Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdEmma van der Meer Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Masterclass hbo onderzoekend vermogen Ruchama Kramer Opleidingsfunctionaris Landsteiner Instituut
2
Ontvangst en introductie Onderzoekend vermogen Oefening 1 Korte pauze Oefening 2 Evaluatie Programma
3
Onderzoekend vermogen van hbo- verpleegkundigen
4
Introductie EBP Onderzoek gebruiken/toepassen Onderzoek uitvoeren Vragen: stel ze direct… Inhoud
5
Keuzes maken
6
Meer keuzes maken
7
Hoe kun je ervoor zorgen dat medewerkers handen hygiëne goed (blijven) toepassen? Hoe kun je pijn bij een patiënt met dementie vaststellen? Kun je patiënten beter mondeling of schriftelijk voorbereiden op een endoscopie? Nog meer keuzes maken
8
Verschillende meningen over goede zorg Google Welke mening is correct? Keuzes maken in zorg: wat geeft de doorslag? Keuzes maken
9
“Het gewetensvol, expliciet en oordeelkundig gebruik van het huidige beste bewijsmateriaal (evidence) om beslissingen te nemen voor individuele patiënten. De praktijk van evidence-based practice impliceert het integreren van individuele klinische expertise met het beste externe bewijsmateriaal dat vanuit systematisch onderzoek beschikbaar is. De voorkeuren, wensen en verwachtingen van de patiënt spelen bij de besluitvorming een centrale rol.” Evidence based practice
11
Toepassen evidence based practice Vraag stellenInformatie zoekenInformatie beoordelenToepassen / implementerenEvalueren
12
PPatient IIntervention CComparison OOutcome Patiëntgroep, probleem of aandoening Behandeling, interventie, diagnostische methode Vergelijkende interventie (bv standaardbehandeling) Uitkomst van de behandeling, het effect Stap 1: vraag stellen
13
P – Kan de wondreiniging bij een patiënt met een wond I – het beste met kraanwater C – of met steriel fysiologisch zout gebeuren O – om een wondinfectie te voorkomen? Stap 1: Probleem vertalen in vraag
14
P -Bij een patiënt die geopereerd gaat worden I -leidt pre-operatief gebruik van een warmtedeken C -t.o.v. niets O -tot een afname van het aantal wondinfecties en /of postoperatieve complicaties Reduceert het pre-operatief gebruik van een warmtedeken bij chirurgische patiënten het aantal wondinfecties en/of postoperatieve complicaties? Stap 1: Probleem vertalen in vraag
15
Kwantitatief: Reduceert het pre-operatief gebruik van een warmtedeken bij chirurgische patiënten het aantal wondinfecties en/of postoperatieve complicaties? Kwalitatief: Hoe ervaren patienten en zorgverleners het gebruik van een warmtedeken voor een operatie? Later meer over verschil kwantitatief en kwalitatief Stap 1: Probleem vertalen in een vraag
16
Mogelijkheden? Bestaand onderzoek of zelf onderzoek doen? Volgende stap:
17
Vakbladen Index Databases Cochrane: www.cochrane.orgwww.cochrane.org MEDLINE: www.pubmed.orgwww.pubmed.org Bibliotheek HHS: databases, tutorials CINAHL INVERT Google.scholar … Richtlijnen (internet) www.venvn.nl www.venvn.nl www.wip.nl www.wip.nl … Stap 2: Zoeken naar informatie
18
Maar ook…
19
Stap 2: zoeken naar informatie Kan de wondreiniging bij een patiënt met een wond het beste met kraanwater of met steriel fysiologisch zout gebeuren om een wondinfectie te voorkomen?
20
Stap 3: beoordelen van informatie
21
Hierarchie in bewijs Systematische Reviews Gerandomiseerde gecontroleerde studies (RCT) Gecontroleerde klinische studies Niet-experimentele studies Meningen Stap 3: beoordelen van informatie
22
Geeft het artikel antwoord op de vraag? Heeft het artikel het hoogst beschikbare niveau van bewijs? Is het artikel in een voor jou leesbare taal gepubliceerd? Is het artikel recent? Is het artikel te verkrijgen? Stap 3: beoordelen van informatie
23
Besluit Kennis klinische expertise voorkeur patiënt Zijn resultaten bruikbaar op eigen afdeling Is interventie haalbaar op eigen afdeling Stap 4: toepassen en implementeren van kennis
24
Proces: Belemmeringen? Kansen? Resultaat Behandeling effectief? Hoe reageren patiënten (wensen, verwachtingen) Verbetering kwaliteit? Stap 5: evalueren
25
Deel van resultaten bereikt moeilijk praktijk Tijd: om info te zoeken en te lezen Vaardigheid: beoordelen onderzoek Klinische ervaring versus wetenschappelijke kennis Tradities kunnen hardnekkig zijn!! Belemmeringen in toepassing van EBP
26
Niet overal wetenschappelijk bewijs voor Soms weinig tot geen onderzoek beschikbaar of mogelijk Beperkingen EBP
27
Onderzoek gebruiken /toepassen
28
Onderzoek uitvoeren
29
Niet-systematische waarneming Systematische waarneming (uitvoeren van onderzoek) Hoe komt (verpleegkundige) kennis tot stand? Empirische cyclus Theorie Hypothese of vraagstelling Conclusies
30
‘ Op systematische wijze verzamelen en analyseren van gegevens om een van tevoren gesteld onderzoeksprobleem op te kunnen lossen’. Fundamenteel Doel => toetsen (wetenschappelijke) theorie Praktijkgericht Doel => oplossen praktijkprobleem met behulp van praktische oplossingen Uitgangspunt van beiden is het oplossen van kennisproblemen Wat is onderzoek?
