Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNelly de Croon Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Tutorgroepen op de afdeling Handel en Adminstratie Aanleidingen (leerlingen en docenten), een aanzet en praktische zaken
2
Wat de leerlingen zeiden… -Bij nieuwe dingen …daar moeten we maar mee om leren gaan en hopen dat de docenten ons dan ook uitleg willen geven. Zodat we ook goede cijfers kunnen halen. Soms zit ik daarop te hopen maar soms leggen ze het ook uit. -Ik weet niet wat de docenten doen, het ligt er aan. Af en toe zijn ze aan het werk, dan moeten ze wat af hebben voor school. Dat denk ik omdat ze dan geconcentreerd bezig zijn. Dan zitten ze aan hun bureau met de computer. -Er zijn ook wel twee uren dat we helemaal niets uitvoeren, geen ene flikker. …Ik heb dit jaar wel lessen helemaal niets gedaan en daar heb ik niet echt voor op mijn donder gehad ofzo.. -Als ik het niet begrijp, dan probeer ik zoveel mogelijk de aandacht van de docent te trekken, zodat hij het me gaat uitleggen. Meestal lukt het en dan komt de docent het uitleggen. Ja, en als het niet lukt, dan heb ik pech. -Soms is het wel vervelend want dan zit je heel lang met je vinger omhoog en dan zien ze het telkens niet. ````of dan is hij aan het uitleggen en dan ineens gaat hij weer omdat er dan iemand anders roept ofzo. Dan zeg ik snel dat ik het maar snap en dan kan hij weer verder -Er zijn echt heel veel leerlingen en het is niet zo dat als je iets fout gedaan hebt, je dan gelijk hulp krijgt. Die docent gaat eerder iemand helpen die het niet snapt dan iemand die het al heeft gemaakt maar het fout heeft gedaan en dan nog uitleg wil -Je moet inderdaad maken wat op de planners staat. Aftekenen kan je niet echt noemen want ze vragen alleen of je het af hebt of ze vragen het helemaal niet. Ik heb het idee dat sommige leerlingen hun boeken nog in de folie hebben zitten. -heel veel mensen praten er altijd wel doorheen en heel veel docenten die dan commentaar op je hebben van doorwerken enzo. Dat is wel terecht, maar op het moment dat je een keer goed werkt, wordt daar niets van gezegd. - Je hoort het wel als je het slecht doet, maat te weinig op het moment dat je het wel een keer goed doet. Dat hoor je nooit. k zie er tegen op als ik twee uur leerhuis heb. Elke dag weer. Het eerste uur gaat het nog wel, maar het tweede uur, dan is het ja, dan is het gewoon echt helemaal niet eer leuk_....
3
Vervolg… -Je moet echt heel lang wachten tot er een leraar is. En sommige leraren hebben een voorkeur voor sommige leerlingen. Dan steek ik mijn vinger op en dan steekt daarna iemand anders zijn vinger op en dan gaat hij alsnog naar die andere.…Dan vraag ik het liever aan een andere leerling. -Ik vraag nooit wat aan een docent. Het duurt erg lang en dan zeggen ze;” vraag het eerst nog maar aan iemand anders”. - Bij een project (zoals China) is er gewoon een docent die bij jouw groepje hoort. ````dus die heeft continu de controle zal ik maar zeggen en aandacht. Daardoor werk je ook beter en je weet ook, die docent hoort merendeels bij ons en die stimuleert je dan ook,vind ik. - Het maakt het leuker als we eens zelf konden bedenken hoe we iets zouden willen en dat je dat dan uit kon werken. Dan word je er zelf bij betrokken. Dan kan je je mening erin geven en dat is wel leuker, vind ik. - we zouden wel hulp willen met de planners. Gewoon een keer in de week, een kwartiertje, ‘s morgens.. Gewoon door een leraar…. Vorig jaar was dat wel en dat mis je… - vorig jaar werd er ook gecontroleerd en nu niet. Nu doe je maar wat en als het niet afkomt, dan maak je het de volgende week dan maar af..
