Long Term Athlete Development (LTAD)

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Trainer B Voetbal (UEFA B) - Algemeen Gedeelte - Trainingsmethodiek – Planning en methodiek jeugdtraining Trainer B Voetbal (UEFA B) Algemeen Gedeelte.
Advertisements

Beleid vervroegd doorschuiven jeugd naar dames en heren 1 Oktober 2012.
LTAD in wielrennen.
JEUGDVOETBALDAGEN 2012 Horst.
Kinderen van depressieve moeders: het integratieve model van Goodman en Gotlib Cassie Claeys 1BaTP.
Workshop Help, er loopt een talent in onze vereniging Angela Verkerk Talentbegeleidster ONZH – regio Dordrecht.
De volwassene jaar.
sportontwikkelingsplanning
ONTWIKKELING VAN ALGEMENE PSYCHOMOTORISCHE VAARDIGHEDEN
Clinic Sportpsychologie
Korfbal voor mensen met een mentale handicap
Inleiding Mentale Training Rico Schuijers
Lemmensinstituut Leuven academiejaar
Expertisegroep Haptotherapie en Topsport (Sjoerd van Daalen), voor NOC*NSF, 3 april 2013.
Testen & Meten Algemene theorie.
“Instroomtraining binnen de BondsJeugdOpleiding”
LOPEN: ANDERS BEKEKEN.
DIDACTIEK=MANAGEMENT
JEUGDVOETBALDAGEN 2011 Horst.
Workshop Relationele en seksuele vorming
Klinische ontwikkelingsneuropsychologie
Psychologische gevolgen van een hersenletsel
Jezelf bewegen…… De ander bewegen……
Astma Medische aspecten
2e Bijeenkomst Pupillentrainers
DE GRENZEN VAN HET PRESTATIEVERMOGEN
TRAININGSLEER Bijeenkomst 3
IPC Nederland.
Eventing Training te Markelo 6 mei 2015 door Michiel Mulder Horse and You ondersteuning van paard en mens. Versie 03/05/2015.
Bewegen met RA Jef Van Rompay met dank aan Dieter Van Assche
I Run To Be … … Fit … fun …Free.
INFO AVOND 13 Oktober Welkomstwoordje van Benny.
Presentatie titel Rotterdam, 00 januari 2007 BIMBDK01 Bedrijfskundige thema’s Week 7 Thema 12 – Omgevingsinvloeden Business IT & Management
Ontwikkeling in adolescentie College 1; seksualiteit en verlangen en cognitieve veranderingen.
Chronische ziekte en lichamelijke handicap – M. Elich en G. Sinnema
Thema 1: Wat is biologie? Basisstof 5: GROEI.
Een duurzame en langzame verandering VP15 Begeleidingskunde Carin Hogenbirk September 2015.
Vandenberghe Jolien 1BAOc Onderwerp: opvoedingsstijlen
Van bovenbouwer naar brugpieper … en de rol van ouders in deze fase.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Nieuwe opzet onderwijs. Huidige situatie onderwijs op Commanderij College: Methode bepaalt grotendeels: Welke onderwerpen worden behandeld Op welke wijze.
Infoavond jeugdopleiding seizoen Verloop van deze avond Organigram van onze vereniging (Jeugdvoorzitter Carlos De Rock) Missie en visie rond.
Trainend groeien - groeiend trainen Frederik Broché – trainer Topsportschool.
Mascotte ‘Kastaar’.
Het trainen van mensen met een NAH
Ontwikkelingspsychologie
Motorisch leren bij pupillen
Ontwikkelingspsychologie voor het Onderwijs Motorische ontwikkeling
Infosessie detectiedag Michael Dautricourt
Ontwikkelingspsychologie
Welkom op de informatieavond groep 1-2
KTC BERINGEN KIDSTENNIS
De start: een kunst of een kunde?
training in warmte cabines
Handbal (De fysieke noden) 27 Januari Mariakerken -Gent
Kwaliteit van Leven en ouder worden “Grijnzend Grijs”……….
Welkom op de informatieavond groep 1-2
Oltegoare Multimove wWelkom U5-U6.
Gemaakt door Lars Courtens
LTAD model Training van hardlopers gericht op lange termijn succes.
Figuur 1: Australische Pyramide
Samenvatting CONCEPT.
Periode tussen kindertijd en volwassenheid.
LTAD model Training van MiLa atleten gericht op lange termijn succes.
Verdiepende coachcursus 1
Denken en doen.
Ontwikkelingspsychologie
Transcript van de presentatie:

