Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdHanne van de Brink Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
mindmapping met blinde kinderen en jongeren: praktische inzetbaarheid Congres Visuele Revalidatie – De Markgrave Antwerpen, 9 & 10 oktober 2014 Cathérine Vanderbeken - Centrum Ganspoel
2
achtergrond 15 jaar ervaring vanuit ambulante begeleiding kinderen en jongeren met normale begaafdheid gewoon onderwijs huiswerk
3
mentale representatie “De vogel zit op een stokje. Het visje zwemt in het water, het eendje ook!” R, 9 jaar
4
praktisch niet ‘tactiele 3D(mind)maps’ veldwerk ruimer dan enkel mindmaps combinatie geheugenmethodieken andere kanalen
5
wat is een mindmap? diagram boomstructuur centraal thema begrippen sleutelwoorden associaties relaties gebruik brainstorm presentaties wat inzicht verwerven informatie verwerken “note taking” “note making”
6
proces mindmap = proces = ‘leren’ ‘mijn’ mindmap is niet ‘jouw’ mindmap te visueel?
7
observatie hoe doen ze het? met restvisus uit het hoofd ongestructureerd wat kennen ze al? intuïtief aanbod scholen ‘leren leren’
8
termieten? “termieten zijn insecten… ze komen in warme landen voor…. in een nest wonen tientallen miljoenen… ze dringen het houtwerk binnen….” sleutelwoorden nonsenswoord: gikkash (gevaar, insect, koning & koningin, arbeiders, soldaten, heuvels) Bron: Averbode Educatief
9
andere kanalen: auditief rijmen dichten scanderen zingen stemrecorders en daisyspelers
10
andere kanalen: tactiel kennisketting Info sorteren per soort, grootte, vorm, random, …. rijgen en citeren = inprenten vitaminen eiwitten mineralen vetten water koolhydraten
11
andere kanalen: cognitief geheugen: associatie,verbeelding ezelsbruggetje Maak Van Acht Meter Japanse Stof Uw Nachtjapon nonsenswoordje ROGGBIV ggb i v ro
12
cognitief: het geheugenpaleis
13
cognitief: verbeelding verhaal van Pi π = 3,1415926535 8979323846 … “Gisteren kwam ik om 14:15 uur aan bij mijn vriend. Hij woont op nummer 92. Hij is 65 jaar en samen met zijn dochter van 35 jaar wachtte hij me op. Zijn ouders van 89 jaar en 79 jaar waren op bezoek. Het huis is een bungalow met 3 + 2 + 3 kamers. Zijn tuinverlichting had 8 lampen waarvan er slechts 4 brandden. Zo zag ik meteen dat er 6 kippen rondscharrelden in de tuin”.
14
Voorbeeld 1 oudste tijden oudheid middeleeuwen nieuwe tijd nieuwste tijd (moderne tijd) eigen tijd snoep moeilijke
15
auditief: zee, wind, zeilen auditief: stoommachine auditief: vliegtuigen, bommen, ontploffingen tactiel: stenen Olfactorisch & tactiel: harig & geur tactiel
16
associatie: gekende verbinden met nieuwe gegevens middeleeuwen feodaal klooster pest misoogsten oorlog markt
17
“Ik bezocht in de vakantie een klooster. Wat heb je onthouden? De sfeer, de stilte.” “Waarom is het zo stil in het klooster? Iedereen is naar de markt, want er is pest en oorlog geweest, en de oogst is ook nog eens mislukt. Wat een pechvogels, die patertjes!” Feodaal? Rempedaal!
18
Voorbeeld 2 Landen Europese unie + hoofdsteden België, Bulgarije, Cyprus, Denemarken, Duitsland, Estland, Finland Frankrijk, Griekenland, Hongarije, Italië, Ierland, Kroatië, Letland Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Oostenrijk, Polen, Portugal Roemenië, Slovenië, Slowakije, Spanje, Tsjechië, Verenigd Koninkrijk, Zweden Europese unie
19
HongarijeOostenrijk EstlandBulgarije
20
Voorbeeld 3 systematisch & consequent voorleessoftware ballast uit tekst > proces examenperiode > leidraad
21
3.3haarden van verzet: liberalisme en nationalisme revolutiegolven: 1820-1830-1848 gevoed door bewegingen liberalisme en nationalisme liberalisme: = geheel van maatschappelijke, economische, politieke en filosofische ideeën > vrije ontwikkeling mens centraal politiek-maatschappelijk: rechtsstaat: rechtsgelijkheid/ rechtszekerheid/ volkssoevereiniteit individuele vrijheden: vrije meningsuiting, vrijheid van vergaderen, … constitutionele parlementaire democratie = rechtsstaat > basis = grondwet vertegenwoordigers vvolk opgesteld (parlement) verschillen interpretatie + concrete invulling: regeringsvormen, stemrecht opvatting relatie staat-individu: staat > vrijheid individu garanderen
22
extra beeld van leerbaarheid creativiteit fantasie geheugencapaciteit onderscheidingsvermogen
23
besluit visuele mindmap = klein deel gekende technieken goed toepasbaar uitgaan van leerstijl & gevoeligheid
24
Cathérine Vanderbeken thuisbegeleidingsdienst centrum Ganspoel 0032 499 93 58 74 catherine.vanderbeken@ganspoel.be
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.