Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSaskia Geerts Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
PERSONAS Rogier van der Linde, 2015
2
UX DESIGN FRAMEWORK 2 ISO 9241-210 framework YOU ARE STILL HERE
3
PERSONAS 3 Clive Ondernemer, heeft comfort en standing nodig Dave Sportman, heeft snelheid en blitz nodig
4
PERSONAS 4 ? ?
5
5
6
6 Personas zijn fictieve profielen die de belangrijkste gebruikersgroepen voorstellen. Typische gegevens: -foto -typerende quote -persoonlijke info (naam, leeftijd, opleiding, werk...) -korte beschrijving huidige situatie -frustraties en doelstellingen
7
7 http://www.linkedmediagroup.com/create-brand-persona/ FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM PERSONAS
8
8 http://adpearance.com/blog/using-personas-in-web-design FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM PERSONAS
9
9 http://www.mediacurrent.com/blog/designing-personas FOTO QUOTE BESCHRIJVING PERSOONLIJKE INFO DOELSTELLINGEN NAAM
10
PERSONAS 10 http://www.mediacurrent.com/blog/designing-personas Primary persona: -belangrijkste / meest gemiddelde persona -zonder deze persona heeft je toepassing geen bestaansrecht -andere personas zijn mits aanpassingen ok met een interface-ontwerp gericht op deze persona -ontwerp eerst voor deze persona, en pas dan aan voor de rest
11
PERSONAS 11 Enkele tips: -personas moeten gebaseerd zijn op onderzoek van echte gebruikers -maak niet teveel personas; een goede vuistregel is ongeveer 20 gebruikersinterviews en 4 personas -personas mogen weinig met elkaar gemeen hebben -focus op de verschillen tussen personas die er echt toe doen; is bijvoorbeeld leeftijd belangrijk? zijn de hobbies belangrijk? -personas moeten opgesteld zijn als het verhaal van een echt persoon -beperk kenmerken van personas tot wat relevant is voor jouw probleemstelling
12
PERSONAS – OPSTELLEN 12 We vertrekken we van een website die de betere papierwaren verkoopt. Stappen om tot personas te komen: Stap 1: verzamel resultaten van de gebruikersinterviews
13
PERSONAS – OPSTELLEN 13 Stap 2: stel lijst op van belangrijke sleutelkarakteristieken die uit de intervieuws tevoorschijn komen Stap 3: zet gebruikers uit op deze karakteristieken
14
PERSONAS – OPSTELLEN 14 Stap 4: vorm groepjes gebruikers met veel overeenkomsten
15
PERSONAS – OPSTELLEN 15 Stap 4: vorm groepjes gebruikers met veel overeenkomsten
16
PERSONAS – OPSTELLEN 16 Stap 5: daarmee heb je je personas gevonden
17
PERSONAS – OPSTELLEN 17
18
PERSONAS – PUBLICEREN 18 Stap 6: publiceer je personas Print ze uit en hang ze aan de muur...
19
PERSONAS – PUBLICEREN 19... of wees creatiever. Dit is een voorbeeld van Cisco, die er een soort action figure van maken
20
PERSONAS – PUBLICEREN 20 Eentje van Yahoo...
21
PERSONAS – PUBLICEREN 21 Mogelijkheden te over: print ze op -speelkaarten -kaarsen -sleutelhangers -... ok, een tattoo is overdreven, maar vergeet nooit wie je gebruikers zijn!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.