4
Wat wensen de leerlingen? * Aandacht van de docenten (uitleg, begeleiding, persoonlijke begeleiding) * Controle van de docenten * Geinspireerd en gemotiveerd worden door docenten * Duidelijkheid * Inspraak in keuze lesstof en werkvormen * Minder saaie lesstof / Meer persoonsgerichte opdrachten
5
Wat zeiden de docenten? - Ik vind de pedagogische kant een heel belangrijk deel van het onderwijs. En dat is toch meer dan alleen uitleggen wat 10% van honderd is. Dat gaat ook meer over het sociale aspect. - Wij hebben problemen met de leerlingen aan het werk zetten denk ik. Dat heeft denk ik ook weer te maken met een duidelijke structuur en een duidelijke basis. - Ik geloof er in dat je in je schooltijd door een moeilijke periode moet, e dat je op school ook leert hoe je die periode goed moet doorkomen. Dat zij met een positief zelfbeeld en frisse moed het MBO ingaan. - Het moet leerlingen duidelijk zijn dat je op school bent om te werken en dat je toewerkt naar een MBO- diploma. - Ik zou als leerling ook denken;” Waarom zou ik harder gaan werken? Waarom zou ik eigenlijk mijn best doen?” - De ideale situatie zou ook zijn dat je eens met 4 of 5 leerlingen om de tafel kan gaan zitten om iets uit te leggen. Dan kan nu niet bij iedereen. Ik heb nu nog het idee dat ik geen tijd heb om bepaalde dingen uit te leggen die ik uit wil leggen. - Je ziet wel eens leerlingen iets doen en dan klopt er helemaal niets van. Dan denk ik :” O God, had ik maar even de tijd om dat uit te leggen -Ik zou graag willen dat we meer de leerling betrekken bij het functioneren in het leerhuis. `gewoon, het houden van functioneringsgesprekken, van:” wat ben je nou aan het doen?” -
6
Vervolg.. * Je werkt als groep,en dat is altijd als mensen samenwerken, daar moeten afspraken over worden gemaakt. De docent samen met de leerling moeten die bepalen. En daar schort het ontzettend aan, want dat gebeurt niet. De leerling wordt in klas drie gewoon in het leerhuis neergezet … En zeker de feedback naar de leerlingen toe. Complimenten geven hoort er ook bij. En dat doen we ook te weinig. *Ik zeg altijd dat ik in een verkapte huiswerkklas zit, want de leerling is de hele tijd bezig om huiswerk te maken en dat is voor mij niet het leerhuisgevoel. *ik zou het prettig vinden als iedere leerling zich verantwoordelijk voelt voor zijn eigen werk… Ik wil veel meer naar de basis terug… dat de leerling inziet dat alles wat hij hier doet voor hemzelf is. * Ik wil leerlingen laten zien dat het goed is om aan het werk te zijn en om dingen te leren en om het verband ook steeds te leggen. *Ik zou het liefste hebben dat de leerlingen hier ‘s morgens binnenkomen en vol enthousiasme gaan werken aan het verbeteren van zichzelf. Voor de eindtermen van het examen maar ook als mensen. *Proberen om die leerlingen als een beetje beter of vollediger mens hier de school laten verlaten. Dat zou het mooiste zijn in alle opzichten.
7
Waarom dan tutorgroepen? *Kleine groepen leerlingen begeleiden biedt kans op hoger rendement (meer aandacht per leerling) * In vaste structuur wekelijks vorderingen, metacognitieve vaardigheden en (sociale) competenties bespreken a.d.h.v. format leert ons en leerlingen reflecteren, verder denken en leren * Mogelijkheid om een basis te vormen voor het werken op de afdeling en in de leerhuizen (vanuit die basis kunnen we verder ontwikkelen) *Drie bovenstaande punten sluiten naadloos aan bij bevindingen uit de interviews (voorzien in de behoefte van docenten en leerlingen)
8
Praktisch & voorwaarden * Gezamenlijk werken aan een basis is niet vrijblijvend en vereist commitment van allen! * Vaste structuur (wekelijkse bijeenkomsten per groep van ? Min. En documentatie) * BCJ en BVL draaien niet mee. Dat betekent 80 leerlingen verdelen over 7 teamleden. * Gebruik kleine kamer op van de HAD praktijk? Weergave in een rooster? * Geen facilitering! We doen het voor onszelf! * Mentorstructuur blijft organisatorisch gezien in tact.
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.