Long Term Athlete Development (LTAD) LTAD is een internationaal concept dat zich richt op een leven lang sporten. Het wordt aanbevolen als vertrekpunt en informatiebron voor het ontwikkelen van een eigen Meerjaren Opleidingsplan

Tien basisprincipes voor Talentontwikkeling (LTAD) 10 jaar regel FUNdament Specialisatie Ontwikkelingsleeftijd Trainbaarheid Fysieke, mentale, cognitieve en emotionele ontwikkeling Periodisering Seizoensplanning en wedstrijden Afstemming en organisatie Continue verbetering

FUNdament Fundamentele bewegingsvaardigheden Spel en plezier Fundamentele sporttechnische vaardigheden Basissporten en bewegingsvormen Fundamentele bewegingsvaardigheden en sporttechnische vaardigheden vormen samen de basisvormen van beweging of het Fysiek Alfabetisme Fysiek Alfabetisme betekent dan het kint competent is op het gebied van de lichamelijke opvoeding (sport en bewegen) Fysiek Alfabetisme moet worden verworven voor aanvang van de groeispurt

FUNdament Fysiek alfabetisme Verplaatsen Voorwerp controleren Balans en bewegen Klimmen Zenden Balanceren Watertrappen Schoppen Koprol Galopperen Punteren Ontwijken Glijden Rollen v.d. bal Huppelen Slaan v.d. bal Drijven Springen Werpen, gooien Landen Verspringen Ontvangen Startpositie Hoogspringen Vangen Vallen, zinken Polstok springen Stoppen Draaien (pirouette) Hardlopen Vastpakken Fietsen Verplaatsen met... Rekken, bukken Schaatsen Dribbelen (hand) Zwaaien aan... Zwaaien (touw, schommel) Dribbelen (voet) Keren en (om)draaien Touwtjespringen Dribbelen (Stick) Sturen Ontvangen en verplaatsen met... Stuwen (in water) Slaan (knuppel) Slaan (stick) Volleyen

FUNdament Basissporten Atletiek: hardlopen, springen en werpen Gymnastiek: balans, coördinatie, snelheid en behendigheid Zwemmen: zelfredzaamheid, balans in water, basis voor alle watersporten

Specialisatie

Specialisatie

Specialisatie

Chronologische en biologische leeftijd Chronologische leeftijd of kalenderleeftijd: leeftijd naar aantal jaren verstreken sinds de geboorte Biologische leeftijd of ontwikkelingsleeftijd: leeftijd gebaseerd op de mate van fysieke, mentale, cognitieve en emotionele rijpheid

Chronologische en biologische leeftijd

Optimale trainbaarheid Uithoudingsvermogen Begin PLG Aerobe capaciteit voor PLG Aeroob vermogen na PLG Kracht Meisjes, direct na PLV Jongens 1 tot 1,5 jaar na PLV Snelheid Jongens 1: 7 - 9 jaar Jongens 2: 13 - 16 Meisjes 1: 6 - 8 jaar Meisjes 2: 11 en 13 jaar Vaardigheid Jongens: 9 - 12 jaar Meisjes: 8 - 11 jaar Lenigheid 6 - 10 jaar Aandacht bij PLG PLG = Piek Lengte Groei PLV = Piek Lengte Groeisnelheid

Optimale trainbaarheid

Trainbaarheid en leeftijd

Fysieke, mentale, cognitieve en emotionele ontwikkeling Techniek Tactiek (besluitvorming) Mentaal Cognitief Emotioneel Sociaal Persoonlijke vaardigheden Groepsdynamische processen Communicatie Enz.

