De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in.

Verwante presentaties


Presentatie over: "NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in."— Transcript van de presentatie:

1 NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in het bedrijfsleven! © NINTES mei ’16

2 2 CV De heer ing. M.C.J. (Martin) van Pernis (1) De heer ing. M.C.J. (Martin) van Pernis (Voorzitter Raad van Bestuur Siemens Nederland N.V.) Geboren : 27 januari 1945 te ’s Gravenhage Functies : ­ 2003 President Siemens Groep in Nederland, Voorzitter Raad van Bestuur Siemens Nederland N.V. ­ 1999 Vice-voorzitter Raad van Bestuur Siemens Nederland N.V. ­ 1996 Lid Raad van Bestuur Siemens Nederland N.V. ­ 1991 Toetreding Directieraad Siemens Nederland N.V. ­ 1988 Benoeming Adjunct Directeur Siemens Nederland N.V. ­ 1971–1988 Breed spectrum aan leidinggevende functies binnen de ­ Siemens Organisatie bij velen van de verschillende activiteiten in Nederland en daar buiten.

3 CV De heer ing. M.C.J. (Martin) van Pernis (2) Nevenfuncties: ­ President Commissaris van Siemens Audiologie Techniek B.V. te Den Haag. ­ President Commissaris van Dutch Space B.V. te Leiden ­ Commissaris van Siemens VDO-Trading B.V.te Eindhoven. ­ Commissaris van Fujitsu Siemens Computers B.V. te Maarssen ­ Commissaris van Siemens Industrial Turbomachinery B.V. te Hengelo ­ Commissaris van Recontec B.V. te Dordrecht ­ Bestuursvoorzitter van Transrapid Nederland te Den Haag; een consortium van ABN-AMRO; Ballast Nedam; BAM-Groep, Fluor en Siemens Nederland voor de invoering van de magneetbaantechnologie in Nederland. En nog vele maatschappelijke functies 3

4 Inleiding Martin van Pernis (1) ­ Van Pernis geeft aan dat innovatie niet het juist woord is binnen Siemens, maar dat daar gesproken wordt over veranderen. ­ Het woord innovatie suggereert dat het erg grote veranderingen zijn, terwijl innovatie/verandering juist in kleine stappen moet gebeuren. ­Een voorbeeld is de mode; daarin zijn de verschillen per jaar minimaal, waardoor de acceptatie van de kopers groot is en het toch anders genoeg is om nieuwe kleding aan te schaffen. ­Een ander voorbeeld is de mobiele telefonie, de verschillen ten opzichte van de eerste jaren is niet groot, er zijn echter elk keer kleine add-ons toegevoegd waardoor een telefoon maar 5 maanden mee gaat en slechts 3 maanden geld oplevert. ­Een derde voorbeeld is de magneettrein, deze is veiliger, goedkoper en heeft verder alleen maar voordelen. Toch lukt het niet, of in ieder geval duurt het heel lang. Waarschijnlijk omdat de ontwikkeling150 jaar stil gestaan heeft en de verandering is nu in een keer te groot. Mensen kunnen niet te snel veranderen. 4

5 Inleiding Martin van Pernis (2) Welvaart is niet de beste omgeving voor verandering. In amerika zit verandering meer in de cultuur, er is een cultuur nodig waarin mensen hongerig zijn naar innovatie. Jonge mensen innoveren graag en staan vaak vooraan bij nieuwe ideeen, de oudere generatie in een bedrijf heeft al veel ervaring en volgt vaak de verandering. De moeilijkheid zit bij de middelste groep, zij zijn vaak tegen innovatie. Zij moeten de jonge generatie ruimte geven voor innovatie en moeten door het bedrijf gestimuleerd worden om mee te gaan met veranderingen. Marketing is een heel belangrijk onderdeel van innovatie/verandering: ­ Apple, de producten zijn technisch niet nieuw, maar worden verkocht door de goede marketing. ­ LCD schermen: geen nieuwe techniek, kwaliteit misschien minder, maar succes door marketing ­ TomTom: de techniek bestaat al jaren (Philips had in 1983 al een vergelijkbare techniek, Karin). Het is dus geen nieuwe techniek, maar het is een succes door haar goede marketing. 5

6 Inleiding Martin van Pernis (3) ­ Samenvattend: ­Verandering moet plaats vinden in kleine stappen ­ Cultuur is een belangrijke basis voor verandering. ­Verandering is afhankelijk van mensen. ­ Marketing is een heel belangrijk onderdeel van innovatie/verandering. 6

7 7 Vragen (1) - Hoe stimuleer je verandering binnen je bedrijf? door kleine symbolische beloningen, niet belonen afhankelijk van grootte van de innovatie (hierdoor wordt de drempel te hoog om ideeen aan te dragen), door het bespreken van innovatie binnen een kleine groep (je moet je op je gemak voelen), alle ideeen behandelen, ook minder goede. - Is Amerika wel echt zo innoverend? Europa is veel beter in het bedenken van technische ideeen, maar toch komen er minder ideeen op de markt. Het probleem zit in acceptatie van de consument en in het overbrengen van het idee naar de consument. ­ Wat is de rol van de klant bij innovatie? Producten moeten in de praktijk getest worden, dus de klant is heel belangrijk en moet vroeg in het proces helpen om te testen.

8 8 Vragen (2) ­ Wat betekent innovatie voor de (zakelijke) dienstverlening? Interface met de klant is heel belangrijk, je moet het de klant naar zijn zin maken. - Wat moet de overheid doen om innovatie te stimuleren? Niet alleen de overheid moet actie ondernemen, ook de branche-organisaties. Zij moeten meer trots zijn op innovatie. ­ Wat moeten bedrijven doen voor studenten en jonge medewerkers? Vanuit het bedrijfsleven moet men zich meer verdiepen op acties van scholen en laten weten dat ze trots zijn op die innovatie.


Download ppt "NINTES Netherlands Institute for New Technology, Economic and Social studies Nintes Experience 19 september 2007 Innoveren; empowerment en vernieuwen in."

Verwante presentaties


Ads door Google