Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNele Smet Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-1 Besparingen dankzij Predictief & Proactief onderhoud
2
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-2 Volgens Dr. Rabinowicz van het MIT is 70% van het aantal vervangingen van onderdelen of het gebruiksverlies ervan te wijten aan oppervlakte- degradatie. Deze worden allemaal aan het licht gebracht door een routine olieanalyse. Ref: MIT, Rabinowicz
3
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-3 Reactief Onderhoud ”onderdelen vervangen wanneer ze stuk gaan” Preventief Onderhoud “onderdelen vervangen voor je verwacht dat ze stuk gaan” Predictief Onderhoud “het onderhoud bijsturen als het opvolgsysteem problemen ontdekt” Proactief Onderhoud “onderhoudsproblemen voorkomen door ze op voorhand te identificeren en door de oorzaken aan te pakken” Onderhoudsstrategieën
4
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-4 DefectPunt diagram Het defectpunt is het punt waar het defect gedetecteerd wordt. Bij een proactieve onderhoudstrategie wordt het defectpunt veel eerder ontdekt dan bij een predictieve onderhoudsstrategie
5
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-5 De 20% / 80% regel Deeltjescontaminatie Lucht Temperatuur Vocht
6
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-6 ProductenDienstenTRAINING Basisbegrippen van smeermiddelen
7
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-7 Raffinage van ruwe olie
8
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-8 95% van de basisoliën zijn afkomstig van petroleum Paraffinisch Veelgebruikt voor de productie van basisoliën NaftenischBasisolie voor koelcompressoren, transformatoren of “niche”-oliën Raffinage van ruwe olie
9
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-9 Ref: JCF 269.05 A – Droge smeringB – limietsmering C – Gemengd regime Contact metaal-metaal Film van oxides en contaminaties D – Hydrodynamische of elasto-hydrodynamische smering P = belasting U = de relatieve snelheid
10
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-10
11
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LF-11 BenzinemotorDieselmotor
12
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-12 Contaminatie en gevolgen
13
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-13 Water (Averell) Temperatuur (William) Lucht (Jack) Deeltjes (Joe) Joe, de kleinste, is de gevaarlijkste en is het symbool voor de deeltjescontaminatie Contaminatiebronnen De wet van de Daltons
14
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-14 Bronnen van contaminatie door deeltjes
15
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-15 Typisch 18/16 tot 20/17 Nieuwe olie is gegarandeerd nieuw, maar niet noodzakelijk In sommige situaties is de olie die je weggooit zuiverder dan de olie die je erin doet De zuiverheid van de olie is ook gebonden aan de fabrikant Nieuwe olie gefilterd op 0.8µm filter 100X vergroot. Beeld door het spongat van een vat hydraulische olie. Zuiverheid van nieuwe olie Photo: WearCheck Photo: Paul Dumont
16
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-16 Gevolgen van deeltjesingressie Schuren oorzaak abrasieve deeltjes aanwezig in de olie Symptoom groeven en pitting in harde metalen oppervlaktes Cutting Wear Particle @ 200X magn. [Incident light] size 30 µm to several mm shape curled surface jagged Photo: WearCheck
17
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-17 Vermoeidheid oorzaak N vermoeidheidscyclussen / abrasieve deeltjes onder EHL symptoom pitting aan de tandwielsteekcirkel en aan de lagerloopbanen Rollende vermoeidheidsdeeltjes @ 500X magn. [Incident light] grootte 30 -100 µm vorm sinaasappelschil (gebogen) oppervlak pokdalig Photo: WearCheck Gevolgen van deeltjesingressie
18
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-18 Beïnvloeding van de levenscyclus van het materiaal Het binnendringen van contaminatie en andere oliecontaminatie verhoogt de mate van vloeistofdegradatie. Contaminatie en slechte vloeistofkwaliteit veroorzaakt verhoogde slijtage. Uiteindelijk resulteert dit in het falen van het materiaal. Zorg voor een onderhoudsomgeving die ingressie van contaminatie voorkomt en de betrouwbaarheid van het materiaal verhoogt. Ref: WearCheck Gevolgen van deeltjesingressie
19
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-19 Vuildeeltjes bestaan voornamelijk uit siliciumoxide en aluminiumoxide. SiO2 = Quartz (7) AL2O3 = Corondum (9) Mohs hardheid Siliciumoxide is 7X destructiever dan silt (metaaldeeltjes <5µ) aluminiumoxide is 20X destructiever dan silt. Vuildeeltjes hebben een zeer destructief effect op de machineonderdelen.
