De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan."— Transcript van de presentatie:

1

2 Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan verdedigen. Hierbij valt te denken aan slaan, schoppen, uitschelden, roddelen en sociaal isoleren. Er bestaat een ongelijke machtsverhouding tussen dader en slachtoffer. De dader is fysiek en verbaal bekwamer dan het slachtoffer (bron: www.leraar24.nl) www.leraar24.nl

3 3 groepen Geef van elk van deze groepen een definitie: – Pester – Gepeste – Meeloper Stelling: het slachtoffer (de gepeste) lokt het zelf uit.

4 Lespraktijk Wat heb je gezien tijdens de lessen en pauzes op de stageschool? Noteer en bespreek in tweetallen. Wat ben je te weten gekomen over hoe er op de stageschool met pesten wordt omgegaan? Noteer en bespreek in tweetallen.

5 plagen vs pesten Gebeurt onbezonnen of spontaan Geen kwade bijbedoelingen Onregelmatig, af en toe Tussen ‘gelijken’ Rollen liggen niet vast Relaties na plagen weer hervat Geplaagde blijft vol- waardig lid van de groep Gebeurt met opzet, vooraf bedacht Bewust kwetsen of kleineren Systematisch, langdurig Pestkop heeft bovenhand Vaste rolverdeling Herstel moeizaam, vertrouwen is weg Gepeste is geïsoleerd, eenzaam

6 plagen of pesten? Het haar van je buurvrouw zit een beetje in de war. Jij vraagt haar: ‘had je soms tegenwind?’. Een paar klasgenoten lachen. Jij wilt naast iemand in de klas gaan zitten. Diegene zegt: ‘kun je niet ergens anders gaan zitten? Je stinkt.’ Je gaat alleen achterin de klas zitten

7 Opdracht Bedenk in groepen van 4 studenten concrete voorbeelden van zowel plagen als pesten en verwerk ze in een woordspin.

8 Cyberpesten http://www.youtube.com/watch?v=HPPj6viIB mU star wars kid http://www.youtube.com/watch?v=HPPj6viIB mU http://www.youtube.com/watch?v=xkvv- HNRkqg sire digitaal pesten. Wat wordt er dmv dit filmpje duidelijk gemaakt? http://www.youtube.com/watch?v=xkvv- HNRkqg Gevaren van cyberpesten?

9 Gevolgen van pesten http://www.leraar24.nl/video/1104 Slachtoffers gaan zichzelf door het pesten minder leuk vinden, vertrouwen hun medeleerlingen niet meer en zijn bang om naar school te gaan. Dit kan leiden tot verder isolement en depressie. Psychosomatische klachten, zoals hoofdpijn, slaapproblemen en buikpijn, komen ook vaak voor. De pester loopt een grotere kans op ernstige problemen in de adolescentie. Hij komt vaker met justitie in aanraking, drinkt meer alcohol en pleegt vaker zelfmoord. (bron: www.leraar24.nl)www.leraar24.nl

10 Slachtoffers van pesten houden het vaak lang voor zich. Waar kan dat door komen? Twijfel aan waarneming Schaamte Angst om niet geloofd te worden Angst voor escalatie

11 Wat kun je doen? http://player.omroep.nl/?aflID=11009069 challenge day / over de streep http://player.omroep.nl/?aflID=11009069 Toneelvoorstelling Rap Spel Bedenk minstens 3 andere dingen die je kunt doen

12 Wat kun je doen? Vijfsporenaanpak (http://www.bobvandermeer.info/)http://www.bobvandermeer.info/ Hulp aan de leraar. Hulp aan de pester. Hulp aan het gepeste kind. Hulp aan de zwijgende middengroep. Hulp aan de ouders. http://www.leraar24.nl/video/1555

13 Wat kun je doen? No Blame methode: werkt volgens een stappenplan. Het is de bedoeling dat de kinderen en volwassenen op een andere manier problemen oplossen. No blame gaat ervan uit dat (dreigen met) straffen niet helpt, maar dat de pester(s) en de gepeste het probleem samen moeten oplossen. Omdat het de verantwoording van volwassenen is om voor veiligheid te zorgen, moeten zij de gesprekken ondersteunen.

14 Rol van de docent Bespreek de volgende vragen: Wat is jouw rol als docent als je hoort / ziet / merkt dat een leerling gepest wordt? Wat is jouw rol als mentor als je hoort / ziet / merkt dat een leerling gepest wordt?

15 Lesmateriaal Bekijk in groepjes het lesmateriaal. Wat vind je bruikbaar en waarom? – Bespreek in groepen, noteer jullie bevindingen – Klassikale nabespreking


Download ppt "Pesten Waar denk je aan bij pesten? Definitie: Pesten is het op structurele wijze fysiek en verbaal bejegenen van een ander die zich daartegen niet kan."

Verwante presentaties


Ads door Google