31
Ontwerpfase ontwerpplan Onderzoeksfase 1: Onderwerp en vraagstelling Theoretisch kader De onderzoekopzet Uitvoerende fasen: Onderzoeksfase 2: Dataverzameling Onderzoeksfase 3: Data-analyse Onderzoeksfase 4: Interpretatie en verslaglegging Fasen van onderzoek
32
Kwantitatief onderzoek: Reduceert het pre-operatief gebruik van een warmtedeken bij chirurgische patiënten het aantal wondinfecties en/of postoperatieve complicaties? Kwalitatief onderzoek: Hoe ervaren patienten en zorgverleners het gebruik van een warmtedeken voor een operatie? Mixed-method onderzoek Onderzoek
33
Kwantitatief onderzoek Uitkomsten in cijfers, de mate waarin verschijnselen voorkomen Onderzoek op afstand Hypothesen Kwalitatief onderzoek Gegevens (in woorden) over beleving, ervaringen of verwachtingen; doorgronden van attitudes en achterliggende oorzaken Kwantitatief versus kwalitatief onderzoek
34
Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek
35
Kwalitatief versus kwantitatief onderzoek (vervolg)
36
RCT of experimenteel onderzoek: Randomisatie, blindering, manipulatie en controle Quasi-experimenteel onderzoek: RCT zonder randomisatie of blindering Beschrijvend onderzoek: eigenschappen of kenmerken van het onderwerp beschrijven Verklarend onderzoek: oorzaken van gevonden verschillen of verbanden zoeken Toetsend onderzoek: een theorie (hypothesen) toetsen of het effect (van een interventie) onderzoeken Casestudy: beschrijving van een enkel geval (meestal mixed-method) Kwantitatief onderzoek
37
Fenomenologisch onderzoek: begrip van essentie van ervaringen rondom een fenomeen Etnografisch onderzoek: beschrijving en interpretatie van een cultuur en/ of sociale groep Grounded theory onderzoek: theorie-ontwikkeling op data uit de praktijk Narratieve methode: weergaven van een gebeurtenis binnen een bepaalde context Evaluatieonderzoek: verklaring van en inzicht in hoe processen zijn verlopen Kwalitatief onderzoek
38
Kwantitatief of kwalitatief Afhankelijk van de vraag Afhankelijk van de mogelijkheden Onderzoek uitvoeren: methode
39
Vragen?
40
Oefening 1: Over de streep
41
Spelregels De groep wordt in twee groepen verdeeld De ene kant is ‘eens’ De andere kant is ‘oneens’ Er volgen een aantal stellingen Ga aan de ‘eens’ of ‘oneens’ kant staan Geef concrete argumenten waarom je het met de stelling eens of oneens bent
42
Stelling Alle verpleegkundigen in het ziekenhuis moeten aan Evidence Based Practice doen
43
Stelling De volgende onderzoeksvraag is correct geformuleerd: Wat zijn de ervaringen van pre- en postoperatieve patienten met een colon- en mammacarcinoom met betrekking tot de verpleegkundige zorgverlening op afdeling 8 en 10 van MCH Antoniushove?
44
Stelling Onderzoekend vermogen betekent het kunnen gebruiken van wetenschappelijke literatuur in de dagelijkse praktijk
45
Stelling De volgende onderzoekvraag is correct geformuleerd: Waarom wijken professionals af van het protocol Infuusbeleid?
46
Stelling Zolang praktijkopleiders de proeve over de rol van ontwerper en beroepsbeoefenaar beoordelen hoeven de werkbegeleiders hier geen kennis van te hebben
47
Stelling Verpleegkundigen die niet aan deskundigheidsbevordering doen, moeten uit het BIG-register geschrapt worden.
48
Stelling Verpleegkundigen moeten studenten leren Evidence-based te werken, niet andersom
49
Stelling De volgende onderzoekvraag is correct geformuleerd: Welke competenties zijn nodig voor verpleegkundigen ten aanzien van het pijnmanagement bij kinderen met verschillende culturele achtergronden op de MCH Westeinde kinderafdeling?
50
Pauze
51
Oefening 2: Probleemanalyse en onderzoeksvragen
52
Verdeel de groep in 3 groepen Iedere groep krijgt een casus aangereikt over een specifiek probleem Maak een probleemanalyse Wat is het probleem op micro/meso/macroniveau? Formuleer een onderzoekvraag Denk na over een opzet voor het onderzoek Opdracht
53
Evaluatie
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.