De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC."— Transcript van de presentatie:

1 Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC

2 Leren vooral in de praktijk……….. Literatuurstudie, 2 bijeenkomsten op de terugkomdag en een grote praktijkopdracht “Begeleid in overleg met je opleider samen en zo mogelijk toenemend zelfstandig één of enkele ziekbedden waarbij de palliatieve fase is aangebroken”

3  Hoe kan de aios kennismaken met palliatieve zorg en welke problemen voorzie je hierbij?  Zien jullie ook oplossingen voor deze problemen? De rol van de HAO

4 Tips van andere HAO’s  Snel betrekken van de AIOS bij aankondiging terminale zorg.  In leergesprek laten zien hoe je het doet, je eigen twijfels, emoties en de mooie kant. Exploreren mening AIOS.  Goede sociale kaart  Gedegen kennis van technische en organisatorische kant  Nagaan wie welke taak heeft in scholing AIOS

5 Tips van andere HAO’s  Sta stil bij vertrouwen van patiënt in HAO, patiënt in AIOS, HAO in AIOS en andersom. Steun je AIOS; je moet op één lijn zitten.  Om en om naar de patiënt gaan in plaats van samen (niet ‘overnemen’).  Laat aios goed kennisnemen van wat patiënt en zijn familie doormaken

6 Het belang van context en proactiviteit Accent op communicatie De AAA-methode als toolkit

7 Context Het geheel van  mensen rondom de patiënt (gezin, familie, vrienden, buren, verenigingen, genootschappen vanuit een bepaalde levensovertuiging of religie, verzorgenden en verpleegkundigen thuiszorg en/of in verzorgingshuis),  de omstandigheden,  hoe de patiënt gevormd is door de tijd heen (denk aan gezin van herkomst, opleiding, e.d.),  de rol van de patiënt als werknemer.

8 Proactief handelen  Anticiperen op mogelijke ontwikkelingen op lichamelijk, psychisch, sociaal en spiritueel gebied  Inventariseren van wensen, zorgen en verwachtingen t.a.v. (het afzien van) medische behandeling, verzorging en naderend levenseinde

9 De AAA methode als toolkit Gebaseerd op 1. Literatuurreview (Pall Med sept 2011) 2. Kwalitatieve studie (BJGP april 2011) -palliatief consulenten en SCEN-artsen -huisartsen -patiënten in pall. fase

10 Opbrengst studies Bevorderende factoren bijv.: Huisarts heeft open houding; Huisarts neemt initiatief om diagnose en prognose te bespreken Hinderende factoren bijv.: Huisarts neemt onvoldoende tijd; Huisarts verheldert patiënt’s zorgen onvoldoende

11 AAA checklist Voor de AAA checklist alleen: - bevorderende factoren - waar huisarts invloed op heeft Hoe communiceert de huisarts?  Aanwezigheid (6x) Waarover ?  nu: Actuele onderwerpen (6x)  straks: Anticiperen (5x)

12 Suggesties gebruik AAA checklist  Lezen (stukjes van) oefenboek  In leergesprek bespreken item / casus (idee: rollenspel / video)  Bij voorbereiding bezoek aan patiënt  In gesprek met patiënten aantal items bespreken  Na aantal gesprekken checken of alle punten aan bod kwamen  Als communicatie niet lekker gaat met de checklist nagaan waar het aan kan liggen  AAA checklist gebruiken om leerpunten te ontdekken

13 “…. and we will do all that we can, not only to help you die peacefully, but to live until you die” Cicely Saunders (1918-2005)


Download ppt "Onderwijs palliatieve zorg Huisartsopleiding 3e jaar Context en proactiviteit Huisartsopleiding Erasmus MC."

Verwante presentaties


Ads door Google