Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdClara de Vos Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Onderzoek naar gebruik en effectiviteit van de WERK-portal Saskia Verstegen
2
Onderzoeksopzet Literatuuronderzoek Analyse gebruikersgegevens Interviews
3
Literatuuronderzoek Kenmerken van zwakke leerders Hebben vaak meer moeite met basale verwerkingsprocessen waardoor er minder vrije ruimte in het werkgeheugen is om nieuwe informatie te verwerken en te integreren in al bestaande kennis Kenmerken van e-learning – Interactief – Zowel visuele als auditieve stimuli Geschikt voor SW-medewerkers? Ja! Zeker in combinatie met blended learning
4
Gebruikersgegevens Top 10 programma’s 2015 Meeste deelnemersMeeste bezoekers 1Klik & Tik. De basisTaalgids 2Handige HermanKlik & Tik. De basis 3Oefen LingoKlik & Tik. Het internet op 4Aan de slagWPO Interactief (leerroute) 5Lees en Schrijf! AlgemeenKlik & Tik. Samen op ‘t web 6Lees en Schrijf! Geld en rekenenLees en Schrijf! Taal op je werk 7ffRekenenTaalklas.nl (1-12) 8 Lees en Schrijf! Geld en rekenen 9PC-vaardigffRekenen 10Lees en Schrijf! Extra oefeningenLees en Schrijf! Uit en thuis Tabel 1. Programma statistieken (bron: ETV.nl)
5
Interviews 15 SW-bedrijven, 19 geïnterviewden 4 thema’s – Inzet van de WERK-portal – Algemene opinie binnen het bedrijf en van de geïnterviewden persoonlijk – Voortgang bij gebruikers – De Lees & Schrijf! programma’s
6
Resultaten: Inzet Gemiddeld 1.5 uur per week, weinig thuisgebruik Individueel werken (8) of gecombineerd met klassikaal werken (5) Groepsroutes (4), individuele routes (8) of geen routes (2) Bestaande of aangepaste route (7), zelf samengestelde route (4) Taal (11), rekenen (9), PC (8), werk (3) Populaire programma’s: ffRekenen; Klik & Tik; Lees en Schrijf!; Oefen Lingo; PC-vaardig; Taalgids; Taalklas.nl
7
Resultaten: Opinies Positieve punten Herkenbaarheid van onderwerpen Aansluiting bij het niveau van gebruikers Groot aanbod aan programma’s Gebruiksvriendelijkheid Ondersteuning van filmpjes en animaties Laagdrempeligheid Duidelijke uitleg Verbeterpunten Technische problemen Gebruiksvriendelijkheid voor docenten Consistentie tussen programma’s Meer praktische of toegepaste oefeningen Communicatieplatform voor docenten Vraag naar meer of andere programma’s
8
Resultaten: Voortgang (1) Over het algemeen wordt vooruitgang waargenomen (13/15) Vooruitgang is niet altijd direct te zien Geen concrete metingen VaardighedenAantal bedrijven dat vaardigheid oefent Aantal bedrijven dat voortgang rapporteert Taal117 Rekenen96 Computer88 Werk32 Sociaal31 Tabel 2. Voortgang rapportage
9
Resultaten: Voortgang (2) Niet alleen vaardigheden gaan vooruit Portal kan ook bijdragen aan verbetering in gevoel van eigenwaarde (11) en zelfredzaamheid (9) en het vinden of behouden van een baan (8) Maar: de WERK-portal is niet de enige tool die ingezet wordt binnen SW-bedrijven en dus niet als enige verantwoordelijk voor vooruitgang
10
Resultaten: Lees & Schrijf! Zowel voor Nederlandssprekende gebruikers als anderstaligen geschikt Wordt ingezet om taalvaardigheid te oefenen of vanwege het onderwerp van een oefening Als mensen op het goede niveau werken zijn de programma’s uitdagend en motiverend Maar 1.5 uur per week is te weinig om een taal goed te kunnen leren
11
Conclusies E-learning en de portal worden breed ingezet Over het algemeen zeer positief oordeel Focus op basisvaardigheden Werknemersvaardigheid blijft achter Voornaamste punten – Goede aansluiting bij de doelgroep – Technische problemen moeten opgelost worden – Breed aanbod – Mogelijkheid tot groei Alle adviezen zijn doorgegeven aan SBCM
12
Vragen? Saskia Verstegen s.a.j.m.verstegen@uu.nl
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.