Kanteling is niet het einde maar slechts een nieuw begin !!
MASTERPLAN
I. Communicatie met de burger
A. Maximaal digitaal
DIGITAAL DOSSIER Digitaal dossier
Nieuwe presentatie
Transversale functionaliteiten Fiscale balans E-Finbox : elektronisch verkeer naar en van de burger met dispatching naar de bevoegde dienst verwittiging bij opladen nieuwe documenten (aanslagbiljet bv) Versturen van SMS Nieuwe presentatie Bootstrap voor gebruik mobiele apparaten
Functionaliteiten Invordering Betaling on-line E-afbetalingsplan E-debt attest Consultatie overdracht schuldvordering
Wanneer ? Planning
B. Enig telefoonnummer
Telefonisch contact
Lijn 1 Contactcenter Beantwoorden FAQ’s VB, OV Lijn 1 Info Center Inning en Invordering Back Office Inning en Invordering
Infocenters I&I en satelliet kantoren-inningsdiensten
Met het een team dichtbij de woonplaats van de burger C. Maak een afspraak
D. Burger komt naar een Info-center
II OP WEG NAAR EEN PROCESGERICHTE ADMINISTRATIE
Onze medewerkers
Interessante kengetallen
Aantal medewerkers en VTE per directie
Leeftijdspyramide per directie
I&I Population totale AS ISProjectie : uitstroom 60plussers Aantal mederwerkers ZONDER WERVEN Verschil Verschil cumulatief vanaf Evolutie -4%-5% -6%-7% Evolutie cumulatief vanaf %-9%-14%-19%-24% Aantal mederwerkers /5 VERVAN GING VERTREKKEN WRVINGEN 2/ WERVINGEN 2/5 cumulatief Verschil Verschil cumulatief vanaf Evolutie -3% -4% Evolutie cumulatief vanaf %-5%-8%-11%-15%
AAII ondersteunt volledig HR cultuur wijziging
Goede verhouding werk prive De medewerker bepaalt zelf grotendeels hoe zijn werktijd eruit ziet
Système 1Système 2 01/2015 = 53,63% 01/2016 = 48,63 % 01/2015 = 46,37% 01/2016 = 51,37%
Horaire 1 – Horaire 2
Cultuurverandering: controle op de arbeidstijd wordt vervangen door focus op resultaat. Wij ondersteunen maximaal Telewerk satellietwerk
2015TelewerkSatelliet nb personnes par mois Moyenne = 800 [ 600 à 1043] Moyenne = 70 [41 à 108] Nombre de jours par mois 3,39 jours [2,76 jrs à 3,86 jrs] 3,92 jours [2,94 jrs à 4,98 jrs]
TAW (télétravail+ satellite)
Overschakelen van papieren kantoor naar digitaal werken Digitalisering invorderingsdossiers in Opheffen territorialiteit toepassingen
Maximaal telewerk en satellietwerk = overschakelen naar desk sharing
Naar grotere teams
Span of control Team = T-chef +12
Voor en nadelen grotere teams Noodzaak vergrijzing Specialisatie (manager-expert) Minder kwetsbare teams (kennis 3 sectoren ) Concentratie van teams (minder gebouwen) Minder managers Minder kantoren (Relatief) grotere afstanden voor de burger en medewerkers +-
Evolutie teams na toepassing regel span of control T= TC+12
Gevolg bevorderingen neutraliseren
Bevorderingen stavaza
SVZ Bevorderingen B > A1 : 17 FR + 10 NL => publication au moniteur le 11/01/2016 B > A2 : 4 ème brevet en cours (examen avril) C > B : Pas encore lancé
Opleidingen
Opleidingen – Visie Uniformisation des contenus et méthodes de formation en fonction des processus (niveau 3 et 4 des processus) - Formation à plusieurs niveaux : Formation de base (stagiaires modules 1,2,3) Réseaux d’apprentissage (amendes pénales…) Formation permanente : planification par trimestre Formation applications (ICPC, Stiron, FIRST) Master classes Management pour les nouveaux chefs de service - - Enquête / Analyse des besoins en formation (polyvalence) - Optimalisation pool de formateurs permanents - Création d’un pool de formateurs occasionnels
