Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdAnnemie van der Laan Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Congres 2009 Zorgbelang Nederland Nieuwe wetgeving en Positie Informatie en Klachtenopvang (workshop 4) drs. M. (Marga) J.M. Timmers SOKG expertisecentrum klachtenmanagement zorg 21 april 2009
2
onderwerpen Nieuwe wetgeving Wcz Klachtrecht in de Wcz Betekenis voor ‘Zorgbelang’
3
Nieuwe wetgeving Wcz (1) Wet cliëntenrechten zorg (Wcz) waarom een nieuwe wet ? nu status van concept wetsvoorstel waarschijnlijk eind 2009 naar Tweede Kamer wisselend ontvangen in ‘het veld’
4
Nieuwe wetgeving Wcz (2) Rechten van cliënten: goede zorg (incl. beschikbaarheid en bereikbaarheid; ketenzorg) keuze-informatie informatie, toestemming, dossiervorming, bescherming persoonlijke levenssfeer effectieve klachten- en geschillenbehandeling medezeggenschap goed bestuur; maatschappelijke verantwoording
5
Nieuwe wetgeving Wcz (3) Kansen en kritieken hoe is het concept Wcz ontvangen? stap vooruit of stap achteruit? kans van doorgang?
6
Klachtrecht in de Wcz (1) Hoofdpunten zorgaanbieder verantwoordelijk voor effectieve en toegankelijke klachtenregeling op schrift, instemming clientenraad bekendmaking beslissing op klacht binnen 6 weken klachtenopvang (onafhankelijk) verplicht element aansluiting bij externe klachten- en geschillencommissie
7
Klachtrecht in de Wcz (2) Gevolgen ? huidige klachtencommissies weg ? meer formalisering van opvang/bemiddeling feitelijk meer duidelijkheid en ‘recht’ ? beroep effectief of ‘brug te ver’ ? hoe is onafhankelijkheid gewaarborgd ? hoe is rechtsgelijkheid gewaarborgd ?
8
Gevolgen voor ‘Zorgbelang’? Overheidsbeleid gerichtheid op consumenteninformatie gerichtheid op informatie via websites e.d. Behoeften cliënt/klager (kennis over rechten/plichten) toepassing recht: recht in concrete situatie bijstand bij recht halen
9
Toekomst Bestaansrecht Informatie en klachtenopvang Vormen: dienst in kader verplichting zorgaanbieder ? extern aanbod naast ‘interne’ klachtopvang ?
10
Dilemma’s Imago van Zorgbelang partijdige onafhankelijkheid voordeel of nadeel ? professionaliteit ? ingangen / interne kennis behoud keuze externe – interne klachtenopvang integrale benadering huidige ‘IKG’s (cliëntgericht vs. aanbodgericht)
11
Verdere informatie Over Wcz, via websites: minvws ikregeer klachtenrichtlijn sokg
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.