DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Spelling en Schrijven en formuleren hoofdstuk 1,2&3
Advertisements

Informatieavond 3 Groep 3.
Uitleg bijwoordelijke bepaling (bwb)
naamwoordelijk gezegde
Werkwoordspelling Volg de weg!.
Uitleg lijdend voorwerp (lv)
Persoonsvorm verleden tijd
Pestprotocol Naam:leerlingenraad Groep:5,6,7,8
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Taalbeschouwing 2 Taalleesboek 1 53 t/m 55. een enkelvoudig zelfstandig naamwoord (als onderwerp van een zin) krijgt een enkelvoudig gezegde 1=1 een meervoudig.
Verdeel het woord in lettergrepen
onderwijsstromingen Ontwikkelingsgericht onderwijs
Werkwoordspelling Hoe ging het ook alweer?.
KOMMAGEBRUIK.
Moppen over jantje! Jantje is op school. De meester: "Wie zichzelf dom vindt gaat staan". Iedereen blijft zitten. Opeens gaat Jantje staan. De meester:
HOE KRIJG JE LES IN DE TOEKOMST? In de toekomst krijg je les op computers,ipad50,en met een speciale bril op. Een 10d bril. Of bijvoorbeeld met een 10ds.
Thema 1 Het landje is van ons.
1 van 21 Hoofdstuk 10: Taal- en leerstoornissen Normale ontwikkeling van spraak, taal en rekenen Taal- en leerstoornissen Differentiaaldiagnose en comorbiditeit.
Bezittelijk voornaamwoord
Module 1 – Dag 1 Hallo.
Persoonsvorm Saskia Hoekx.
Uitleg bijvoeglijke bepaling (bvb)
Interpreteren van data
MET DANK AAN COLLEGA’S IN DEN LANDE ! vee 2012
Grammatica Nederlands
Nederlands Woordsoorten.
Enkelvoudige en samengestelde zinnen
WERKWOORDSPELLING Hoe doe je dat ?.
preek over Deuteronomium 6:20-25
Lesmateriaal van: Kind en Hond Lesmateriaal van: © Tinley 2013.
Brugklas Werkwoordspelling.
QUIZ hoofdstuk 1.
Uitleg persoonsvorm (pv)
WERKWOORDSPELLING Met dit overzicht vind je uit hoe je de werkwoordsvorm moet schrijven. Dit is de knop om te beginnen.
Ervaringen van kinderen in woorden vangen
Stage: Basisschool de Klingerberg
Overige spellingsregels
Hoofdstuk 4 Grammatica woordsoorten
Voegwoorden.
Hoe gebruik ik -d & -t? Leren en oefenen Maar eerst…….
Hoe gebruik je een woordenboek?
Bezittelijk voornaamwoord
Module Grammatica K3 zinsontleding.
Is ‘t kofschip gezonken…?
Nederlands Woensdag 6 januari 2va.
Samengestelde zin + Tussenletters in samenstellingen.
Meervoud op –”n of - ën Maar weet je waar de klemtoon ligt?
1.7 Iedereen is bezig Samengestelde zinnen. Opa heeft alles wat zijn hartje begeert. Opa wil graag een hut hebben. Kun je hier één zin van maken?
Meervoudige intelligentie
TAAL BIJ TOETSEN Extra uitleg bij een aantal lastige kwesties.
Grammatica zinsdelen H1 t/m H6
Uitleg  In dit spel is het de bedoeling dat je zoveel mogelijk punten verzamelt door vragen goed te beantwoorden.  In ronde 2, 3 en 4 staat er ook een.
Wat is de infinitief? Van Dale: de onverbogen vorm van het werkwoord
SAMENGESTELDE ZINNEN Hoofdzin en bijzin. Wat gaan we deze les leren? Wat zijn samengestelde zinnen? Wat is een bijzin? Wat is hoofdzin?
Wat weet jij over groente en fruit? Test jezelf!.
Werkwoorden vervoegen
Onvoltooid deelwoord/bijvoeglijk gebruikt deelwoord
Woordbenoemen Groep 6 en 7.
Grammatica Hoofdzin en bijzin.
Regels en uitzonderingen
Trappen van vergelijking Dan mij?…als ik?
Hoofdstuk 2 Grammatica woordsoorten
Persoonlijk voornaamwoord
Bezittelijk voornaamwoord
Taal is het vervoermiddel van onze gedachten
Stijlfouten.
Grammatica zinsdelen Redekundig ontleden.
Bijvoeglijk gebruikt deelwoord hoofdlettergebruik
Hoofdstuk 4 Taalverzorging
Woordbenoemen Zelfstandig naamwoord, eigennaam, lidwoord, bijvoeglijk naamwoord, voorzetsel, telwoord.
Transcript van de presentatie:

