De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

De presentatie wordt gedownload. Even geduld aub

Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN.

Verwante presentaties


Presentatie over: "Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN."— Transcript van de presentatie:

1 Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN

2 Prijs- en Productmix 1e klas 2008 – 2009 Ron Weijens

3 Presentie

4 Spelregels Op tijd binnen, te laat is absent Boeken, schriften direct op tafel Je hebt boek ALTIJD bij je Jassen uit, tassen van tafel Mobiele telefoons uit Niet kauwen / eten in lokaal Als je iets wilt vragen / zeggen steek je hand op We tonen te allen tijde respect voor elkaar Huiswerk niet gemaakt omdat je ziek was / afwezig was is geen geldig excuus Tijdens deze lessen: Luisteren tot 10 a 15 minuten > Individuele of Groepsopdracht

5 Spelregels (vervolg) Iedere week 10 “gelukkigen” Dit cijfer reken ik mee in de beoordeling Meerdere docenten > Meerdere werkvormen! Geen lagere school excuses Je mag meeschrijven, maar vanaf volgende week staan de PowerPoints op Nova Portal

6 Doelstellingen Je weet wat prijs- kruis- en inkomenselasticiteiten zijn Je kan koopgedrag beïnvloeden van consument Je kan prijsbepalen bij introductie van nieuwe producten Je weet wat assortiments breedte en diepte is Je kan goederen indelen (koopgedrag – kromme van Engel etc.) Je kan de distributiekanalen benoemen en kanalen indelen

7 Planning Week 1: Prijsbeleid Week 2: Prijselasticiteit Week 3: Prijs- en Inkomenselasticiteit Week 4: Inkomens- en Kruiselasticiteit Week 5: Herhalingen Elasticiteiten Week 6: Productbeleid Week 7: Productbeleid Week 8: Oefentoets

8 Prijsbepaling We beginnen met het bepalen van een prijs. Logischer lijkt het om het eerst over het product te hebben. Echter is dit het kip en het ei verhaal, vandaar dat we het boek volgen. Prijsbepaling: (discussie) Wie bepaalt de verkoopprijs van een product of dienst?

9 Hoe bepalen we een prijs? Psychologische prijs Emotionele aspecten spelen een belangrijke rol Consument reageert positiever op getal 7 of 9 dan op 37 of 9 Meer verkoop bij 2,70 of 2,90 dan op 2,30 Scheelt 60 cent Reken: 25 x,60 x 6 x 50 = 4500 euro x 4 productsoorten = 18000 euro p.j.

10 Prijsdrempel (onderdeel van psychologisch) Consument betaalt eerder 799 dan 800 euro

11 Prijsdiscriminatie Is het hanteren van verschillende prijzen voor hetzelfde product. Deze prijsverschillen zijn niet op kostenverschillen gebaseerdverschillende

12 Waardoor ontstaan deze verschillen? Tijdstip Plaats, vakantie aan zee is duurder Afnemer, grotere klant, meer korting Product, bijvoorbeeld versiering bij Douglas

13 Opdracht Lezen pag. 16 en tot en met 16 Maken vragen 1, 2 en 5 Hierna samenvatting kunnen geven van wat verteld is en gelezen is

14 Concurrentie bepaalt verkoopprijs Me too Pricing (non-price-competition) > Bioscoop, één prijs maar verschillend product Put-Out Pricing Stay-Out Pricing Backward-Pricing > Wat geeft consument er voor en wat blijft over?

15 Kosten bepalen verkoopprijs Cost-Plus Pricing > Verschil met Backward pricing = Kostprijs is uitgangspunt, bij Backward is Consumentenprijs uitgangspunt Target Pricing > Op voorhand bepaald wat Nettowinst moet worden

16 Prijsdifferentiatie Tegenovergestelde van Prijsdiscriminatie Is het hanteren van verschillende prijzen voor hetzelfde product. Deze prijsverschillen zijn op kostenverschillen gebaseerd Kostenverschillen ontstaan wanneer meer service wordt geleverd. Bijv. Thuisbezorgen voor 25 euro! Of hogere inkoopsprijzen, OF hogere productiekosten.

17 Opdracht Vragen 16, 19 en 20 maken

18 Prijsbepaling introductie nieuwe artikelen Afroomprijspolitiek = Introductie van een nieuw product tegen een hoge prijs. Na verloop van tijd verlaagt men de prijs om weer een nieuwe groep afnemers te bereiken. Dit herhaalt men totdat alle groepen kopers het product aangeschaft hebben.Introductie Zie schema pagina 33

19 Voorwaarden afroomprijspolitiek Voorlopig geen concurrentie Hoge ontwikkelingskosten, die terug verdiend moeten worden Een beperkte productie- en distributiecapaciteit Niet kunnen profiteren van schaalvoordelen De afnemer reageert niet sterk op een prijsverlaging

20 Prijsbepaling introductie nieuwe artikelen (vervolg) Penetratieprijspolitiek = Introductie van een nieuw product tegen een lage prijs, om direct een grote groep afnemers te bereiken. Bijvoorbeeld: Eerste dag verkoop van een “film” > 5 euro korting!

21 Huiswerk Leren hoofdstuk 1 Maken vragen 32 tot en met 45 Let op: Volgende week “10 gelukkigen” Huiswerkcontrole BOEKEN mee!!!


Download ppt "Prijs- en Productmix ALLEEN OP NEERGEKLAPTE STOELEN GAAN ZITTEN."

Verwante presentaties


Ads door Google