Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJulia van der Woude Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
1 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer www.vil.be Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) 3 229 05 00 F: +32 (0) 3 229 05 10
2
2 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Agenda Inleiding Kansen voor de vrachtluchthavenontwikkeling Aanbevelingen
3
3 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Inleiding Opdracht: potentiële ontwikkelingsmogelijkheden van de luchthaven van Oostende op het gebied van vrachtvervoer 6 strategische onderzoeksvragen
4
4 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Inleiding 3 onderzoeksfasen 1. Analyse van de rol van een regionale cargoluchthaven. 2. Evaluatie van de strategie van de luchthaven. 3. Aanbevelingen voor de positionering van de luchthaven. Team: VIL, Universiteit Antwerpen, How-to Advisory
5
5 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie Cargo stijgt sneller dan passagiers (4-7% per jaar) Grotere vliegtuigen Goederen met hoge waardedensiteit en tijdsgevoeligheid (halffabrikaten, wisselstukken, bederfbare goederen,…) Cargo groeit samen met welvaart in Oost-Europa, Afrika (traditie Oostende), Midden-Oosten Cargo groeit tussen West-Europa en Azië (incl. China)
6
6 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling Luchtvracht blijft een dynamische groeimarkt met enig potentieel voor Oostende, zij het niet per definitie Maar voor Oostende… Geen captive market in catchment area (unieke markt voor luchthaven) Geen rendabele retourvrachten gegarandeerd Concurrentiële luchthavens in catchment area (Luik, Zaventem, Luxemburg, Schiphol) Wel: Afzetpotentieel Zuid-Engelse markt Mogelijke synergiekansen met nabijgelegen zeehavens
7
7 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp 32 luchthavens in 500 km rond Oostende Oostende centraal in FLAP Regionale vrachtluchthavens met integratoren (TNT, UPS, DHL) Oostende groeit (4,4%) maar minder snel dan concurrenten (> 10%) Franse regionale vrachtluchthavens (Vatry, Chateauroux, Rennes) groeien snel, met weinig milieurestricties Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
8
8 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De concurrentie op de (regionale) luchtvrachtmarkt is omvangrijk én scherp Keuze voor een vrachtluchthaven op basis van: 1. Strategische ligging (vraag, waardetoevoegende activiteiten,…) 2. Goed uitgebouwde infrastructuur met spare capacity 3. Kwaliteitsvolle dienstverlening (douane, omdraaitijden,…) 4. Concurrentiële tarieven (landings- en parkeergelden,…) 5. Gunstig (inter)nationaal rechtskader (milieuwetgeving, 24u,…) 6. Agressieve doelgerichte marketing en gunstig imago Opportuniteit voor regionale luchthavens: Verzadiging van de grote hubs aan land- en luchtzijde Gepersonaliseerde service en goedkopere tarieven Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
9
9 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Sterkten van de luchthaven van Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
10
10 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Zwakten van de luchthaven van Oostende Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
11
11 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Luchthaven Oostende zit gevangen in haar huidige organisatie structuur Zeer beperkte commerciële en financiële slagkracht (beperkt budget, ambtenarenstatuut, luchtzijde eerder dan landzijde, gronden,…) Enkel in 2004 positieve operationele cashflow, daarvoor was werkingsdotatie noodzakelijk. Cash uit operaties onvoldoende om uitgaven voor investeringen te dekken. Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
12
12 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Gebrek aan visie en draagvlak ondermijnt het ontwikkelingspotentieel van cargoluchthaven Oostende Positieve kijk van het ruimere bedrijfsleven Maar: heersende ‘onzekerheid’ tengevolge van onduidelijk overheidsbeleid belemmert (bedrijfs)beslissingen Noodzaak voor tweerichtingsrelatie tussen luchthavenontwikkeling en leef- en woonkwaliteit Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
13
13 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende De huidige focus op het aëronautische is eerder eenzijdig en gaat voorbij aan andere marktkansen voor de (cargo)luchthaven Aandacht voor lucht- én landzijde en de geïntegreerde transportketen Afhankelijkheid van te weinig spelers (bv. MK Airlines) Kansen voor de cargoluchthavenontwikkeling
14
14 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Snel een minimale ambitie voor de verdere luchthavenontwikkeling inzake cargo neer te leggen; enkel groeiopties Aanbevelingen
15
15 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende Aligneren met de 6 strategische randvoorwaarden voor een gateway Aanbevelingen
16
16 www.vil.be VIL©2006 Studie Luchthaven Oostende www.vil.be Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) Flanders Institute for Logistics Jordaenskaai 25 B-2000 Antwerpen (Belgium) T: +32 (0) 3 229 05 00 F: +32 (0) 3 229 05 10
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.