De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

VVV Zuid-Limburg in perspectief Anya Niewierra Algemeen directeur VVV Zuid-Limburg 10 september 2014.

Verwante presentaties


Presentatie over: "VVV Zuid-Limburg in perspectief Anya Niewierra Algemeen directeur VVV Zuid-Limburg 10 september 2014."— Transcript van de presentatie:

1 VVV Zuid-Limburg in perspectief Anya Niewierra Algemeen directeur VVV Zuid-Limburg 10 september 2014

2 Toerisme is het DNA van Valkenburg a/d Geul Gemeente met hoogste werkgelegenheid in toerisme van Limburg -> 50% direct Gemeente met de meeste overnachtingen Gemeente met de hoogste bestedingen Gemeente met de stuwende innovaties (o.a. wellness, wielrennen, kerst in grotten, transformaties) Gemeente met de langste toeristische geschiedenis: geboorteplaats VVV Hoofdkantoor VVV Zuid-Limburg

3 Oudste VVV van Nederland * Geboorteplaats VVV in Nederland in 1885

4

5 NV Toerisme en Vrije Tijd Zuid-Limburg Directie Ministeries Provincie Gemeenten Divisie Vermaak Attracties, evenementen, festivals, horeca, sportmanifestaties, cultuur, waterrecreatie, excursies, Kooptoerisme/shoppen, agrotoerisme Divisie Verblijf Hotels, pensions, guesthouses, B&B’s, campings, bungalowparken, groepsaccommodaties, bootligplaatsen, appartementen, huisjes Divisie Vervoer Bereikbaarheid per auto, trein, bus, taxi, vliegtuig, boot bewegwijzering, parkeren, Fiets-, wandel-, ruiterroutes Marketing, Content verzameling Productontwikkeling & Distributie VVV Zuid-Limburg Facilitaire Diensten Reisbureaus, Touroperators RECRON, KHN, HISWA ANWB, Kamer van Koophandel, NBTC, VVV Nederland, Onderwijs Divisie (Cultuur-) Landschap natuurgebieden, monumenten, parken, Natuurorganisaties, Boerenorganisaties, ecologische Verbindingszones

6 1994 Doelgroepen: nu heel NW Europa 2014

7 1994 Bereikbaarheid: heel Europa nu concurrent 2014

8 1994 Boekingen: vroeger money-maker nu money-looser 2014

9 1994 Communicatie kanalen: van een paar naar álles 2014

10 1994 Infoverstrekking: toen telefoon, balie en boekje. En nu? 2014

11 Bedreigingen die de VVV moet bevechten: “Een vijver met mínder vis, maar met méér vissers, die bovendien een betere hengel hebben.”

12 Bedreigingen die de VVV moet bevechten, intern: VVV Nederland verkoopt bonnen nu ook via andere punten (PTT, Primera, Bruna etc): -> al -/- € 8.000 in 2013. Stijgt mogelijk naar -/- € 20.000 in 2014 Recente uitspraak Rechtbank inzake BTW teruggave horeca. VVV mag geen BTW meer terug vorderen op boekingen. -> al -/- € 17.000 in 2014 Vrijwel géén inkomsten meer uit 09.00 nummer vanwege vindbaarheid nummers op google -> ca. -/- € 9.000 in 2014 Vrije val arrangementen door social deal e.a. -> ca. -/- € 4.000 Etc.

13 Bedreigingen die de VVV moet bevechten, extern: NL-ers hebben nu uit héél Europa de keus voor een weekendje weg (door door Ryan Air c.s. en Thalys). NL-ers gaan steeds minder in eigen land op vakantie (door globalisering) NL-ers zijn bestemming-zappers geworden (zoektocht naar nieuwe ervaringen) Dus dalend herhaalbezoek. Nieuwe bestemmingen met veel geld maken promotie in NL omdat NL-ers veel reizen en rijk zijn. NL-ers zappen over heel veel media (tablet, I-phone,TV, social media, internet, magazines, kranten, etc = boosten op verkorte aandachtscurve) NL-ers zijn digitale prijskopers geworden (Social Deal, Groupon, Booking.com). Dus wij hebben méér NL-ers nodig om het bestaande rendement te halen

14 Bedreigingen die de VVV moet bevechten: Conclusie: -> om de gastenstroom op gang te houden moet de VVV méér markten penetreren (m.n. D), méér communiceren in NL, met méér thema’s, via méér media Echter, met steeds minder geld.

