Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdFien Aerts Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
KUNSTVAKKEN Een toekomstgerichte keuze of nog steeds pretpakket?
2
Een vakkenpakket waar met veel plezier aan gewerkt kan worden is om die reden nog geen “pretpakket”.
3
Veel gestelde vragen Hoe zijn de kunstvakken verdeeld?...Welk kunstvak in welk jaar? De mogelijkheden...Wat kun je ermee? Een leerlingen profiel… Moet je creatief zijn? Uitslag enquête… Wat vinden de leerlingen zelf? Conclusie
4
Verdeling kunstvakken: 1. BV - Beeldende Vorming 2. CKV - Cultureel Kunstzinnige Vorming 3. KuBV - Kunst Algemeen en Kunst Beeldend In de onderbouw (2/3 jaar): BV - Beeldende Vorming Bovenbouw: 3M 4H 4V (1 jaar): CKV - Cultureel Kunstzinnige Vorming Verplicht examenvak: telt mee binnen het combinatiecijfer op het diploma (3 vakken: CKV, maatschappijleer en het profielwerkstuk) Bovenbouw Havo en Vwo (2/3 jaar): KuA - Kunst Algemeen KuB - Kunst Beeldend Profiel/Eindexamenvak
5
Beeldende vorming in de onderbouw: Projecten architectuur en mode
6
CKV opdrachten
7
Kunst Algemeen: KuA + KuB= KuBV KuA: Kunst Algemeen Kunstgeschiedenis: beeldende kunst, muziek, dans, theater, architectuur, film Lesmaterialen: boek, instructies, leerwerk, toetsen Museumbezoek Centraal Examen als afsluiting KuB: Kunst Beeldend Beeldende opdrachten - Portfolio Eigen inbreng en keuzevrijheid Experimenteren Denken in werkprocessen Nadenken over het ontstaansproces Jezelf ontwikkelen School Examen als afsluiting
8
Eindexamen opdracht KuB
9
Profielvak: Kunst Algemeen Havo – Vwo Verplicht bij het profiel Cultuur en Maatschappij Keuzevak bij alle andere profielen (E/M, N/T, N/G) Voorbereidend of voorexamenjaar: 4 Havo/4,5,VWO KuA, theorie - algemene kunstgeschiedenis KuB, praktijk - opbouw eindexamendossier/portfolio Eindexamenjaar: KuA 5 en 6 Havo/VWO Havo – 3 eindexamen onderwerpen > centraal examen VWO - 4 eindexamen onderwerpen + esthetica (kunstfilosofie) Eindexamencijfer: Het gemiddelde van het CE cijfer (theorie)+ SE cijfer (praktijk)
10
Algemene kenmerken: -Vakoverstijgend ondersteuning voor andere vakken (geschiedenis, literatuuronderwijs bij de talen) -Creatief denken wordt versterkt -Algemene ontwikkeling, links leggen tussen verschillende aspecten in cultuur en samenleving Waarom Kunst Algemeen als Profielvak?
11
De mogelijkheden…Wat kun je ermee? Beroepen/studies in kunst en cultuur, Hbo en Universitair: Kunstacademie, Talenstudie, Architectuur, Mode, Filmwetenschappen, Communicatiewetenschappen, Kunstgeschiedenis, Algemene cultuurwetenschappen, Media en cultuur, Theaterwetenschappen, Design/industriële vormgeving, ICT- en game design, Filmindustrie, Fotografie, Reclame, Kunstmanagement, Creatieve therapie Beroepen/studies waarbij de kunstvakken een onderdeel/module zijn: Rechten, Psychologie, European Studies, Talenstudie, Geschiedenis, Pedagogiek, Journalistiek, Media, Communicatie, Onderwijs (Pabo), Sociale Hulpverlening, Sociologie,Toeristische Industrie, Archeologie, Vrijetijd management
12
Creatieve industrie Toegevoegde waarde: 7,1 miljard euro Export van muziek: 130 miljoen euro 80% artiesten optredens in het buitenland Creatieve industrie snelst groeiende sector 172.000 mensen werkzaam binnen Nederland 8 ½ miljoen mensen werkzaam binnen Europa 300.000 euro vanuit de Nederlandse overheid per jaar voor het maken van videoclips. KNAW (Koninklijke Nederlandse Academie voor Wetenschappen) richt een Academie voor Kunsten op om uitwisseling te bevorderen tussen wetenschappers en kunstenaars.
13
Een nieuwe economische wereld vraagt creatieve talenten DJ. Armin van Buuren als exportproduct Creatieve Industrie Inzet van de creatieve industrie is een bijdrage leveren aan de uitdagingen van de toekomst, zoals klimaatveranderingen, vergrijzing, gezondheid en veiligheid.
14
“De oude wereld is kapot, we moeten een nieuwe maken”: Daan Roosegaarde Kunstenaar en designer, opleiding AKI Enschede Studio’s in Waddinxveen en in Shanghai https://vimeo.com/150992531 https://vimeo.com/150992531 Nederland | De ANWB gaat samen met Daan Roosegaarde fietspaden voorzien van ‘Glowing Lines’, een wegmarkering die overdag licht absorbeert en dit in het donker weer afgeeft. Smart-Highway: energiezuinige snelwegen met “intelligent asfalt”die bijv. als het glad wordt ijskristallen laat zien
15
Een leerlingen profiel. Moet je creatief zijn…?
16
Waar moet je als leerling aan voldoen bij de kunstvakken? Eigenzinnig Nieuwsgierig Oplossingsgericht Creatief Open en onbevangen Doorzettingsvermogen Lef Fantasie Inlevingsvermogen
17
Wat vinden de leerlingen zelf over hun keuze voor C&M? Vind je dat jouw profielkeuze goed aansluit bij het kiezen van een vervolgstudie? Meest van toepassing - ja Minst van toepassing - nee
18
Wordt er bij jou thuis over kunst en cultuur gepraat of gaan jullie weleens samen naar een museum of voorstelling? Hoezo ook alweer “pretpakket”?
19
Ben je uiteindelijk tevreden over jouw keuze voor C&M?
20
conclusie Onzichtbare waarde van kunst: kunst is alom aanwezig in de maatschappij. Een profiel met kunstvakken is niet minderwaardiger dan een profiel zonder kunstvakken. Kunstvakken bieden niet alleen meer kansen voor de toekomst, de kunstvakken zijn de toekomst. www.studieperspectief.nl
21
Heeft u nog vragen?
26
Stopmotion playmobil Demi & Lisa http://www.youtube.com/watch?v=p6vBHmFDoA8&feature=youtu.be Stopmotion - Super Mario Adverture Worlds Myrthe, Jamie, Nadia, Nina, Alisha http://www.youtube.com/watch?v=GivsNRQLP0g Guy eats magic mushrooms Wouter, Rishen Gerrald http://www.youtube.com/watch?v=Nskkn-DpYB0
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.