Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPetrus Lenaerts Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Bijeenkomst 5
2
Terugblik Wat hebben we vorige bijeenkomst besproken? Alles gelukt met het persoonlijk profiel? Liepen jullie nog tegen dingen aan?
3
Pitch Voor degene die vorige bijeenkomst niet hebben kunnen pitchen… De vloer is voor jullie!
4
Leerdoelen De student kan diverse concepten met elkaar verbinden De student kan een pitch geven over zichzelf De student kan een marktonderzoek verrichten
5
Marktonderzoek Wat is marktonderzoek? https://www.youtube.com/watch?v=UW14x6-M4bk https://www.youtube.com/watch?v=UW14x6-M4bk
6
Marktonderzoek Marktonderzoek is essentieel voor het functioneren van bedrijven Met markt onderzoek breng je de markt voor jouw nieuwe product of dienst in kaart Marktonderzoek is een wetenschappelijk onderzoek naar de factoren, die vraag en aanbod bepalen op een bepaalde markt. Trends en ontwikkelingen, doelgroep, concurrentieanalyse
7
Functies marktonderzoek Informatiefunctie: Op de hoogte houden van de laatste ontwikkelingen in de markt die relevant zijn voor de onderneming Creatieve functie: Het ontwikkelen van nieuwe ideeën, door middel van analyse en toepassing van specifieke technieken Bewakingsfunctie: Controleren of de vooraf gestelde doelstellingen van de onderneming in de markt (kunnen) worden behaald
8
Onderdelen marktonderzoek (I) Branche onderzoek (markt) Ontwikkelingen in de markt waarin je je begeeft - Hoe ziet de branche eruit? - Wat zijn trends en ontwikkelingen? - Wat is de gemiddelde omzet in de branche? - Wie zijn de belangrijkste spelers? Klantenonderzoek (doelgroep) Analyse toekomstige klanten en hoe je ze bereikt - Welke klanten nemen je dienst of product af? - In welke frequentie (mate) nemen zij je product of dienst af? - Waarom nemen ze het af?
9
Onderdelen marktonderzoek (II) Concurrentieonderzoek Als je weet wat je concurrenten doen, kun je bepalen hoe je je kunt onderscheiden. - Breng in kaart wie je concurrenten zijn - Op welke doelgroep richt je concurrent zich? - Welke producten of diensten bieden zij aan? - Hoe is hun prijs en hoe maken ze reclame? SWOT analyse (Strenghts, Weaknesses, Opportunities, Threaths) Kan als extra toevoeging dienen. Met deze analyse kan je erachter komen wat jouw sterke en zwakke kanten zijn in de markt
11
Marktonderzoek methodes Kwantitatief Een grote groep vragen wat ze van jouw product, idee of dienst vinden. Online, telefonisch, enquêtes Dit levert een groot aantal cijfers op waaruit je conclusies kan trekken Vb. Hoe vaak zou je gebruik maken van XX als dienst of product a. 1 keer b. 2 keer c. meerdere keren Kwalitatief Kleinere groep vragen wat ze van jouw product, idee of dienst vinden? Persoonlijk gesprek of groepsdiscussie Mensen kunnen uitgebreider reageren. Je probeert achter wensen, kenmerken en motieven van klanten te komen Vb. Wat vind je van XX als product of dienst? Waarom vind je dat?
12
Even een korte break?
13
Meet the coaches
14
Ter afsluiting Morgen… Iedereen laptop mee! Vanaf nu elke week ;) Werken aan marktonderzoek Korte pitch over je marktonderzoek en wat je van plan bent om te gaan doen Een verslag schrijven van je marktonderzoek Tot morgen!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.