Jan/feb/maart 2016 : Jan/fev/mars 2016 Brevet 4 : Invordering ten laste van ondernemingen en VZW’s /Recouvrement à charge des entreprises et ASBL Leernetwerk Ontvangers NFI (Nl) Masterclass Fraudebestrijding (Nl) Voorstelling basis Inning & Invordering BTW (Nl) Fiscaal vereenvoudigd derdenbeslag (Nl) Opleiding/Formation stagiairs module 2 (Nl/FR : 5 sessies !) Penale Boeten /Amendes Penales (NL/FR) 45 Opleidingen AAII /Formations AGPR
Tweede perspectief : Infrastructuur
Af te spreken met de stafdienst Logistiek en eerst af te stemmen met dircom en andere actoren. Grotere teams = de facto centralisatie
Derde perspectief : Procesgestuurde administratie
Organisation fonctionnelle 49 Administrateur RNF ADMINISTRATEUR GÉNÉRAL Administration générale de la Perception et du Recouvrement 1 CENTRE DE PERCEPTION (CP) 15 CENTRES REGIONAUX DE RECOUVREMENT (CRR) 1CENTRE SPECIAL DE RECOUVREMENT (CSR)
Structure orientée processus Administrateur général Administrateur Perception Administrateur Recouvrement Administrateur RNF / Soutien juridique Processus 7 ‘Revenus’ Processus 8 ‘Dépenses ’ Processus 9 ‘Clôtures’ Processus 34 ‘Interactions spécifiques’ (infocenters, DRM, …) Processus 27 ‘Stratégie de recouvrement’ Processus 31 ‘Recouvrement’ Processus de soutien juridique (commentaires, soutien administratif, contentieux …) 50
Procesgerichte structuur 2016 Administrateur- generaal Proces Manager Inning Proces Manager Invordering Administrateur Ondersteunende processen Inningscentrum Gewestelijke directeurs (16) Directeur organisatie(8) Directeur Organisatie/ Gewestelijk directeur (3)
Structuur buitendiensten Inning N-4 N-3 N-2 1 Proces eigenaar 3 organisatie directeurs 14 inningsteams 6 diensten comptabiliteit 14 Diensten Boekhoud Controle Info centers
Structuur buitendiensten Invordering N-4 N-3 N-2 1 Proces eigenaar 8 organisatie Directeurs (proces managers) InvorderingsteamsDAVO 16Gewestelijke Directeurs
Dossiers Management A3 Adviseur Teamchef Team Invordering A3 Adviseur Teamchef Team Invordering A3 Team-chef Invordering 54 Organisatie Directeur (proces- manager) A4 Gewestelijk directeur A4 Juridisch Expert A3 Managements Assistent A3 Implementatie en verbeteren processen Aansturen Personeel Reglementaire en juridische aspecten
Vierde perspectief IT ondersteuning
Scénario Toutes les dettes à recouvrer sont livrées en un point unique (module central) de l'AGPR
Algorithme de dispatching
Algorithme de dispatching : référentiel Module central qui définit la relation entre : Un team de recouvrement Nature du dossier Langue Capacité maximale (nombre de dossiers à traiter) Code postal Communes concernées Résidence
Dossier digital DOSSIER DIGITALDOSSIER DIGITAL Dossier digital : Projet Digitalisation Consultation via Doctran Print&Post Agents Myminfin eServices eVA Contribuable Terminaux de paiement ePayment Zoomit ) Paiments
Vue applicative - macroplanning Avec Dispatching Sans Dispatching *à partir de Juillet Par rapport à notre option