Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
GepubliceerdNele Wouters Laatst gewijzigd meer dan 8 jaar geleden
1
VOOR WAT HOORT WAT: samenwerking tussen diagnostische research en klinische praktijk Frida van Doorn Polikliniek kinder- en jeugdpsychiatrie en psychologie
2
De klinische praktijk 600 intakes per jaar in multi disciplinair team Externaliserende stoornissen Internaliserende stoornissen Somatiserende klachten Eetstoornissen Baby peuter poli Breed spectrum van stoornissen De onderzoeksvraag: Is er wel/niet sprake van psychiatrische stoornis? Gestandaardiseerd psychologisch onderzoek als vast onderdeel
3
Wat, hoe en waarom
4
BinnensteBuiten Groot patiëntgebonden onderzoek (n=5000) Onderzoek naar netwerken van genen Gestructureerde diagnostiek met behulp van vragenlijsten en (semi)gestructureerde interviews
6
Screening Psychopathologie breed + ASS specifiek Screening Psychopathologie breed + ASS specifiek Diagnostiek a. Classificerend b. Intelligentie Diagnostiek a. Classificerend b. Intelligentie a.CBCL, TRF, YSR M-CHAT, SRS b. SCQ a. ADOS b.IQ Procedure Zorgpad Onderzoek a. Verdieping Diagnostiek b. Familie & DNA Onderzoek a. Verdieping Diagnostiek b. Familie & DNA a.senso- motoriek, talent, etc. ADI-R, DISC-P b.Vragenlijsten over familie & Speeksel
7
Wat merkt de poli kliniek daarvan? Uitgebreide data verzameling (gestructureerde vragenlijsten) voorafgaand aan het ouder gesprek in te zien in database Scores van het standaard psychologisch onderzoek - opnemen in database - genereert rapportage
8
De database
9
Weergave scores SCQ
10
Weergave scores SRS
11
Overzicht aseba lijsten
12
Weergave aseba lijsten
13
Genereren van rapportage – aseba lijsten Samenvatting informatie gestandaardiseerde meetinstrumenten Vragenlijsten: CBCL en TRF (1½ t/m 5 jaar) DSM-schalen Vader scoort M klinisch op Pervasieve Ontwikkelingsproblemen, subklinisch op Angstproblemen, Aandachtstekort/Hyperactiviteits-problemen. Moeder scoort M klinisch op Angstproblemen, Pervasieve Ontwikkelingsproblemen. Syndroomschalen Vader scoort M klinisch op Emotioneel reactief, Aandachtsproblemen, subklinisch op Angstig/Depressief. Moeder scoort M klinisch op Emotioneel reactief, Angstig/Depressief, Lichamelijke klachten. Leerkracht scoort M klinisch op Emotioneel reactief, subklinisch op Lichamelijke klachten. Internaliseren / Externaliseren / Totaal Vader scoort M klinisch op Internaliseren, subklinisch op Totaal. Moeder scoort M klinisch op Internaliseren, subklinisch op Totaal. Leerkracht scoort M klinisch op Internaliseren.
14
Genereren van rapportage - SRS Social Responsiveness Scale (SRS) Informant:leerkracht (V) Schaal:Score:Normering*: 1. Sociaal bewustzijn6normaal 2. Sociale cognitie8normaal 3. Sociale communicatie13normaal 4. Sociale motivatie4normaal 5. Autistische maniertjes10normaal SRS Totaalscore*40normaal Totaalscore: Normaal Kinderen in de algemene populatie die geen autisme spectrum stoornis hebben, behalen meestal een score binnen deze range. Het komt een enkele keer voor dat kinderen met een erg milde vorm van autisme een score behalen in de bovenste regionen van deze range. Een kind dat vroeger gediagnosticeerd is met een autisme spectrum stoornis kan zich later nog sterk ontwikkelen zodat hij/zij - op basis van huidig gedrag - niet meer volledig voldoet aan de criteria voor een autisme spectrum stoornis.
