Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdJan Coppens Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
Introductie Ik ben….. – Marguerite Klinkers – Social Media enthousiasteling – Vind het interessant en belangrijk om ouders voor te lichten op het gebied van social media en kinderen.
2
Introductie Ik ben…. -Marc Dubach -
3
Wat doet uw kind op Social Media? Foto
4
Doel van de presentatie Ouders handvatten geven om hun kind goed op social media te begeleiden.
5
70% van de kinderen tussen de 9 en 12 jaar hebben een account op social media. Bron: GGD Zaanstreek Op 8-jarige leeftijd heeft bijna een kwart van de kinderen een mobiel. Op 12-jarige leeftijd is nagenoeg iedere jongere in het bezit van een smartphone.
6
Populaire social media voor kinderen Facebook Hyves Twitter Instagram
7
Hyves nog steeds populair Facebook wint aan populariteit
8
Twitter en Instagram Twitter 3,5 mln bezoekers Instagram 160.00 bezoekers
9
Tot de kern Wat doe je als je kind naar je toekomt en zegt dat hij op Facebook wil?
10
Leg uit waar social media voor staat: VerbindenKennis delen
11
Ga aan de slag Laat jouw profiel zien. Laat goede en slechte voorbeelden zien. Maak samen een account aan. Zorg dat de privacy instellingen goed staan. Hou het wachtwoord nog even geheim. Beheer zijn vriendschapsverzoeken.
12
Vrienden? Vriendschapsverzoeken, wie laat je toe? Je ouders Je eigen vrienden en vriendinnen Aardige klasgenoten (betrouwbare) familieleden Geen ouders van vriendjes
13
Kennis delen (berichten) Wat is leuk om te posten en wat is minder geschikt. Schrijf niet: ‘Bas, ik vond je niet zo aardig vandaag op school.’ En leg uit waarom.
14
Vervolgens…. Leg uit dat iedereen kan meelezen er zich ermee kan bemoeien. Wees open Geef vertrouwen Zorg dat uw kind zich attent opstelt.
15
Wat moet je niet doen. Verbieden Kinderslot, tijdsklok (in eerste instantie)
16
Zelf geen ervaring met social media? Zorg dat je op de hoogte bent Vraag aan vrienden die wel ervaring hebben Volg een cursus Maak zelf eerst een account aan
17
Minecraft Een interactieve gamessite waarmee je met behulp van blokken prachtige bouwwerken kunt maken. Maar pas op voor de monsters…
18
MoviestarPlanet
19
HabboHotel Ontmoet je virtuele vrienden in de openbare ruimtes van het hotel en richt zelf je kamer in. Habbo werkt met credits.
20
Chatregels Geef nooit privégegevens Wees aardig en respectvol Waarover gaan leuke gesprekken, en waarover gaan minder leuke gesprekken? Trap er niet in als andere kinderen je mooie cadeautje beloven Spreek niet zomaar af met kinderen die je via chat hebt leren kennen.
21
Vragen van ouders
24
Hoe voorkom je digitaal pesten? Niet (helaas) Komt ca 10% voor tussen 9 – 12 jarigen Wat als jouw eigen kind pest.
25
Samengevat Vragen en zorgen ontstaan door te weinig interesse en te weinig sturing in de online activiteiten van uw zoon of dochter. Dus: begin op tijd met het mediawijs maken van uw kind!
26
Richtlijn mediagebruik Stichting Mijn Kind Online raadt aan als mediagebruik: tot 2 jaar: 5 minuten per dag samen tv-kijken en een paar keer per week samen surfen; 2 - 4 jaar: 5 à 10 minuten per keer, tot maximaal 30 minuten per dag; 4 - 6 jaar: 10 à 15 minuten per keer, tot maximaal 1 uur per dag; 6 - 8 jaar: maximaal 1 uur per dag, verdeeld over periodes van maximaal 30 minuten; 8 - 10 jaar: maximaal 1 à 1½ uur beeldschermtijd per dag; 10 - 12 jaar: maximaal 2 uur beeldschermtijd per dag; 12 jaar en ouder: maximaal 3 uur beeldschermtijd per dag. Maar… kijk wat jij acceptabel vindt en wat jullie beiden fijn vinden. Bron: mijnkindonline.nl
27
Tenslotte….. Ik vind dat mediaopvoeding een onderdeel moet worden van de algemene opvoeding. Als kinderen zich goed begrepen voelen door hun ouders dan zal er veel minder internetverslaving en slecht gedrag op internet voorkomen.
28
Nuttige websites over dit onderwerp. Mijnkindonline.nl Mediaopvoeding.nl Digibewust.nl Consuwijzer.nl Ouders.nl Mijnprivacy.nl Mediawijzer.nl
29
Vragen?
30
Dank voor uw aandacht. Wil je contact met ons opnemen? Dat kan!
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.