Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdSonja Wouters Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Voorstelling vlootscan: total cost of ownership (TCO) van groene bedrijfswagens Bart Vanham Managing Director TCOPlus “Alternatiev e aandrijving en als gefundeerd e vooruitgang ”
2
Who is TCOPlus? The new structure CONSULTATIVE TOOLS Global reporting & forecasts GLOBAL CONSULTING Strategic programme design and implementation FLEET & VENDOR MANAGEMENT Operational efficiency and expertise TÜV SÜD BUSINESS UNIT FLEET
3
PHEV EV / REEV* Toyota Prius Mitsubish Outlander Volvo V60 52 640*** 800 83 900 83 800*** 1000 26** 720*** 18 ** 25 25** 50 Range in km VW E-up Ford Focus Smart Citroen C-zero Nissan Leaf BMW 1 series Mitsubishi M-iEV Renault Zoe Opel Ampera* Peugeot iOn VW E-Golf Tesla S BMW i3 BMW i3 REEV* 100200300400 500 8009001000 72** 145 75 150 75 150 133 160 80** 162 130 190 120 190 100** 199 130 200 150 210 370 502 120 170 240 340 40 83 400*** 500+ PHEV, REX, EV: Bereik als nieuw element Audi A3 e-tron 25 50 780*** 940
4
Uitdaging voor alternatieve aandrijvingen: 3 bouwstenen voor fleet managers *CNG eerder TCO gestuurd (en infrastructuur)
5
Potentieel van mogelijke gebruikers in kaart brengen - sensibilisering Analyse van jaarlijks gereden kilometers slechts deel van het inzicht Online survey voor een 2000-tal firmawagenrijders Mobiliteitsnoden – woon-werk/beroeps/prive/exceptionele verplaatsingen Laadmogelijkheden Kennis EV (en CNG) Bereidheid (en CNG) Inzicht geven in de TCO-impact van overschakeling naar alternatieve aandrijvingen Online TCO calculator Provincie “Vlaams-Brabant” en Voka vlootscan project: doelstellingen
6
Vertrekpunt: Iedere bestuurder kan elektrisch rijden tenzij Indien er een product of dienst wordt aangeboden om dit euvel te omzeilen, wordt de bestuurder terug als mogelijke EV rijder beoordeeld Product beschikbaarheid zijn tevens een belangrijke factor voor elektrische en CNG voertuigen Potentieelbepaling: aanpak van analyse
7
Leaseprijs Leaseprijs inclusief brandstof en elektriciteitskost Belastingeffect voor werknemers om leaseprijs te subsidiëren Belastingeffect voor firma (Verworpen uitgaven en Co2- bijdrage) BMW 520d GT Catalogus prijs: 52250 EUR Maandelijkse lease: 1052 EUR Co2: 144 gr/km 30,000 km/jaar Maandelijkse TCO: Lease: 1052 EUR Brandstof: 203 EUR Co2-bijdrage: 69,89 EUR Effect VU: 131 EUR Totaal: 1455,88 EUR VAA: 4747,25 EUR TESLA Model S Catalogus prijs: 70950 EUR Maandelijkse lease: 1401 EUR Co2: 0 gr/km 30,000 km/jaar Maandelijkse TCO: Lease: 1401 EUR Brandstof: 120 EUR Co2-bijdrage: 25,10 EUR Effect VU: -71,61 EUR Totaal: 1474,49 EUR VAA: 2432 EUR Delta VAA: 2278,28/12=184,60 EUR Gesubsidieerde TCO: 1289,89 EUR TCO–berekening: aanpak - voorbeeld TCO(plus)
8
Alternatieve aandrijvingen en kost vergelijking: TCO calculatie tool
10
Provincie “Vlaams-Brabant” en Voka vlootscan project: bevindingen Het potentieel van mensen dat volledig elektrisch kan rijden bedraagt ruim 55% van de ondervraagden Dit potentieel kan worden verhoogd met een kleine 10% indien publieke laadinfrastructuur in voornamelijk steden deze mensen kan helpen die geen mogelijkheid hebben tot thuisladen (45%) De bereidheid om elektrisch rijden te overwegen is hoog (75%), de kennis (EV en CNG) is laag De business case voor bedrijven om alternatieve aandrijvingen te voorzien is positief, voornamelijk wegens de gunstige fiscaliteit. De business case voor werknemers is ook positief voor de grotere wagens. Indien het absolute minimum voor het voordeel van alle aard van 1260 EUR zou verdwijnen en men enkel 4% zou hanteren zou dit ook voor kleine wagens positive(f)(ver) worden Het aanbod van voertuigen met alternatieve aandrijvingen in het populaire d-segment is eerder beperkt, hoewel constructeurs een inhaalbeweging maken Indien een bedrijf alternatieve aandrijvingen in haar car policy wenst te zetten, is het zeker aangewezen om de nodige informatie en testritten te voorzien om de kennis te verhogen en de drempel te verlagen Voor diegene die niet elektrisch kunnen rijden, is hybride en in ruime mate CNG een goedkoper alternatief dan de dieselvariant. CNG infrastructuur is een aandachtspunt Een dieselvoertuig is nog steeds voordelig voor werknemers die vele lange afstanden afleggen
11
Thank you Bart Vanham bvanham@tcoplus.com
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.