15 De VVV financiën in 1994 en 2014 In 1994 is 42% van de totale begroting subsidie In 2014 is 22% van de totale begroting subsidie Per 1/1/2013 al met 10% bezuinigd = -/- € 150.000 En in 1994: -Géén evenementen ondersteuning -Géén massacommunicatie -Géén nieuwe media -Géén promotie dagtoerisme -Géén Duitsland promotie -En een bescheiden product (bijv. maar één brochure) Conclusie: > er wordt méér gedaan met minder geld vanwege schaalvergroting en hefboom

16 Inkomsten VVV i.r.t. hefboom Inkomsten via ondernemers promotiepakketten & sponsoring reclame inkomsten commissies (via boekingen) Inkomsten via gasten Winkel inkomsten Ticketservice, reizen en rondleidingen Agentschappen Inkomsten via derden Fee voor verrichte werkzaamheden en of projecten Inkomsten via overheden (22%) Prestatiesubsidie

17 Hefboom. Promotiegeld maken met subsidie Voorbeelden: ProductKostenInkomstenBijdrage Wegwijzer49.63469.49519.861 Acco-gids15.15448.55933.405 Sp. Leenhof155.81251.269-/- 104.543 Internet31.96741.9139.946 Tiger & EMS80.000372.695292.695

18 Hefboom, totaal 1.4 miljoen subsidie wordt omgezet in 6.5 miljoen aan activiteiten 22% publiek staat tot 78% commercieel Dit is ongebruikelijk in de wereld van de DMO’s (Destination Management Organisations). Normaliter in EU is overheidsbijdrage boven 75%. Immers, je verricht een publieke taak waarvoor geen commerciële partij beschikbaar is -> De grens van de hefboom is in 2013 bereikt. Verlaging subsidie zal tot extrapolatie verlies hefboom leiden. -> Voorbeelden van verloren hefboom: failliet VVV Veluwe (dit voorjaar), failliet VVV Noord- en Midden Limburg (in 2009)

19 Rollen en Middelen  Gemeente investeert in infrastructuur  VVV ‘verkoopt’ de regio  Ondernemer ‘verkoopt’ zijn hotel, restaurant, attractie etc.

20 Rollen en Middelen Groot onderzoek door Erasmus Universiteit in 2014: Directe omzet Valkenburg aan de Geul in 2008 (ZKA): € 154.000.000. 16% meer uitgaven door contact met VVV = € 24.640.000 Directe inkomsten Gemeente uit belastingen: € 3.600.000 Naar VVV: € 271.000 = 0,18 % van de omzet in Valkenburg = 7,5% van de belastinginkomsten Bezoekers geven na contact met de VVV tot 16% meer uit. Dit geldt zowel voor een fysiek punt als voor contact via de website.

21 Sinds 1999 (al 15 jaar) collectief financieringsmodel voor 18 gemeenten Om de 4 jaar overleg in Bestuur over doelen Huidige convenantperiode 2013 – 2016 Per 1/1/2013 al € 150.000 bezuinigd. Planning nieuwe convenantperiode: 2014:- Afronding bestedingen onderzoek ZKA 2015: - Bespreking in bestuur over doelen, beleid VVV - Bespreking IGOT over doelen, beleid VVV 2016:- Verdeelmodel opstellen binnen IGOT - Bespreking binnen bestuur - Bestuursleden verdedigen in PFH overleg - Als akkoord: PFH gaan naar Raden met dir. VVV In die 15 jaar heeft nog NOOIT een gemeente eenzijdig een besluit buiten het regionale model genomen.

22 Risico’s mogelijke bezuinigingen Failliet oudste VVV van Nederland én verlies van een uniek stuk Valkenburgse historie Verlies hoofdkantoor van VVV Zuid-Limburg (en dus werkgelegenheid van ca. 30 FTE op het Walramplein en Theodoor Dorrenplein) Verlies schaalvoordelen Verlies aan € 25.000.000 aan directe omzet ín Valkenburg Verlies € 5.000.000 aan hefboom Valkenburg brengt het collectief aan gemeentes schade toe Forse meerkosten bij herinrichting nieuwe VVV want, - Na korte tijd is na ieder VVV-failliet toch weer nieuwe VVV opgetuigd. - Echter: meer kosten voor overheid vanwege verlies hefboom en verlies kosten

23 Vragen? Discussie…


Download ppt "VVV Zuid-Limburg in perspectief Anya Niewierra Algemeen directeur VVV Zuid-Limburg 10 september 2014."

Verwante presentaties


Ads door Google