20
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-20 Levensduur lager vs. filtergrootte De filterfijnheid reduceren van 10µm naar 3µm verhoogt de levensduur van het lager met een factor 3. Ref: SKF
21
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-21 De ISO klasse is 24/19/17
22
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-22 De hoogste NAS klasse bepaalt de NAS-waarde. Deeltjestelling volgens NAS 1638
23
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-23 Invloed van de filterfijnheid op de levensduur van de machine Door een pomp met een debiet van 200 l/min circuleert op jaarbasis, met een filter van 25µ, 3000 kg vuildeeltjes. Met een filter van 3µ is dit slechts 6 kg op jaarbasis. Filterefficiëntie
24
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-24 Properheidsdoelstellingen
25
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-25 ISO code van 19/17/14ISO code van 17/12/10 Properheidsdoelstellingen
26
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-26 “De levensduur van het onderdeel is afhankelijk van de zuiverheid van het smeermiddel.” De zuiverheid van eender welk smeermiddel is afhankelijk van de manipulatie van de smeermiddelen, het bijvullen en de kwaliteit van zowel de luchtfilter als de oliefilter. Zuiverdere olie = Langere levenduur van het onderdeel Ref: Pall Gevolgen van de zuiverheid op de levensduur van het machineonderdeel
27
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-27 Ref: Parker Filterefficiëntie - Beta waarde
28
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-28 Visuele effecten van water in olie Ref: Parker
29
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-29 Roest en corrosie oorzaak lekkende dichtingen, luchtfilters zonder ontvochtigers symptoom roesten en corroderen, slijk, dichtslibben van oliekanalen, schilfers, Rode oxidaties @ 500X magn. [Incident light] grootte 20 -80 µm vorm brokken kleur rood - oranje Photo: WearCheck Gevolgen van wateringressie
30
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-30 Saturatie van water in olie Water kan in de olie voorkomen in opgeloste, geëmulgeerde of vrije staat. Ref: Parker
31
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-31 Levensduur lager vs Water % De wateringressie verminderen van 0,10% tot 0,01% verhoogt de levensduur van het lager met een factor 4. Ref: Timken Co Gevolgen van vocht op de levensduur van de machine
32
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-32 “De levensduur van het onderdeel is afhankelijk van de droogte van het smeermiddel. Drogere olie = langere levensduur van het onderdeel Ref: SKF, OSU Rolling Element Bearings Journal Bearings Gevolgen van vocht op de levensduur van de machine
33
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-33 Vochtigheidsdoelstellingen
34
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-34 De luchtbellen in de olie worden meegesleept naar de pomp en zorgen voor vernisvorming De negatieve gevolgen van lucht
35
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-35 De wet van de ideale gassen (wet van Boyle) is hier ook van toepassing. De luchtbellen worden samengeperst, verwarmen en koken de olie. Gevolg: De olie oxideert (verbrandt), kleurt donker en zijn levensduur vermindert. Ook vernisvorming die aan de oppervlakten kleeft, teer, hars en slijk. Dit fenomeen wordt ook wel “micro-dieseling” genoemd. Waterdamp gedraagt zich op een gelijkaardige wijze. Bij gebrek aan zuurstof worden dan allerlei nevenproducten gevormd zoals lak en koostofhoudende aanslag Bij kogel- en rollagers ontstaat eenzelfde fenomeen. Er kunnen dan contactdrukken ontstaan tot 40.000 bar. De negatieve gevolgen van lucht
36
©2002-2013 Lubrigard Ltd. All rights reserved. Terms of use. Contaminatie LM-36 Elke 10°C temperatuurstijging van de olie, vermindert zijn levensduur met de helft. Water kan de oxidatiegraad meer dan 10 maal verhogen. 10% lucht verhoogt de zuurtegraad 6 maal. Metalen werken als katalysator en kunnen de zuurtegraad gevoelig verhogen. Voor ijzer is dit maal 3 en voor koper maal 5. Koper, samen met water kunnen de zuurtegraad tot 60 maal verhogen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.