Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer
Programma 1.Kennismaking 2.Differentiatie: waarom en hoe? 3.Opdrachten bekijken 4.Didactiek, ervaringen, modellen 5.Maak je eigen plan! 6.Afronding
1. Kennismaking Wie ben je? Waar werk je? Waarom ben je hier?
2. Waarom differentiatie? onbenut bètatalent aandacht voor excellentie verschillen tussen leerlingen –interesse, –niveau, –snelheid van leren, –etc. bevorderen: –leerlingen kunnen en willen méér –plezier in extra inspanning –betere werkhouding Doel: alle leerlingen verkennen de grenzen van hun kunnen
Hoe? Differentiatie op het JCU Differentiatieperioden van 5 lessen van 75 min. -4 keer in V5 -1 keer in V6 -een lesuur per dag Leerlingen kiezen -vak: bi of sk (ma.) / na of wi (di.) -type opdracht: herhalend / verdiepend / verrijkend Waardering en beoordeling -begeleiding en feedback door docent -peer feedback op de markt
3. Keuzeopdrachten Zie Natuurkunde: opdrachten over –Mechanica –Elektriciteit en magnetisme –Trillingen en golven –(wordt uitgebreid) –Onderwerpen uit vervolgopleidingen Andere vakken Organisatie
4. Didactiek Keuzevrijheid –Tussen opdrachten –Opdrachten met open einde Voor iedereen –Herhalend, verdiepend, verrijkend Product –Waardering door feedback
Ervaringen op een reguliere school –Film en natuurkunde in V5: “na afloop zat er een andere klas voor me” –één / enkele leerling opdracht als extra Andere modellen?
Model 1: in keuzewerktijd Voordelen: -gemakkelijk te organiseren -keuze tussen vakken mogelijk -samenwerking tussen vakken Aandachtspunten: -begeleiding -hoe waardering van product? -uitzonderingspositie getalenteerden
Model 2: extra in de les Voordelen: -gemakkelijk te organiseren -binnen eigen vak of samen met anderen Aandachtspunten: -begeleiding -waardering -uitzonderingspositie
Model 3: compacten + differentiëren Alle leerlingen werken aan keuzeopdrachten Voordelen -Herhalers zien leerstof 2x + eigen inbreng -Ook aandacht voor verdiepers/verrijkers -Leerlingen inspireren elkaar -Te organiseren binnen je vak Aandachtspunten -Geen afhakers door het compact lesgeven? -Iedereen gemotiveerd voor de keuzeopdrachten?
Model 4: gezamenlijke differentiatie in rooster Vergelijkbaar met JCU: -bijv. 2 differentiatielessen per week -keuze tussen vakken Pluspunten: Natk geen uitzondering Sfeerverandering in de school
Mogelijke problemen in de schoolpraktijk organisatorisch -te weinig tijd in de lessen -extra voorbereiding voor docent -doorkruisen van het rooster sfeer -afwachtende leerlingen -uitzonderingspositie getalenteerden -gebrek aan waardering voor prestaties
5. Maak een plan! Welke klas? Wanneer? Welke onderwerpen? Opdrachten
6. Afronding Wat neem je uit deze werkgroep mee naar huis / school?