Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdPepijn Thys Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Start Hans Loermans
2
Starten Strategie Ligging lijn Gunstige kant Hoeveel voordeel Regels bij de start Tactiek Strategie Ligging lijn Gunstige kant Hoeveel voordeel Regels bij de start Tactiek PANG !!!! - 30 sec. +30 sec. +1 min.
3
Strategie eerste kruisrak Gunstige zijde en opties: –Bakboord vrije wind –Stuurboord ruimte om weg te klappen –Midden vrije wind & flexibiliteit Gunstige zijde en opties: –Bakboord vrije wind –Stuurboord ruimte om weg te klappen –Midden vrije wind & flexibiliteit
4
Wat moet je bepalen: Wat is de gunstige zijde van de lijn; Hoeveel voordeel valt daar te behalen; Wat moet je bepalen: Wat is de gunstige zijde van de lijn; Hoeveel voordeel valt daar te behalen; Ligging van de lijn (1)
5
Kompaspeiling – Wind – Ligging lijn Bepalen gunstige kant (1) Langs de lijn 90º t.o.v. de wind Het voordeel is zichtbaar
6
Loeven tot in de wind Als je geen tijd hebt Overloop (bijv.) voor richting bepaling Bepalen gunstige kant (2)
7
Observeren andere starts Kop aan Kop boven boei Kop aan kont onderboei gg Gunstige kant Bepalen gunstige kant (3)
8
Op kruisen en effect bepalen Niet erg betrouwbaar gg Bepalen gunstige kant (4)
9
Hoek tussen rak en startlijn gg 5º is 12,5% van de lengte van de lijn Hoeveel voordeel
10
0,6/0,1x15= X 15 meter X meter lijnlengte 0,1 meter 0,6 meter Armlengte Hoeveel voordeel Lengte van de lijn schatten: Arm/Vuist x hoogte boot = lijnlengte Lengte van de lijn schatten: Arm/Vuist x hoogte boot = lijnlengte Vuisthoogte Armlengte
11
Plan je aanloop De plaats waar je wilt starten De aanloop naar die plaats Tijd, tegenstanders ruimte etc Maak een schatting hoelang je aanloop duurt. –Groot / agressief veld korte aanloop –Weinig wind / tegen stroom korte aanloop –Stroom mee oppassen Maak een schatting hoelang je aanloop duurt. –Groot / agressief veld korte aanloop –Weinig wind / tegen stroom korte aanloop –Stroom mee oppassen
12
Kies je buren WereldkampioenLokale heldMindere godheid Nooit hier Ja hier Ga, als het niet nodig is, niet vlak boven snellere tegenstanders liggen tijdens de start. Ze gaan meestal harder en hoger. Hierdoor kom je snel in de vuile wind en wordt je dwongen weg te klappen. Ga, als het niet nodig is, niet vlak boven snellere tegenstanders liggen tijdens de start. Ze gaan meestal harder en hoger. Hierdoor kom je snel in de vuile wind en wordt je dwongen weg te klappen.
