Download de presentatie
De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub
1
Rekensprint Rekensprint
2
Even voorstellen Marijke Theunissen
Ambulant begeleider De Onderwijsspecialisten Arnhem Ervaring in SBO / WSNS Praktijk! Rekensprint
3
Rekensprint Automatiseren tot 100 Mondelinge training
Een kant-en-klaar programma Rekensprint
4
Ontstaan Rekensprint Eigen rekenervaringen PABO Wiskobas SBO (MLK)
Ambulante begeleiding Rekensprint
5
Rekensprint
6
Rekenzwakte Volwassenen VO / MBO / HBO PO: Uitval op toetsen
Onvoldoende rekenkennis Afhankelijk van hulpmiddelen Rekensprint
7
Inspectierapport automatiseren rekenen
Februari 2011 Rekensterke scholen automatiseren minimaal 10 min p dag gebruiken naast methode aanvullend automatiseringsaanbod hanteren goede opbouw en doorgaande lijn in automatisering Rekensprint
8
Veel voorkomende oorzaken rekenproblemen
Basis tot 10 / 20 onvoldoende Te weinig rekenkilometers Wirwar aan oplossingsstrategieën Rekenstoornis / dyscalculie Andere (leer)stoornis Rekensprint
9
Voorbeeld: Lisa Leerling met DCD / ADD VIQ 114, PIQ 80
Doublure groep 4 Filmfragment 1: toets Rekensprint
10
Kenmerken zwakke rekenaars:
Blijven tellen (geen automatisering tot 10 / splitsen) Materiaalgebruik tot in het oneindige Onhandige / verschillende strategieën Vermijding, blokkades, faalangst Rekensprint
11
Basis van het rekenen Getalinzicht Tellen Sommen tot 10 en splitsen
Sprong over tiental Tafels Deze basis: automatiseren! Indien niet geautomatiseerd: echt leren rekenen zeer moeilijk! Idem met lezen: indien letterkennis / synthese niet geautomatiseerd is: lezen komt niet op gang. Spelling: letterkennis / analyse / begrip lange / korte klank: spelling blijft een drama. Rekensprint
12
Wat te doen bij rekenproblemen
Toets de basiskennis Bij problemen in de basis: ga rekenkilometers maken! Opbouw: vergelijking met lezen / spellen Rekensprint
13
Hoe maak je rekenkilometers?
Oefen vaak kort Zorg voor gegarandeerd succes Begin eenvoudig, herhaal, verkort, versnel, bouw langzaam uit naar moeilijker Oefen niet één onderdeel, maar ‘alles’ Geef vaak complimenten en betrek de ll bij het plan Slijp één strategie in Rekensprint
14
Vervolg rekenkilometers
Oefen elke dag de diverse onderdelen volgens dezelfde opbouw: Getaloefeningen (niveau hoger dan sommen) Tellen (niveau hoger dan sommen) Optellen / aftrekken Splitsen / sprong > 10tal Sommen binnen 10tal Tafels / delen (niet in begin) Rekensprint
15
Opbouwen rekenkilometers
Start met Eenvoudigste niveau sommen (<10) Eenvoudige splitsingen Getallen en tellen (> 10) Blijf herhalen / versnel Voorkom dat je veel uitleg moet geven Rekensprint
16
Essentie rekenkilometers
Stap voor stap Onder begeleiding Volgens een goede opbouw Inslijpen van rekenkennis Niet telkens uitvoerige instructie geven! Door het trainen van eenvoudige teloefeningen en sommen bereid je telkens de volgende stap voor. Rekensprint
17
Rekensprint Rekenkilometers zijn exact uitgewerkt
Kant en klaar, geen voorbereiding Remediërend Mondelinge training, systematische opbouw Individueel / in kleine groepjes Door bijna iedereen te geven Naast elke methode Rekensprint
18
Doelgroep Rekensprint lln met:
Automatiseringsproblemen Leerstoornissen (NLD, Dyscalculie, rekenproblemen bij DCD) Lager (performaal) IQ Onvoldoende rekentraining Rekensprint
19