15
Informatie DISC op te halen uit EPD Samenvatting DISC-verslag: Diagnose voor Separatie angststoornis (jaar) luidt: AANWEZIG Diagnose voor Separatie angststoornis (maand) luidt: AANWEZIG Diagnose voor Specifieke fobie - thunder and lightning luidt: AANWEZIG Diagnose voor Obsessief compulsieve stoornis luidt: AANWEZIG Diagnose voor Depressie in engere zin luidt: AANWEZIG
16
Het invoeren van de testscores
17
Het genereren van de rapportge Onderzoeksdatum:18-05-2011 Invoerdatum:23-05-2011 Ingevoerd door:192555 WISC-III-NL (Normen 2005) VerbaalPerformaal Informatie8Onvolledige Tekeningen16* Overeenkomsten9Substitutie13 Rekenen7Plaatjes Ordenen10 Woordkennis8Blokpatronen14 Begrijpen8Figuur Leggen11 Cijferreeksen(4)Symbolen Vergelijken(13) Doolhoven(16) * Deze score wijkt significant af van het gemiddelde van de subtests van desbetreffende schaal (p <.05) (...) Deze scores worden niet meegenomen bij de berekening van de totale, performale en verbale intelligentiescore Factor Verbaal BegripFactor Perceptuele Organisatie Informatie8Onvolledige Tekeningen16* Overeenkomsten9 Plaatjes Oardenenaa10 Woordkennis8Blokpatronen 14 Br Leggen11 Factor Verwerkingssnelheid Aanvullende subtests Substitutie13Rergelijken 13Cijferreeksen 4Doolhoven1 score wijktsignificant af van het gemiddelde van de subtests van desbetreffende factor (p <.05) 95% betrouwbaarheidIQ- scoreNiveau Totaal:95-109102 onbetrouwbaar Verbaal:80-9687 benedengemiddeld Performaal:108-128121 inconsistent Verbaal Begrip:82-9889 benedengemiddeld Perceptuele Organisatie:106- 127119inconsistent Verwerkingssnelheid:104-125 117bovengemiddeld
18
Factor Verbaal BegripFactor Perceptuele Organisatie Informatie8Onvolledige Tekeningen16* Overeenkomsten9Plaatjes Ordenen10 Woordkennis8Blokpatronen14 Begrijpen8Figuur Leggen11 Factor VerwerkingssnelheidAanvullende subtests Substitutie13Rekenen7 Symbolen Vergelijken13Cijferreeksen4 Doolhoven16 * Deze score wijkt significant af van het gemiddelde van de subtests van desbetreffende factor (p <.05) 95% betrouwbaarheidIQ-scoreNiveau Totaal:95-109102onbetrouwbaar Verbaal:80-9687benedengemiddeld Performaal:108-128121inconsistent Verbaal Begrip:82-98 89benedengemiddeld Perceptuele Organisatie:106-127119inconsistent Verwerkingssnelheid:104-125117bovengemiddeld
19
ADOS voor onderzoeksprojecten - 1 gecertificeerde medewerker voor de praktijk - Praktijk mensen volgen training met video’s - Geen consensus oefening - Geen controle op kwaliteit afname en scoring
20
2011: ADOS in de eigen instelling Module 1&2 3 gecertificeerd 2 in training Module 3&4 16 gecertificeerd 3 in training 2 trainers
21
2011: Ados in de regio Module 1&2 16 gecertificeerd 2 in training Module 3&4 38 gecertificeerd 19 in training
22
2011: Consensus Bijeenkomsten die voor alle instellingen toegankelijk zijn 3x per jaar Consensus trainers over instellingen heen Aansluiting bij landelijke trainingen
23
TOF – Test Observation Form - Als alle ASEBA formulieren bedoeld voor gestandaardiseerde beschrijving van het functioneren van het individu - 125 vragen over gedrag, affect en test-taking style - Kan ingevuld worden na afname van elke cognitieve test - Door de onderzoeker of door een observant - Leeftijdsrange 2-18 jaar
24
Functies TOF - Vergelijking met normgroep in een zelfde relatief gestandaardiseerde situatie. - Vergelijking met observaties van ouders en leerkracht Inschatting van de validiteit van de testresultaten
25
Resultaat scoring TOF - Totaalscore -Totaal score internaliserende problemen - Totaalscore externaliserende problemen Subschalen internaliserende problemen: - teruggetrokken gedrag - taal/denkproblemen - angstig gedrag Subschalen externaliserende problemen - oppositioneel gedrag - aandachtsproblemen
26
Totaalscores TOF (n=116)
27
Subschalen TOF (n=116)
28
- Meer gegevens - Vroeg in het traject - Makkelijk op te nemen in EPD - Vereenvoudiging en systematisering rapportage - Systematisering observaties (TOF) - Professionalisering ASS diagnostiek Winst voor de praktijk
29
Vragen vanuit de praktijk Praktijk: Hoe om te gaan met oudergesprekken nu er zoveel voorinformatie is. Research: Nederlandse normering TOF? Samenhang TOF scores ADHD?
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.