Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
De nieuwe ICT-diamant Sociaal-ethische competenties
Advertisements

Welkom in groep 8.
Onderzoek naar competentiegericht beoordelen in het groene onderwijs
Inleiding Na het bestuderen van dit hoofdstuk kun je:
Effectief zoeken en verwerken van digitale informatie
WebQuestsWebQuests Voor het basisonderwijs Ververs Foundation Seminar 29 januari 2009 Peter Blijleven.
ICT-PORTFOLIO Teun Kaptein NHL
Vormingsdag Digidak Mediageletterdheid: Wat, hoe & waarom? Juni 29, 2012 Malle Mariën Ilse, IBBT-SMIT Vrije Universiteit Brussel.
Nieuwe media in het onderwijs: wat brengt de toekomst. prof. dr
Leerlingen voorbereiden op een digitale samenleving: scholen en internet Els Kuiper (VU) en Monique Volman (VU/HAN)
Werken aan informatievaardigheden Een sleutel voor plagiaatpreventie.
Philosopher’s Index Zoeken op onderwerp met de index Klik met muis = verder gaan.
Workshop Onderzoeksontwerp
Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Welkom bij de introductie INFORMATIEVAARDIGHEDEN Mediatheek PTH Zoeken, verwerken en beoordelen van relevante informatie
Hoe kunnen we een lerende eigenaar maken van zijn eigen ontwikkeling?
Al doende leren training docenten
Gebruikservaringen van leerkrachten met WebQuests
November 2009 Informatievaardigheden NVB, 17 juni 2010 – Karin Dielemans.
Informatievaardigheden. Niveau 2. Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
OPZOEKENEVALUERENOPSLAAN van informatie van op INTERNET door Bart Coene.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd. Academiejaar 2010 – 2011 Els Martens & Carl Demeyere.
Informatievaardigheden. Niveau 3. Verder Gevorderd.
HGW(handelingsgericht werken) De digitale klasagenda
Online informatie zoeken via de bibliotheekwebsite Demo Nyenrode bibliotheek.
Informatievaardigheden Ecologie-2 (NCP-20503) september/oktober 2012 Corrie van Zeist, Liza Bruggenkamp, Marco van Veller, Wouter Gerritsma en Ans Brouwer.
Presentatie resultaten monitor INFORMATIEVAARDIGHEDEN landelijk versus lokaal maart 2014.
Informatievaardigheden Introductie Biologie YBI_10306
ICT-competenties in het basisonderwijs Via ICT-integratie naar ICT-competentie. - Kurt Dossche.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II Corrie van Zeist, Marco van Veller, Ans Brouwer en Wouter Gerritsma Bibliotheek Wageningen UR September 2009.
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden NCP Ecologie II
Informatievaardigheden Corrie van Zeist en Marco van Veller September 2008.
het beoordelen, selecteren en verwerken van digitale informatie
Informatievaardigheden Corrie van Zeist September 2007.
Bovenschoolse aanpak: Samenwerken en kansen benutten.
Informatievaardigheden Bedrijfs- en Consumentenwetenschappen
 Website Sint Liborius vormgeven en vullen  Pagina beheren  Foto’s plaatsen Website over mediawijsheid op Sint Liborius  Theorie mediawijsheid  Leerlijn.
Workshop Informatievaardigheden
Informatievaardigheden Introductie BPE-10806
Evidence based onderzoek. Wat is evidence-based ?  Letterlijk betekent dit aanduiding of bewijs.  het gebruik van een bewijs dat de keuze voor een bepaalde.
De SixPack Format en leerlijn onderzoeks- en informatievaardigheden
Theresialyceum. OriëntatieTheorievormingOntwerpplanExperimentVerwerkingRapportagePresentatie Onderzoekscyclus Theorievorming.
Passend onderwijs in swv Helmond-Peelland vso Arrangementen extra ondersteuning basisondersteuning TLV ACT School 1 oktober 2012 VSO 5,21% LGF 2,27% 92,52%
Workshop Informatievaardigheden Mediatheek Eindhoven S3 Ellen Bouckaert.
Jongeren en informatieverwerking. Informatie en de ‘generatie Einstein ‘ Een hardnekkige misvatting: Jongeren zijn voldoende ict-vaardig want ze zijn.
Workshop INFORMATIEVAARDIGHEDEN Samen sterk met.
In opdracht van SIOB 15 augustus Wat is dBos? De Bibliotheek op school is een landelijke strategische aanpak van de bibliotheken, primair onderwijs.
Raad voor Cultuur Mediawijsheid- de ontwikkeling van nieuw burgerschap Project Media- Educatie Zeeland
Kritische internet- en onderzoeksvaardigheden: 4 modellen vergeleken Hanneke Banine-de Smit.
K LIK OP DE KNOP VOOR MEER INFORMATIE. NSE: In samenwerking met de FSR onderzoekt de JB, naar aanleiding van de Nationale Studenten Enquete, hoe de werkplekvoorzieningen.
Havo – vmbo-t/havo Profielwerkstuk college 2 Bronnen
Wie vindt er beter wat ze zoekt? Volwassenen (bij genoeg knoppenkennis) Vinden beter wat ze zoeken. Letten beter op betrouwbaarheid van wat ze vinden.
MEDIAWIJSHEID LES 2 Laura van Vught. INTRODUCTIE o Vorige les: Zoeken op het Internet. Herkennen van betrouwbare sites. o Lessen Mediawijsheid Les 1:
Bron: Baarda, B. (2014) Dit is onderzoek!. Inhoud bijeenkomst 2 Onderzoeksdoel formuleren Onderzoeksvragen (hoofdvraag met deelvragen) formuleren.
Voor talenten in uw klas!
Zelfevaluatie burgerschapsonderwijs
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Groep 7 Begrijpend lezen lezen
Werkgroep OPP van SWV Apeldoorn PO
Bram De Bie Initiatie Webquests.
als basis voor een vernieuwde didactiek op de Copernicus
Financiële zelfredzaamheid
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
PowerPoint Taal Bijeenkomst 6: Evalueren op leerlingniveau
Introductie Bibliotheek
Stage zoeken bij Entree-opleiding
Programma Introductie van jezelf Samen voor een nieuw curriculum
Informatieavond van klas 2 naar klas 3
Transcript van de presentatie:

Informatievaardig met de Bibliotheek op school Naam

Agenda ● Wat zijn informatievaardigheden? ● Waarom zijn informatievaardigheden belangrijk? ● Wat moeten leerlingen (uiteindelijk) kunnen? ● Wat betekent dit voor het onderwijs? ● Informatievaardigheden binnen de Bibliotheek op school.

Wat zijn informatievaardigheden?

Waarom zijn informatie- vaardigheden belangrijk?

Wat moeten leerlingen (uiteindelijk) kunnen?

Procesmatige aanpak van informatie- vraagstukken ● Big6-model ● Super3-model

Deelvaardigheid: Informatie op het internet beoordelen ● Een geschikt zoeksysteem kiezen (of plaats om informatie te zoeken). ● Zoekwoorden kiezen. ● Geschikte informatiebronnen selecteren (op een website of in de resultaten van een zoekopdracht). ● Informatiebronnen evalueren. ● Auteursrechten, creative commons en stockfoto’s.

Onderliggende vaardigheden ● Instrumentele vaardigheden ● Structurele vaardigheden ● Strategische vaardigheden

Wat betekent dit voor het onderwijs?

Expliciete aandacht voor informatie- vaardigheden. ● Geïntegreerd in curriculum of aparte lessen. ● Bij voorkeur over een langere periode. ● Steeds alle stappen.

Leeftijdsafhankelijke opbouw (1/3) G ROEP 1/2 ● Een keuze maken uit pictogrammen. ● Op één pagina content vinden die aan voorwaarde voldoet (bijvoorbeeld een kleurplaat of een spelletje). G ROEP 3/4 ● Gedrukte, digitale en audiovisuele informatiebronnen benutten om basale informatie te vinden. ● Enkelvoudige zoektermen intypen in zoekmachine. ● Beoordelen of gevonden informatie aan de voorwaarden voldoet.

Leeftijdsafhankelijke opbouw (2/3) G ROEP 5/6 ● Bij verschillende informatiebehoeften het juiste medium kiezen. ● De aard van informatiebronnen inschatten. ● (Crossmediaal) schakelen tussen informatiebronnen. ● Online informatiebronnen benutten en gebruiken voor eigen doelen. ● Zoektermen combineren en uit een opdrachtomschrijving halen. ● Beoordelen of informatie (binnen een open systeem) aan voorwaarden voldoet.

Leeftijdsafhankelijke opbouw (3/3) G ROEP 7/8 ● De betrouwbaarheid van informatie beoordelen. ● Informatie van diverse bronnen vergelijken en synthetiseren. ● Binnen informatieaanbod relevante informatie selecteren. ● Relevante informatie systematisch beheren. ● Open en gesloten zoekopdrachten omzetten in juiste trefwoorden. ● Zelfstandig informatie beoordelen, en aangeven waarom informatie gebruikt wordt en waar dit van afhangt.

Waarom Informatievaardigheden met de Bibliotheek op school?

Bent u overtuigd? 1. Situatie, knelpunten en behoeften in kaart brengen. 2. Plan van aanpak maken. 3. Doorlopende ondersteuning bij de uitvoering van het leerplan, en eventuele monitoring en verbetering.