaand nieuw bestaand Risico laag hoog Markt Product marktontwikkeling marktpenetratieproductontwikkeling diversificatie
14
Marketingplanningscyclus (© Noordhoff: Bron: Verhage, inleiding Marketing, Noordhoff 978-90-207-3308-2)
15
Samenvatting 4 taken management verschil strategie en tactiek Marketingsplanningsproces marketingomgeving:intern en extern SWOT Ansoff Marketingplanningscyclus
16
16
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.