DAG VAN HET LEREN Hoe komt zo'n taal eigenlijk in je hoofd? door Henk Wolf

Wat is het meervoud? één banjotwee banjo's één stoeltwee stoelen één cappuccinotwee... één vlotwee... één jojotwee... één halotwee... één pismotwee... één pijltwee... één wafeltwee... één moeltwee... één kuiteltwee...

Wat is het meervoud? één banjotwee banjo's één stoeltwee stoelen één cappuccinotwee cappuccino's één vlotwee vlooien één jojotwee jojo's één halotwee halo's één pismotwee pismo's één pijltwee pijlen één wafeltwee wafels één neultwee neulen één kuiteltwee kuitels

Wat is het meervoud? één banjotwee banjo's één stoeltwee stoelen één cappuccinotwee cappuccino's één vlotwee vlooien één jojotwee jojo's één halotwee halo's één pismotwee pismo's één pijltwee pijlen één wafeltwee wafels één neultwee neulen één kuiteltwee kuitels

Wat weten we zonder het te weten? twee pismo's twee neulen twee kuitels

Nou, dit weten we zonder het te weten! één pismo, twee pismo's Als een zelfstandig naamwoord in het enkelvoud eindigt op een lange klinker, dan krijgt dat woord in het meervoud de uitgang –s. één neul, twee neulen Als een zelfstandig naamwoord in het enkelvoud eindigt op een medeklinker en het heeft maar één lettergreep, dan krijgt dat woord in het meervoud de uitgang –en. één kuitel, twee kuitels Als een zelfstandig naamwoord in het enkelvoud eindigt op een medeklinker en het heeft meer dan één lettergreep en de klemtoon ligt niet op de laatste lettergreep, dan krijgt dat woord in het meervoud de uitgang –s.

Ja, elke Nederlandstalige weet dit!

En zo weten we nog veel meer De juf vraagt: "Is Jantje ziek?" De juf vraagt of Jantje ziek is. De juf vraagt: "Jantje ziek is?" De juf vraagt of is Jantje ziek. Welke zinnen vind je raar en waarom?

En zo weten we nog veel meer De juf vraagt: "Is Jantje ziek?" De juf vraagt of Jantje ziek is. * De juf vraagt: "Jantje ziek is?" * De juf vraagt of is Jantje ziek.

En zo weten we nog veel meer De juf vraagt: "Is Jantje ziek?" De juf vraagt of Jantje ziek is. * De juf vraagt: "Jantje ziek is?" * De juf vraagt of is Jantje ziek. In een bijzin die begint met een voegwoord staan alle werkwoorden helemaal achteraan. In vraagzin in de directe rede staat de persoonsvorm helemaal vooraan.

Ja, schat, ook jij wist dat!

Kijk, dit doen we dus onbewust

Taalkundigen schrijven op wat wij onbewust al weten

Dat doen ze o.a. voor leerders...

... want wie geen kind meer is, leert niet meer makkelijk een taal

Hoe leren kinderen zo makkelijk een taal?

Innatisme

Innatisme: de tijd tikt

De tijd tikt, maar niet voor iedereen

En misschien voor de meesten niet

Maar ja, die praktijk

Waarom niet als kind al meertalig?

Vragen Wat voor onbewuste kennis hebben we nog meer? Heeft die Chomsky nou echt gelijk met z'n innatisme? Wat moet een volwassene doen om spelenderwijs een taal op te pikken? Is dat meertalig onderwijs niet slecht voor de beheersing van het Nederlands? Hoeveel talen kun je als kind eigenlijk leren? En als volwassene? Hoe kun je voorkomen dat je talen door elkaar laat lopen? Hoe kan ik zelf bijdragen aan meertalige ontwikkeling van leerlingen?

Antwoorden Krijg je lekker niet!

Antwoorden Krijg je lekker niet! Nou ja, nu niet. In de loop van je studie worden al deze vragen stuk voor stuk beantwoord. ;-)