Welke groep Vanaf medio groep 4 Groep 5-6
Groep 7-8: bij zware automatiseringsproblemen Rekensprint
20
Doel Rekensprint Tellen / getallen (-100 / -1000)
Memoriseren tot 10 / splitsen Automatiseren tot 100 (één strategie) van alle somtypes Memoriseren tafels en delen Verbeteren van de rekenprestaties Rekensprint
21
Duur Rekensprint 40 weken 4 keer per week Max 15 minuten per keer
Afhankelijk van probleem: 20 tot 40 wkn Daarna blijven herhalen / uitbouwen Rekensprint
22
Vereiste voorkennis Enig getalbegrip tot 100
Enig hoeveelheidsbegrip tot 100 Weten wat een som is Een som kunnen oplossen (met materiaal of tellend) Rekensprint
23
Weekkaart 1 Rekensprint
24
Start Rekensprint Beginsituatie: toets Invullen toetsgegevens
Bespreek plan met leerling (motivatie!) Vul oefenoverzicht in (trainers en tijdstippen training vastleggen) Aan de slag Rekensprint
25
Welke trainers Remedial teacher Leerkracht Ouder Klassenassistent
Stagiaire Andere leerling Combinatie van trainers Rekensprint
26
Beginsituatie Afname toets:
Diagnostische toets Rekensprint TTR / TTA CITO LVS Instapschema (ll start niet altijd in week 1 / kan het programma verkort doorlopen) Rekensprint
27
Diagnostische toets Rekensprint
28
Instapschema Rekensprint
29
Sprintkaartjes Visuele ondersteuning
Uitkomst en deelstappen achterkant Niet altijd als flitskaartje Voorkom verkeerd inslijpen Herhaal moeilijke kaartjes Rekensprint
30
Voorbeeld sprintkaartje
Antwoord op achterkant Rekensprint
31
Terug naar Lisa 8 maanden Rekensprint CITO RW van DLE 8 naar DLE 19
TTR van DLE 15 naar DLE 25 Gebruik van goede strategieën Meer zelfvertrouwen Filmfragment 2: rekentoets Lisa ( na 20 wkn) Rekensprint
32
Weekkaart week 20 Rekensprint
33
Strategie Deelstappen benoemen / inslijpen
Zie deelstappen achterkant kaartje Meteen antwoord is goed, behalve bij sprong over tiental Verkorten: 28+6=2,4,34 Rekensprint
34
Sprintkaartjes Rekensprint
35
Filmfragment 3 Begüm, groep 5 3 keer per week Oefent met ‘ hulpmoeder’
Week 16 Rekensprint Rekensprint
36
Vooruitgang Begüm 1 1/2 jaar Rekensprint
CITO RW van DLE 4 naar DLE 24, niveau van E naar C TTR van DLE 11 naar DLE 35 Leerachterstand verkleind van 0,73 naar 0,20 Filmfragment 4: Begüm week 40 Rekensprint
37
Tafels en delen Later in programma Aanvankelijk via herhaald optellen
Tempo flink opvoeren! Rekensprint
38
Redactiesommen Vanaf week 28: enkele redactiesommen
Ajodakt of Blokboek Redactiesommen Rekensprint
39
Resultaat leerling Tein
TTR CITO Rekensprint
40
Overige resultaten Groep 4 / 5, vooruitgang na 4 mnd in DLE’s
Meting na 4 maanden training, midden groep 4 / eind gr 4 of eind gr 5. Rekensprint
41
Interview Interview met een trainer (hulpmoeder)
Interview met een leerling Filmfragment 5 Rekensprint
42
Rekenkilometers maken helpt:
Voorwaarden: Goede opbouw Eén strategie Slijp alle somtypes apart in, mix daarna Vaak kort oefenen Leerling motiveren Volhouden! Rekensprint
43
Rekensprint www.schoolsupport.nl IB/RT-set: 1 compleet exemplaar
Schoolset: 3 exemplaren Rekensprint
44
In ontwikkeling Rekensprint start: eind gr 2 tot medio 4
Spellingsprint: vanaf medio 4 Rekensprint
45
Met dank aan De Sterrenkring Arnhem De Toermalijn Arnhem
Julianaschool Arnhem De Arnhorst Velp Rekensprint
46
Vragen ? Rekensprint
Verwante presentaties
© 2024 SlidePlayer.nl Inc.
All rights reserved.