Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer.

Slides:



Advertisements
Verwante presentaties
Niets is onrechtvaardiger dan de gelijke behandeling van ongelijken (G
Advertisements

Welkom op het Dockingacollege
Differentiatie in de klas
HAVISTEN COMPETENT
Introductie V2 en V3 Maandag 2 september – 15.00
U-Talent Academie OP SCHOOL EN DE UNIVERSITEIT
BètaPlus: getalenteerde bètaleerlingen op de overgang vwo/universiteit Ton van der Valk Conferentie Excellence, Research and Development, Maarssen, 23.
WORKSHOP GESLAAGD IN HET VAK: ROC MONDRIAAN – DE HAAGSE HOGESCHOOL 3 OKTOBER 2013 ONDERNEMERSCHAP EN ONDERWIJS.
Sanne Tromp Ton van der Valk
JordanExact Waarom, wat en hoe.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Welkom! 20:00Introductie: uw kind op het JCU 20:30Naar JCU, daar koffie & thee 20:45Start keuzeworkshops Zaal 322: Het mentoraat op JCU en partnerscholen.
ICT en Didactiek Willem Bustraan EFA
Ton van der Valk, (IVLOS/ CD-, Universiteit Utrecht) en
Junior College Utrecht
Leren leren…..en het materiaal?
First ID project Rosa Beroepscollege
First ID project Huygens College
First ID project Hervormd Lyceum West Uitleg van het project aan de hand van de volgende vragen: Waarom, Wie, Wat, Hoe, Waar, Wanneer.
Workshop Open Leercentrum
Hoofdlijn Communicatie VHL Rijnsburg
Symposium Differentiatie
NLT modules en excellentiebevordering
Actieonderzoek instructietafel.
Stage presentatie Van Elcke van Gorkum.
Is de les nu al voorbij?! Activerende lessen Na-Sk in de onderbouw
Differentiëren in de klas (en erbuiten)
Junior College Utrecht (JCU) U Talent voorlichting 1415 Werving 4VWO.
Evaluatie pilots (inrichtingsfase)
Samenhang voor de N-profielen Opdracht voor dit project: NVON: samenhangend onderwijs binnen het exacte gebied Min. Van onderwijs: ontwikkelen van “robuuste.
Basis voor Ruimte en Ruimte voor Excellentie De technieklessen en NASK-lessen vormen de basis Vaardigheden vooruitlopend op ontwerpen: meten, tekenen,
Havo Vecon Business School:
Agenda Programma decanaat/LOB Tijdpad voor keuzetraject profielkeuze Belangrijke data Vragen?
Informatie-avond groep Groep 6 Een leuke en enthousiaste groep!
Rob Ouwerkerk Woudschoten 2008 Flash! Didactiek voor professionals.
LOB binnen Taalbrug DG.
MAVO VMBO OP DE RGO.
School en samenleving kwartaal 1 schooljaar 2012/2013 docent: Pascal van Schajik medsite: schpa
International Business College Iets voor jou! Voorlichting VMBO 3/4 Januari 2015.
Moderne Wiskunde & gepersonaliseerd leren
Technologie Klas 1g1 3 e lesuur Vrijdag 30 oktober 2015.
International Business College Iets voor jou! Ouderavond profielkeuze Januari 2015.
O&O voor de onderzoekers en ontwerpers van de toekomst
Vaco’s
Informatieavond keuze leerjaar 2 naar leerjaar 3 Februari 2016.
Excellentie  Brugklas-traject  Tweede klas  Derde klas  Bovenbouw voor meer informatie:
Projecten van de Universitaire lerarenopleiding Rijksuniversiteit Groningen Omgaan met verschillen in de klas.
ECENT conferentie, Utrecht 12 mei 2011 Hoe lio’s voor te bereiden op omgaan met excellente leerlingen? Ton van der Valk, curriculumcoördinator JCU.
Differentiatie en excellentie: een onmisbaar onderwerp in de lerarenopleiding? Werkgroep voor de ECENTconferentie ‘het bèta-mozaïek’ 20 mei2014 Ton van.
Natuur Leven en Technologie cursus voor masters Aardrijkskunde, Biologie, Natuurkunde en Wiskunde
Welkom op de Open Dag Het Hooghuis Stadion WelkomWelkom.
VAKDIDACTIEK PEDAGOGIEK Bijeenkomst 2.1 Kopopleiding – Vakdidactiek Docent: Sanne van Kessel.
23 november  Doelen  Ophalen voorkennis Samenwerkend Leren  Jouw lessen: Activerende Didactiek  Opdracht verwerken theorie  Afronding ◦ Huiswerk.
Toelichting op het ontwikkelen van digitale content.
Wetenschap & Technologie en zaakvakonderwijs [naam trainer]
Dries Stessens en Annelien Vermijlen HOOGBEGAAFDHEID IN DE KLAS 1.
Hans van der Rijst – steunpunt BEST
Project Landal Hochwald
Met een schone lei Differentiëren in de godsdienstles
AndréKuipers Ben Feringa Steve Jobs Excellentie programma
Differentiatie in de klas
Door Sabrina Heijnen.
Loopbaan Oriëntatie en Begeleiding
Beeldende Vorming In klas 3 en 4.
Chemie Overal 5e editie voor de TF
Kick off Hoogbegaafdheid in Passend Onderwijs
een aanpak voor differentiëren getalenteerde leerlingen
Van school met een Agile mindset - de impact van Agile op jongeren
Vakdidactiek en Onderwijskunde 2
Mavo Informatie Algemeen
Transcript van de presentatie:

Talentontwikkeling met keuzeopdrachten natuurkunde Ton van der Valk & Florine Meijer

Programma 1.Kennismaking 2.Differentiatie: waarom en hoe? 3.Opdrachten bekijken 4.Didactiek, ervaringen, modellen 5.Maak je eigen plan! 6.Afronding

1. Kennismaking Wie ben je? Waar werk je? Waarom ben je hier?

2. Waarom differentiatie? onbenut bètatalent aandacht voor excellentie verschillen tussen leerlingen –interesse, –niveau, –snelheid van leren, –etc. bevorderen: –leerlingen kunnen en willen méér –plezier in extra inspanning –betere werkhouding Doel: alle leerlingen verkennen de grenzen van hun kunnen

Hoe? Differentiatie op het JCU Differentiatieperioden van 5 lessen van 75 min. -4 keer in V5 -1 keer in V6 -een lesuur per dag Leerlingen kiezen -vak: bi of sk (ma.) / na of wi (di.) -type opdracht: herhalend / verdiepend / verrijkend Waardering en beoordeling -begeleiding en feedback door docent -peer feedback op de markt

3. Keuzeopdrachten Zie Natuurkunde: opdrachten over –Mechanica –Elektriciteit en magnetisme –Trillingen en golven –(wordt uitgebreid) –Onderwerpen uit vervolgopleidingen Andere vakken Organisatie

4. Didactiek Keuzevrijheid –Tussen opdrachten –Opdrachten met open einde Voor iedereen –Herhalend, verdiepend, verrijkend Product –Waardering door feedback

Ervaringen op een reguliere school –Film en natuurkunde in V5: “na afloop zat er een andere klas voor me” –één / enkele leerling opdracht als extra Andere modellen?

Model 1: in keuzewerktijd Voordelen: -gemakkelijk te organiseren -keuze tussen vakken mogelijk -samenwerking tussen vakken Aandachtspunten: -begeleiding -hoe waardering van product? -uitzonderingspositie getalenteerden

Model 2: extra in de les Voordelen: -gemakkelijk te organiseren -binnen eigen vak of samen met anderen Aandachtspunten: -begeleiding -waardering -uitzonderingspositie

Model 3: compacten + differentiëren Alle leerlingen werken aan keuzeopdrachten Voordelen -Herhalers zien leerstof 2x + eigen inbreng -Ook aandacht voor verdiepers/verrijkers -Leerlingen inspireren elkaar -Te organiseren binnen je vak Aandachtspunten -Geen afhakers door het compact lesgeven? -Iedereen gemotiveerd voor de keuzeopdrachten?

Model 4: gezamenlijke differentiatie in rooster Vergelijkbaar met JCU: -bijv. 2 differentiatielessen per week -keuze tussen vakken Pluspunten: Natk geen uitzondering Sfeerverandering in de school

Mogelijke problemen in de schoolpraktijk organisatorisch -te weinig tijd in de lessen -extra voorbereiding voor docent -doorkruisen van het rooster sfeer -afwachtende leerlingen -uitzonderingspositie getalenteerden -gebrek aan waardering voor prestaties

5. Maak een plan! Welke klas? Wanneer? Welke onderwerpen?  Opdrachten

6. Afronding Wat neem je uit deze werkgroep mee naar huis / school?