Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdRené Vedder Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Smart sharing in Twente op 27 maart 2014 30-5-2016 Genieten van weerstand
2
Om te beginnen: de conclusie 1.Mensen zijn niet zozeer tegen verandering als wel tegen veranderen. 2.Wie geen tegenspel ontmoet, heeft een democratisch probleem. 3.Het gaat bij netwerken niet om de mazen, maar om de knopen. 4.Alles draait goed beschouwd om één vraag: wat kan wél? 30-5-2016 2
3
3 ´We zien dezelfde dingen wel, maar ik heel traag en zij heel snel. Zij kijkt tegen de toekomst aan, ik zie wat is voorbijgegaan.´ Uit: ´Stille kracht´ van Willem Wilmink en Ton Schulten
4
Groeten uit Den Haag 30-5-2016 4
5
Watskeburt? Compliance: benut de basale bereidheid (‘wij snappen ook wel dat … ’) Procedurele rechtvaardigheid: eerst telt de bejegening (‘neem mij serieus’) Bevestiging: (h)erken de cognitieve dissonantie (‘help me even…’) Nabijheidsheuristiek: mensen willen horen bij iets dat groter is dan henzelf (´mijn buurt´) 30-5-2016 5
6
Aldus Aristoteles 30-5-2016 6 LogosPathosEthos..en Telos aub…
7
‘Wat je niet ziet, bestaat niet’ (Wagemans, 2002) A E E 30-5-2016 Overheid B C C B 7 A = Burgerperspectief, E ziet bestuur, B = Gemeenschappelijk gebied
8
1986, een prille voorlichter 30-5-2016 8 Ne Jupiter quidem omnibus
9
30-5-2016 9 Zelfs Jupiter kan het niet iedereen naar de zin maken
10
30-5-2016 10 SORRY…
11
30-5-2016 11 SORRY… “U spreekt met de afdeling Beleidsreparatie …”
12
Dus. Wie de overheid dient, ontmoet onvermijdelijk tegenspel 30-5-2016 12 Altijd verliezers Half fabrikaten Alles is openbaar
13
Promotie als therapie 1.Wat beweegt een beleidsmaker bij (vermeende) weerstand? 2.Wat bepaalt het succesvol hanteren ervan? 3.Welke factoren schragen het gedrag? 30-5-2016 13
14
Narigheid in netwerken 1. Te hoge doelstellingen: wat is het rendement? 2. Opgelegde samenwerking: wie laat wie nu uit? 3. Angst voor autonomie: verlies ik geen invloed? 4. Onbekende respons: wat willen ze en wat kunnen ze? 5. IJs breken: hoe vinden we (snel) common ground? … 30-5-2016 14
15
Netwerkpatronen 30-5-2016 15 4. Zelfsturing (´afstemmen´) 1. Autonomie (´ruilen?´) 3. Hiërarchie (´taakverdeling´) 2. Competitie (´daag me uit´) Overeenkomsten Verschillen Wij Ik Bron: Eelke Wielinga, ´Netwerken als levend weefsel´)
16
Koppelaars 30-5-2016 16 4. Zelfsturing (´afstemmen´) 1. Autonomie (´ruilen?´) 3. Hiërarchie (´taakverdeling´) 2. Competitie (´daag me uit´) Overeenkomsten Verschillen Wij Ik (Bron: Eelke Wielinga, ´Netwerken als levend weefsel´) Inspirator Nar Onderhandelaar Bemiddelaar
17
Koppelvlakken: kruispunt of rotonde? 30-5-2016 17
18
´Coping´ met weerstand 30-5-2016 18
19
Als ik weerstand ontmoet, dan denk ik… 1.‘Daar hebben we gelukkig procedures voor’ 2. ‘Zoeken naar een gedeeld belang’ 3. ‘Zonder bluf ben je nergens’ 30-5-2016 19
20
Een kwestie van coping Wegbewegen (vluchten) Vermijden (‘dit hoort niet op mijn bordje’) Bagatelliseren (‘er zijn ergere dingen in de wereld’) Ritualiseren (‘daar hebben we gelukkig procedures voor’) 30-5-2016 20
21
Een kwestie van coping Wegbewegen (vluchten) Tegenbewegen (vechten) Vermijden (‘dit hoort niet op mijn bordje’) Overtroeven (‘zonder bluf ben je nergens’) Bagatelliseren (‘er zijn ergere dingen in de wereld’) Emotioneel beroep (‘soms moet je doorduwen’) Ritualiseren (‘daar hebben we gelukkig procedures voor’) Forceren (‘we kunnen niet bezig blijven’) 30-5-2016 21
22
Een kwestie van coping Wegbewegen (vluchten) Meebewegen (vragen) Tegenbewegen (vechten) Vermijden (‘dit hoort niet op mijn bordje’) Inleven (‘weerstand maakt nieuwsgierig’) Overtroeven (‘zonder bluf ben je nergens’) Bagatelliseren (‘er zijn ergere dingen in de wereld’) Herformuleren (‘zoeken naar gedeeld belang of waarde’) Emotioneel beroep (‘soms moet je doorduwen’) Ritualiseren (‘daar hebben we gelukkig procedures voor’) Overeenstemmen (‘wat kan wel?’) Forceren (‘we kunnen niet bezig blijven’) 30-5-2016 22
23
30-5-2016 23 U bent door rood gereden U krijgt een bon Heeft gezien hoeveel brugpiepers om u heen stonden?
