Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdBert Visser Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Voorlichtingsavond groep 8 Schooljaar 2013-2014
2
Welkom Voorstellen Planning
3
Manier van werken: Dalton onderwijs Bas + obs de Horst Dalton ods de Nachtegaal Zelfstandigheid door Dagtaken en Weektaken Dalton planbord Samenwerken Differentiatie naar niveau Meervoudige intelligentie Doelenmuur
4
We werken we zoveel mogelijk met een dagtaak. In de dagtaak zitten vooral de vakken taal, lezen, rekenen en schrijven. De kinderen krijgen ’s morgens instructie over deze vakken. Ze kunnen na de instructie momenten werken aan de vakken. De volgorde mogen zij zelf bepalen, maar zij moeten er wel voor zorgen dat het werk diezelfde dag klaar is. We proberen hiermee het volgende te bereiken: - leerlingen zelfstandiger maken (zelf de tijd indelen, kleine probleempjes zelf oplossen), - meer verantwoordelijk te zijn voor hun eigen werk (werk moet af zijn, hulp vragen bij anderen, soms zelf nakijken en fouten verbeteren) - tijd creëren voor de leerkracht om leerlingen (bijv. de leerlingen met een eigen leerlijn) Individueel te helpen. Wij maken hierbij gebruik van blokjes. Staat het blokje op rood, dan mag er niet overlegd worden. Staat het blokje op groen, dan is overleg toegestaan. Het vraagteken geeft aan dat de leerling een vraag aan de leerkracht heeft Voor enkele vakken worden weektaken opgegeven. Na de instructie hebben de kinderen dan een week de tijd om de verwerking af te maken.
5
Taal : Taaljournaal lesdaglestypeLesinhoudmaterialen dag 1leerkrachtgebondenwoordenschatlesboek dag 2zelfstandig werkenkeuzeactiviteiten activiteitenboek of kopieerblad dag 3leerkrachtgebondentaalbeschouwinglesboek dag 4zelfstandig werkenkeuzeactiviteiten activiteitenboek of kopieerblad dag 5leerkrachtgebondenevaluatietoetsboek
6
Spelling: methode Taaljournaal lesdaglestypelesinhoudmaterialen dag 1leerkrachtgebondenintroductie en instructiewerkboek dag 2zelfstandig werkenoefenenwerkboek dag 3zelfstandig werkenoefenenkopieerbladen
7
Rekenen: Wereld in getallen 4
8
Leerjaar en blokken: De wereld in getallen bevat stof voor 36 lesweken. Elk leerjaar is opgedeeld in 8 blokken van 4 of 5 weken. Bij een blok van 5 weken zijn de eerste 4 weken voor de basisstof. In week 5 volgt de toets met daarna herhaling en verrijking. Vaste weekopbouw: Elk rekenonderwerp een vaste dag Zo is elke 3e les van de week bv gewijd aan meten, meetkunde, tijd en geldrekenen. Instructieles: Altijd één doel Elke les duurt 50 tot 60 minuten en heeft steeds dezelfde opbouw. Zo start de les standaard met een automatiseringsoefening. Bij de instructie staat altijd 1 doel centraal. Weekschema maandag getallen dinsdag bewerkingen woensdag projectles: meten, meetkunde, tijd en geldrekenen donderdag bewerkingen vrijdag afronding weektaak
9
Begrijpend lezen: Nieuwsbegrip XL Wat is Nieuwsbegrip? * wekelijks teksten en opdrachten en een filmpje aan de hand van de actualiteit * vier niveaus (AA, A, B,C) * leesstrategieën * digibord Lezen: * Bibliotheekboek lezen * Bijhouden leesniveau
10
Wereldoriëntatie
11
Overige vakken Sociaal emotionele vorming: Soemo kaarten Gymnastiek Creatieve vakken Werkstuk/boekbespreking
12
Specifieke zaken groep 8 Traject verwijzing V.O. Drempeltoets 18-11-2013 NIO/NPVJ 12-11-2013 Bezoeken V.O. scholen/scholenmarkten Werkweek 22 t/m 25 april Werkweek Musical
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.