13
Wees niet te hebberig NEE !!! JA !!! Ruimte te groot om te verdedigen Ruimte te op maat is te verdedigen Ruimte op maat is te verdedigen. –Pas op dat er geen tegenstander tussen kruipt Ongeveer 30 sec. voor de start, iedereen heeft zijn positie op / bij de lijn –Kruip naar boven om de ruimte te vergroten Ruimte op maat is te verdedigen. –Pas op dat er geen tegenstander tussen kruipt Ongeveer 30 sec. voor de start, iedereen heeft zijn positie op / bij de lijn –Kruip naar boven om de ruimte te vergroten
14
Verspeel de ruimte niet A Vrije ruimte voor boot P Boot A moet dreigen het gat dicht te varen, zodat P er geen gebruik van maakt Boot A moet de ruimte aan lij verdedigen. –Dreigen het gat dicht te varen. –Maar pas op!!, verspeel de ruimte niet. Een goede bootbehandeling is geboden Boot A moet de ruimte aan lij verdedigen. –Dreigen het gat dicht te varen. –Maar pas op!!, verspeel de ruimte niet. Een goede bootbehandeling is geboden
15
Accelereren Juiste ligging om te accelereren Te laag Fout Te hoog Fout Boot A heeft de juiste ligging om goed te accelereren Denk bij het accelereren aan de 4 versnellingen. Bepaal de afstand die nodig is om op snelheid te komen (optimist 1,5 bootlengte, J24 8 bootlengte) Boot A heeft de juiste ligging om goed te accelereren Denk bij het accelereren aan de 4 versnellingen. Bepaal de afstand die nodig is om op snelheid te komen (optimist 1,5 bootlengte, J24 8 bootlengte) A Vooral bij een start in het midden accelereer eerder dan je tegenstanders
16
Geometrie van de baan layline Bovenboei De positie van de bovenboei heeft veel invloed op de strategie
17
Kruisrak Hans Loermans
18
Het speelveld Veilige zone Verhoogd risico Buiten spel
19
De ladder De ladder draait als de wind draait. Pas op met het nemen van je verlies De ladder draait als de wind draait. Pas op met het nemen van je verlies Winddraaiing 5º 10º 15º 20º Afstand tussen de boten 12% 25% 37% 48%
20
Tactische principes Vrije wind en manoeuvreer ruimte; Consolideer je positie; Blijf in de buurt van het midden van de baan; Vermijd de layline; Blijf bij de vloot; Leid de vloot; Eerst de lange slag dan de korte. Vrije wind en manoeuvreer ruimte; Consolideer je positie; Blijf in de buurt van het midden van de baan; Vermijd de layline; Blijf bij de vloot; Leid de vloot; Eerst de lange slag dan de korte. Consolideren als het kan
21
Voorbeelden Vrije wind en manoeuvreer ruimte; Consolideer je positie; Leid de vloot Vrije wind en manoeuvreer ruimte; Consolideer je positie; Leid de vloot Consolideren als het kan Voer de vloot lijwaarts aan
22
Voorbeelden Blijf in de buurt van het midden van de baan; Vermijd de layline; Eerst de lange slag dan de korte. Blijf in de buurt van het midden van de baan; Vermijd de layline; Eerst de lange slag dan de korte.
23
Vrije wind Strategie: Verander je strategie niet. OOK ALS: Je even gedwongen wordt om er vanaf te wijken. Strategie: Verander je strategie niet. OOK ALS: Je even gedwongen wordt om er vanaf te wijken. Tegenliggers: Kien goed uit wanneer je over bakboord door een veld met tegenliggers vaart. DENK AAN: De luwte Tegenliggers: Kien goed uit wanneer je over bakboord door een veld met tegenliggers vaart. DENK AAN: De luwte Buitenste boot: Zoek de vrije wind Klap weg als het kan Klap terug als je strategie anders is Buitenste boot: Zoek de vrije wind Klap weg als het kan Klap terug als je strategie anders is
24
Lay line Pas op voor de layline !!!!!! Vaar er niet overheen Laat je er niet overheen drukken De layline draait met de wind Pas op voor de layline !!!!!! Vaar er niet overheen Laat je er niet overheen drukken De layline draait met de wind
25
Dekking Losse dekking: Dwingt je tegenstander niet om te reageren. Je vaart onder dezelfde condities als je tegenstander. Losse dekking: Dwingt je tegenstander niet om te reageren. Je vaart onder dezelfde condities als je tegenstander. Overstag: Zorg dat je bovenwinds uitkomt. DENK AAN: Als je bovenwind klapt loopt de tegenstander onder je door. Overstag: Zorg dat je bovenwinds uitkomt. DENK AAN: Als je bovenwind klapt loopt de tegenstander onder je door. Strakke dekking: Tegenstander in de vuile wind. Dwingt je tegenstander om te reageren. Strakke dekking: Tegenstander in de vuile wind. Dwingt je tegenstander om te reageren.