24
Managementsamenvatting 30-5-2016 24 Inleven Herformuleren Overeenkomen
25
Des poedels kern 30-5-2016 25 Contact
26
Aldus de transactiekostentheorie 30-5-2016 26 Contact Contract Control
27
Transactiekostentheorie 30-5-2016 27 Bron: Bart Nooteboom, Vertrouwen, 2006
28
Drie steunberen 30-5-2016 28 Ignatius van Loyola Elisabeth Kübler- Ross Jigoro Kano Beweeg mee tot de ander een vraag stelt - en kan wenden Wie wil winnen moet veerkrachtig en meegaand zijn Loop mee in verzet, bied ruimte voor afscheid
29
30-5-2016 29
30
Wie de overheid dient, ontmoet onvermijdelijk tegenspel En daar kun je dus maar het beste werk van maken 30-5-2016 30
31
Aldus Bananarama (1986) It ain’t what you do, it’s the way that you do it 30-5-2016 31
32
Aldus Simon Sinek (2012) It ain’t what you do, it’s the why that you do it 30-5-2016 32
33
Dus Wat = ik kom de afspraken na Hoe = ik doe dat stipt op tijd Waarom = ik wil het verschil maken 30-5-2016 33
34
30-5-2016 34 “Je gaat het pas zien als je het door hebt”
35
30-5-2016 35 Aansluiten en perspectief bieden
36
Des poedels kern Het gaat niet om wat wij willen dat mensen doen. Het gaat om wat ze doen. En hoe we er op aansluiten…. …en dat van perspectief (kunnen) voorzien. 30-5-2016 36
37
Het olifantenpaadje 30-5-2016 37
38
De Belastingdienst heeft het door 30-5-2016 38
39
Met dank aan onze zuiderburen 30-5-2016 39
40
En toen. 30-5-2016 40
41
Comfrontatiemodel 1. Vertragen 2. Vertwijfelen 3. Toenaderen 4. Verbinden 5. Inbedden 30-5-2016 41
42
Comfrontatiemodel 1. Vertragen Luisteren 2. Vertwijfelen Expliciteren 3. Toenaderen Faciliteren 4. Verbinden Framing 5. Inbedden Loslaten 30-5-2016 42
43
Een omstreden opvang 30-5-2016 43 VertragenVertwijfelenToenaderenVerbindenLoslaten TeleurstellingHoe vertellen we dit aan.. Inventarisatie bedrijfsvoering 11 punten lijstje Uitvoering afspraken
44
Zes hefbomen 1. Persoonlijke hulpbronnen Extraversie, ordening en vriendelijkheid 2. Professionele ambitie Baan, carrière of roeping? 3.Ambtelijk besef Weten hoe de hazen lopen 4. Sociale steun Erkenning en echte luistervaardigheid 5.Zicht op resultaat Hoe meten en weten we impact: zwartkijksessie? 6. Ruimte voor reflectie Fouten maken mag - en hoe leren we: intervisie? 30-5-2016 44
45
Obama heeft het door 30-5-2016 45
46
30-5-2016 46 Inleven Herformuleren Overeenkomen
47
30-5-2016 47 Aansluiten en perspectief bieden
48
30-5-2016 48 Contact
49
Als ik kritiek ontmoet, dan denk ik… 1.‘Daar hebben we gelukkig procedures voor’ 2. ‘Zoeken naar een gedeeld belang of waarde’ 3. ‘Zonder bluf ben je nergens’ 30-5-2016 49
50
Aldus Edward de Bono ´De kunst is om interesse op te brengen voor de argumenten van anderen en op zoek te gaan naar de waarde die daarin schuilt` 30-5-2016 50
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.