Groei en ontwikkeling Groei toename in de grootte van het lichaam functionele veranderingen tijdens de groei; differentiatie van cellen naar gespecialiseerde functies (b.v. orgaansystemen) Rijping Het aannemen van de volwassen vorm en volledig functioneel worden (b.v. Rijping van het skelet, seksuele rijping) Wordt gedefinieerd door: Chronologische leeftijd Skeletleeftijd Staat van seksuele rijping

Lengte en gewicht

Fasen in lengtegroei Age 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 Slow deceleration Steady growth Rapid growth Rapid deceleration Very Rapid Growth Very rapid deceleration 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 Phase Age

Huidplooimetingen bij kinderen Groei en vetopslag Huidplooimetingen bij kinderen

Groei en vetopslag Veranderingen in vet- (FM) en vetvrije (FFM) massa bij jongens en meisjes

Zenuwstelsel Evenwicht, behendigheid en coördinatie verbeteren dankzij de groei van het zenuwstelsel De myelinisatie van de zenuwvezel moet worden afgerond voor optimale geleiding van een impuls Hogere reactiesnelheid en bewegingsverloop Myelinisatie van de centrale cortex start tijdens de kindertijd maar loop door tot ruim na de pubertijd. Vaardigheid verbeterd door oefening maar pas optimaal na volgroeiing Ook krachtontwikkeling mede bepaald door volgroeiing zenuwstelsel

Krachttoename Toename samengestelde kracht bij jongens en meisjes (N/Kg lichaamsgewicht)

Veranderingen in VO2 max en leeftijd

Ontwikkeling van het uithoudingsvermogen en leeftijd Ontwikkeling van het aerobe en anaerobe uithoudingsvermogen bij jongens en meisjes (in % van de waarden voor volwassenen

Theoretisch model voor kracht adaptatie

Onderlinge verschillen

Meer weten over LTAD www Focus op top 10 maar niet uitsluitend Onderstuening op maat maar gericht op oplossen grootste knelpunt (senioren-1 als laatste drie jaar voor senioren leeftijd)

Topsport als primaire tijdsbesteding .... Wo Do Vr Za Zo 08.00 Ochtendtraining Ochtendtraining Herstel 10.00 Krachttr. Krachttr. Krachttr. 12.00 wedstrijd. Herstel 14.00 16.00 Middagtraining 18.00 20.00

Tabel actoren talentontwikkeling

Talentprofielen 3 Vervolg

Kenmerken van succes Positief onder extreme druk Snel lerend Sterke drive om resultaten te boeken Passie Onophoudende aandacht voor detail Groot aanpassingsvermogen Persoonlijk Leiderschap Positief onder extreme druk Snel lerend Sterke drive om resultaten te boeken Passie Onophoudende aandacht voor detail Groot aanpassingsvermogen

Trainen, leren, opvoeden: de ouders of club? Begeleiden van sporters Begeleiden van het gezin? Topsportleefstijl voor het gezin... Trainer, club en gezin moeten bij voorkeur elkaar versterken Daarom kan het betrekken van de directe omgeving van de sporter in de begeleiding grote meerwaarde hebben (gezin, vrienden, klasgenoten). Het gezin moet ook de dagelijks ‘leefstijl’ aanpassen aan het sportende kind. Agenda, voeding, aandacht, school en sport, etc.

Tijd en aandacht verdelen Fysieke ontwikkeling (groei en training) Persoonlijkheidskenmerken Sociaal Emotionele ontwikkeling Cognitieve ontwikkeling Trend: de aandacht verschuift van fysieke ontwikkeling naar andere deelvelden: Iedereen traint (even) hard en is fit, herstel is al belangrijker geworden. Zoektocht naar juiste trainingsinhouden en aanbiedingsvormen Wat op welke leeftijd?

Zondagskinderen en harde werkers Talent Hotspot Veel oefenen Hard werken Wilskracht Aangeboren Een gave Hoe meer prestatiebepalende factoren hoe meer kans voor de harde werkers De harde werkers doen er iets langer over maar blijven zich doorontwikkelen

Leerklimaat of lerende omgeving Wat is het Talent Hotspot > maakbaarheid optimaliseren Bepaalt de club de visie van de coach of de coach de visie van de club Wie is de eigenaar, continuïteit, borging Talent Hotspot