26
Gunstige lij positie 9.1 +4.9 o 9.5 +10.6 o 10.8 +10.2 o 11.0 +5.7 o 8.4 +2.4 o 5.7 +16.2 o 13.7 +4.0 o 11.8 +1.5 o 8.8 -4.7 o 9.6 -13.3 o 11.4 -10.0 o 11.3 - 4.5 o 9.5 -4.5 o 9.8 - 6.4 o 10.2 - 6.2 o 10.6 - 4.9 o 10 Knots Vuile wind
27
Verdedigen Vastzetten groene boot: Tegenstander kan pas overstag als jij gaat. Je vaart beide de goede kant uit. Vastzetten groene boot: Tegenstander kan pas overstag als jij gaat. Je vaart beide de goede kant uit. Strak naar los: Een strakke dekking de goede kant uit. Een losse dekking de verkeerde kant uit. Strak naar los: Een strakke dekking de goede kant uit. Een losse dekking de verkeerde kant uit.
28
Verdedigen vloot Blijf tussen het centrum va de vloot en de boei.
29
Bij elkaar houden C C D D B B A A 1 1 1 1 3 2 2 2 2 3 3 3 Boot A: Controleert de vloot door: Tussen centrum en boei te blijven. Boot B terug te dwingen door strak te dekken over stuurboord en vervolgens los te dekken over bakboord. Boot A: Controleert de vloot door: Tussen centrum en boei te blijven. Boot B terug te dwingen door strak te dekken over stuurboord en vervolgens los te dekken over bakboord. Strakke dekking Losse dekking
30
D´r boven op D’r voor: Duwt je tegenstander terug. Tegenstander gaat reageren. Reactie is moeilijker te pareren. D’r voor: Duwt je tegenstander terug. Tegenstander gaat reageren. Reactie is moeilijker te pareren. D’r boven: Duwt je tegenstander terug. Tegenstander gaat reageren. Reactie is goed te pareren. D’r boven: Duwt je tegenstander terug. Tegenstander gaat reageren. Reactie is goed te pareren. Vastzetten SB boot: Als SB boot achterlangs stuurt dan: Direct overstag om de SB boot vast te zetten Dit lukt niet altijd Vastzetten SB boot: Als SB boot achterlangs stuurt dan: Direct overstag om de SB boot vast te zetten Dit lukt niet altijd Als de tegenstander toch niet anders kan dan meevaren, maakt dit niet uit.
31
Kruisende koersen Gaat u maar voor: Zie bij BB. Vaar laag in de groef (verander je trim en hangen---hangen--- hangen) Gaat u maar voor: Zie bij BB. Vaar laag in de groef (verander je trim en hangen---hangen--- hangen) “VIJF” opties 1.Direct overstag; 2.Er onder klappen; 3.Vallen en er achterlangs; 4.Er voorlangs en klappen; 5.Er voorlangs en door varen. “VIJF” opties 1.Direct overstag; 2.Er onder klappen; 3.Vallen en er achterlangs; 4.Er voorlangs en klappen; 5.Er voorlangs en door varen. Gaat u maar voor: Als je over bakboord de goede kant uit gaat lok de boot over SB niet mee. Klap ook zeker niet mee. Gaat u maar voor: Als je over bakboord de goede kant uit gaat lok de boot over SB niet mee. Klap ook zeker niet mee.
32
De onzichtbare boot Als een oranje boot wenkt dat de rose boot voorbij kan. De rose boot moet oppassen voor de (onzichtbare boot) Zowel de blauwe als de rose boot moeten iets gaan doen De oranje boot is lachende derde Als een oranje boot wenkt dat de rose boot voorbij kan. De rose boot moet oppassen voor de (onzichtbare boot) Zowel de blauwe als de rose boot moeten iets gaan doen De oranje boot is lachende derde De verborgen boot Zicht van de stuurman is beperkt en wordt belemmerd door de oranje boot Worden beide gedwongen iets te doen
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.